Vítězové a poražení „čipové krize“: Tesla hlásí rekordní prodeje, Volkswagenu hrozí masivní propouštění

V automobilovém srdci Evropy, v Německu, se v kulisách globálního nedostatku automobilových čipů odehrává zásadní střet. Střet americké vize proti německé preciznosti, okázalého technokrata proti (všeho)schopnému manažerovi. Tesly s echt koncernem Volkswagen. Je to střet o dominanci i o budoucnost; dost možná i o to, jakými auty budeme za pár let jezdit. A zatímco Elon Musk u Berlína otevírá první evropskou gigafactory, Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, má úplně jiné starosti. Potřebuje znovu nastartovat výrobní linky a zabránit propuštění až 30 tisíc zaměstnanců. 

Kdo má v pomyslném souboji mezi automobilkami navrch, je zřejmé. Elon Musk otevírá u Berlína první evropskou gigafactory s plánovanou produkcí až půl milionu vozů ročně. Výroba Tesly jede na plné obrátky, ve třetím čtvrtletí vzrostly její dodávky zákazníkům téměř o tři čtvrtiny – a to v situaci, kdy ostatní automobilky produkci spíše odepisovaly. A jen pro připomenutí: tržní valuace Tesly strčí do kapsy všechny evropské výrobce dohromady. 

Skupina Volkswagen, pod kterou patří i Škoda Auto, je naopak pod tlakem. Globální nedostatek počítačových čipů dusí výrobu a firma musí zastavovat výrobní linky. Ty se například ve Škodovce nerozjedou nejspíše až do konce roku; zastavení produkce se ale týká i dalších značek v koncernu. Zároveň na skupinu tlačí Evropská komise, která nutí evropské výrobce k dodržování stále přísnějších emisních limitů, a tím do velké míry určuje, jaká auta mohou vyrábět. Tlak na elektromobilitu je zřejmý. Jenže pokud bude přechod na elektrické vozy příliš pomalý, ve Volkswagenu přijde o práci až 30 tisíc lidí

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jak se Volkwagen může vrátit zpět do hry?
  • Proč Tesla v současném prostředí nedostatku čipů tolik vyniká?
  • A jsou lepší továrny plné lidí, nebo robotů?
sinfin.digital