Slovo Jeep se stalo synonymem pro schopné auto do terénu, ale také pozitivním symbolem svobody a chlapského dobrodružství. Když před osmdesáti lety skončila druhá světová válka, zůstaly po spojeneckých armádách i v bývalém Protektorátu Čechy a Morava stovky těchto nezničitelných vozidel. Lásku k nim pěstovali svobodomyslní fandové i za socialismu, jen bílé hvězdy americké armády musely z kapot Jeepů zmizet. Celý tento díl podcastu Auto Moto Borski bude jen a pouze o Jeepu a jeho poselství. Mimochodem – víte, co znamená slovo „Jeep“?
Miloslav Nevečeřal vyrostl na letišti a celý život pečuje o odkaz českých válečných veteránů v čele s letci. Sám si svého koníčka pěstuje za volantem druhoválečného vozu Willys–Jeep, se kterým se několikrát zúčastnil oslav vylodění spojenců v Normandii a mnoha dalších prestižních akcí.
Historie modelu Jeep sahá až do začátku druhé světové války, kdy americká armáda nutně potřebovala malé univerzální vozidlo pro plnění rozličných úkolů. Soutěže se zúčastnily automobilky Willys-Overland, Ford a American Austin Car Company.
Specifické požadavky zadávacího tendru zahrnovaly vysokou odolnost, schopnost přepravit čtyři vojáky a vybavení, překonávat těžký terén a rychlost až 50 mil (= 80 km) za hodinu. Každé firmě byla poskytnuta dotace 175 000 dolarů.
Původní favorit, American Austin Car Company, se svým typem Bantam GP byl postupně vyřazen ze hry kvůli neschopnosti auto masově vyrábět. Vítězem se nakonec stala společnost Willys-Overland se svým modelem MB. Ford získal alespoň spoluúčast na výrobě, firma Bantam se začala zabývat výrobou přívěsů za vojenská vozidla.
V tisku pojem „jeep“ poprvé použila novinářka Katherine Hillyer dne 19. února 1941 ve washingtonských novinách Daily News. Psala o předvádění prototypu Willys-Overland a použila pojmenování, které pro automobil používal zkušební jezdec Irving Hausmann. Jeep v angličtině foneticky skrývá písmenka G a P, což zase značilo slova „General Purpose“, tedy něco jako „univerzální využití.“

Go Devil!
Willys-Overland se svým modelem MA (Military Model A) uspěl díky na Ameriku netypicky čtyřválcovému motoru „Go-Devil“, který poskytoval spolehlivý výkon i v náročných podmínkách – zhruba 73 koní dávalo dostatek síly pro zvládnutí obtížného terénu a pohon všech kol, robustní konstrukce a snadno vyměnitelné díly byly zase klíčem k jeho spolehlivosti.
V roce 1941 vznikla vylepšená verze MB, která se stala ikonickým vozidlem americké armády během druhé světové války. Současně společnost Ford vyráběla svou verzi, označenou jako GPW, která byla prakticky identická s modelem MB. Tyto vozy se staly klíčovým prvkem americké vojenské strategie, přičemž byly využívány na všech frontách.

Willys Jeep se stal nepostradatelným vozidlem americké armády již od počátku svého nasazení. Byl používán jako průzkumné vozidlo, transportér, sanitka i velitelský vůz. Díky své univerzálnosti mohl být snadno přizpůsoben pro různé úkoly, včetně montáže kulometů nebo instalace radiostanic. Na evropských i tichomořských bojištích se Willys Jeep osvědčil jako spolehlivý a odolný stroj, schopný překonat bláto, písek i vodní překážky.
Po válce byl Willys Jeep nasazen i během Korejské války (1950–1953) a zůstal v aktivní službě až do 60. let. Jeho konstrukční jednoduchost a odolnost byly ideální pro podmínky války, což vedlo k tomu, že se stal symbolem americké vojenské síly a adaptability.
Praotec dnešních SUV
Jeepy se po válce licenčně vyráběly v 26 zemích světa. Firma Willys pokračovala s civilními typy CJ2 a CJ3 a následně i dalšími odvozenými z modernizovaných vojenských verzí. Ikonické americké samochody postupně nabízely lepší komfort, výkonnější motory a modernizované podvozky, vizuálně ani koncepčně se ale od svého praotce nikdy příliš neodchýlily dodnes, kdy je model Wrangler, jak se klasický Jeep nazývá od roku 1985, stále velmi populární.
Willys Jeep tedy položil základy pro dnešní segment SUV (Sport Utility Vehicle). Jeho kombinace robustního podvozku, pohonu všech kol a praktického designu ovlivnila vznik dalších ikonických modelů, jako jsou Jeep Wrangler, Land Rover Defender nebo Toyota Land Cruiser a časem i aut mnohem civilnějších, které v začínají současnosti převládat i na našich silnicích.
Klíčové vlastnosti Willys Jeepu
- Největší trvalá cestovní rychlost 88 km/h bez vytáčení motoru do nejvyšších otáček.
- Nejnižší rychlost 5 km/h.
- Minimální brodivost 460 mm při rychlosti 5 km/h, aniž by zatékalo do vozidla.
- Možnost namontování řetězů a možnost stálé jízdy s nimi.
- Celková hmotnost 950 kg (987 kg pro verzi s řízením obou náprav).
- Minimální užitečná hmotnost 363 kg pro obsluhu (bez řidiče a výstroje).
- Nejmenší světlá výška 203 mm.
- Nájezdový úhel 45°(35°u plně zatíženého vozu).
- Možnost otočit světlomety do prostoru motoru (pro případnou noční opravu).