Jako podnikatelka se původně Zuzana Slámová vlastně ani nechtěla věnovat oboru, v němž podnikali už její prarodiče, tedy tradiční výrobě korálků a bižuterie. Nakonec ale využila příležitosti a stala se úspěšnou zakladatelkou a spolumajitelkou společnosti GB Beads. „Když jsem do téhle výzvy šla, vůbec jsem netušila, že za pár let budeme mít vlastní továrnu, tři provozy, pojedeme na tři směny, budeme mít desítky zaměstnanců a dávat práci dalším stovkám lidí,“ říká Slámová. Jak se obor proměnil od časů největší slávy, ve kterých Jablonec nad Nisou platil za „českou Kalifornii“, a čím prošel v uplynulých třiceti letech, popisuje Slámová v nové epizodě podcastu Podnikatelka.
Když se řekne Jablonec nad Nisou, většině lidí se hned vybaví výroba korálků a bižuterie, kterou je už od devatenáctého století Česko proslulé. Zakladatelka a spolumajitelka společnosti GB Beads Zuzana Slámová v nadsázce Jablonec nazývá „českou Kalifornií“. „Začaly se tam stěhovat firmy a obchodníci, přijížděli i různí dobrodruzi a spekulanti. Na těch korálcích šlo velmi rychle zbohatnout a ta výroba nebyla zas tak náročná. Jablonecká bižuterie zažila obrovský vzestup a byli jsme světovou velmocí v broušených korálcích, strčili jsme do kapsy korále benátské, pruské, bavorské i ruské,“ vypráví Slámová.
Výroba
korálků má v rodině Slámových tradici, za první republiky
provozovali jednu z firem už její prarodiče. Jak ale sama
přiznává, sama se původně oboru vůbec nechtěla věnovat.
„Chtěla jsem začít podnikat a v tom se objevil člověk, co
sháněl prvorepublikové korále a já věděla, že babička nějaké
má. Prodaly se poklady z půdy a pak vznikla regulérní poptávka
po vzorech, co babička dělala – a mně to přišlo jako prima nápad.
Tak jsem našla první paní, co byla schopna je dělat,“ vzpomíná
Slámová, která v začátcích vůbec netušila, že se stane
majitelkou velké prosperující firmy s vlastní továrnou. „Klíčová
je vize, nemusí být ani nijak velká, stačí menší dílčí
kroky. Mně se osvědčilo, že vidím ve svém podnikání výsledek,
kterého chci dosáhnout,“ říká Slámová.
Kdo
vlastně určuje trendy ve výrobě korálků? A kolik druhů a jaké
množství jich firma Zuzany Slámové za svou existenci stihla
vyrobit? Poslechněte si celý podcast.