Audioverze
Evropská unie chce od roku 2035 skoncovat s prodejem aut na benzin či naftu. Příklad Velké Británie ukazuje, že smělé plány nezřídka vyžadují revizi. Už od roku 2030 tam mělo být možno prodávat jen čisté elektromobily, pak legislativa otevřela další budoucnost i plug-in hybridům a nakonec i diesely přetrvají na trhu až do roku 2035. „Myslím, že o tom povedeme dynamické diskuse. Každopádně plug-in hybrid je v tuto chvíli velmi relevantní řešení a zůstane jím i po mnoho dalších let,“ řekl ve speciálním díle podcastu Trendy v udržitelnosti Hans Schep, šéf evropské divize Ford Pro, která se zaměřuje na lehká užitková vozidla.
V evropském dekarbonizačním úsilí je černou ovcí doprava. Zatímco ostatním sektorům se daří produkci skleníkových plynů snižovat, emise z dopravy zůstávají nad úrovněmi roku 1990. Její podíl na celkové uhlíkové stopě se tak zvyšuje, přičemž zhruba ze 70 procent ho mají na svědomí auta na silnicích.
Evropa se rozhodla pro radikální krok – zakázat od roku 2035 prodej aut se spalovacími motory. S přibližováním osudového data se ozývají hlasy po revizi tohoto záměru. Přechod na elektrický pohon je totiž pomalejší, než se očekávalo.
„Pokud se bude růstová křivka ještě nějakou dobu zvedat pomalu, bude muset být závěr velmi strmý, abychom stihli rok 2035. Pro mě osobně je teď nejdůležitější, abychom zajistili, že trhy budou mít správné pobídky, aby zákazníkům, zejména flotilovým, pomohly tento přechod udělat. Takže pojďme společně pracovat na infrastruktuře, dostat pobídky na trh, aby firmy tato vozidla skutečně mohly kupovat,“ řekl Hans Schep v podcastu, který vzniká ve spolupráci s projektem [ta] Udržitelnost.
Až bude pro podporu elektromobility uděláno vše potřebné, je podle něj na čase se podívat, zda je rok 2035 realistický, nebo bude třeba éru spalovacích motorů o něco prodloužit.
V evropské divizi Ford Pro, jejíž specializací jsou lehká užitková vozidla, každopádně na elektromobilitu sázejí a v elektrických verzích nabízejí všechny modely aut.
„Jedna věc je jasná, všichni chceme přejít na uhlíkově neutrální budoucnost. My jsme přesvědčeni, že bateriové elektromobily jsou pro naše zákazníky nejdostupnějším a nejlevnějším způsobem, jak této budoucnosti dosáhnout,“ prohlásil Hans Schep.
Zároveň podotkl, že Ford vidí jako velmi užitečné řešení i kombinaci spalovacího a elektrického pohonu. Plug-in hybrid bude podle něj relevantní ještě mnoho let. Pro automobilky přitom bude zásadní schopnost pružně reagovat na požadavky trhu. I proto Ford nabízí všechny tři technologie: čistě elektrickou, plug-in hybridní i spalovací.
„Uspořádali jsme náš průmyslový systém, tedy naše továrny tak, aby mohly přepínat v reálném čase. Pokud je tedy menší poptávka po elektromobilech a větší po plug-in hybridech, můžeme přepnout výrobu na lince. Samozřejmě musíme zajistit, aby byl připraven i dodavatelský řetězec,“ přiblížil Schep.
Manažer Fordu zdůraznil, že firmy jsou skupinou zákazníků se specifickými potřebami, což byl i důvod proč byla založena Ford Pro, jejíž primární misí není dodat vozidla, ale pomoci klientům vydělávat. Jednou z cest je snižování nákladů, a elektrická auta mohou oproti variantám na benzin či naftu nabízet nižší celkové náklady vlastnictví. Záleží ale na konkrétním použití vozidla.
„Pro některé naše zákazníky je to absolutně výhodné z obchodního hlediska. Například pokud váš vozový park zajišťuje tzv. „last mile delivery“ ve městech, kde najezdíte 60–70 kilometrů denně, je to jasná volba. Provozní náklady elektromobilu pro tento případ použití jsou rozhodně mnohem, mnohem nižší,“ uvedl Hans Schep.
Zároveň podotkl, že v některých městech je vozidlo na baterie pro doručovací služby přímo nezbytností kvůli emisním omezením.
Kritici elektrickým vozidlům obvykle vyčítají menší dojezd oproti autům se spalovacím motorem. Firemní zákazníci ale podle Schepa primárně hledí na to, zda vozidlo dokáže splnit zadání, které od něj vyžadují.
„Někteří naopak říkají, že baterie je pro ně vlastně příliš velká a zbytečně omezuje objem nákladu, který lze převést. Proto naše vozidla stále více navrhujeme podle konkrétního použití,“ uvedl. Až 50 procent lehkých užitkových fordů podle něj prochází úpravou podle specifických potřeb zákazníka a firma spolupracuje přibližně s dvěma sty partnery, kteří se zaměřují na přestavby aut, aby dokázala zajistit vozidla stoprocentně na míru.
Ford Pro si podle Hanse Schepa vede globálně velmi dobře. Jak ale vidí manažer budoucnost v Česku, které k elektrickým autům přistupuje zdrženlivě a jejich tržní podíl staví zemi už řadu let na chvost evropského pořadí?
„Myslím si, že výhoda, kterou vám to přináší, spočívá v tom, že všechny chyby se odehrají na trzích, které jsou na čele,“ uvedl. Nástup v pomalejších zemích pak může být i díky vyladěnosti a pokročilosti celé technologie mnohem rychlejší. Již za deset let by měla být všechna nově prodávaná auta v EU elektrická. „Deset let jsou jen dva cykly vlastnictví, takže to je za rohem,“ podotkl Hans Schep.
Kde čeká Evropu nejvíce práce při přechodu na elektromoblitu? Co je největší problém pro firmy a jak mu předcházet? Proč není příliš výhodné rychlodobíjení bateriových vozidel? Nejen na tyto otázky odpovídá v podcastu Hans Schep.