Audioverze
Největší německá automobilka Volkswagen zastavuje výrobu některých modelů. Chybí jí čipy, jejichž dodávky zarazila Čína. VW se stává jednou z největších přímých obětí obchodní války mezi Čínou, Evropou a Spojenými státy.
Spor, který vyústil v zastavení výroby v Německu, začal ve chvíli, kdy nizozemská vláda na konci září převzala kontrolu nad firmou Nexperia, která je dceřinou společností čínského technologického koncernu Wingtech, v obavách o ochranu duševního vlastnictví a národní bezpečnost. Peking reagoval zákazem vývozu některých součástek. Tím byla výroba čipů Nexperia paralyzována a po ní následně i Volkswagen.
Střet ukazuje, jak moc je Evropa na Číně závislá. Ve stejný den, kdy VW potvrdil zastavení výroby, přinesla agentura Reuters zprávu, že Čína sesadila Spojené státy z pozice největšího obchodního partnera Německa. Evropská unie se v této atmosféře snaží odvrátit čínský zákaz vývozu vzácných minerálů a zemin, které jsou kritické pro velkou část průmyslu.
Jak se může dostat Evropa ze závislosti na Pekingu? Jak se dokáže Francie dostat z dluhové sociální pasti? A jak se do našich účtů za topení a dopravu promítne nový návrh Bruselu o ochranu před nekontrolovatelným růstem emisních povolenek? Pusťte si nový díl ekonomického podcastu Lenky Zlámalové a Jaroslava Dědiče.