Google a Facebook proti proudu: Liberální přístup k marihuaně od technologických gigantů nečekejme | info.cz

Články odjinud

Google a Facebook proti proudu: Liberální přístup k marihuaně od technologických gigantů nečekejme

Postoj společnosti k marihuaně se v posledních letech výrazně mění. Čím dál více států marihuanu dekriminalizuje či rovnou plně legalizuje, roste obliba jejího léčebného využívání a z jejího pěstování i prodeje se stává dynamický a výnosný byznys. Uvolňování poměrů paradoxně nesdílí velké technologické společnosti, které jsou jindy velkými obhájci společenského pokroku.

Marihuana už dávno není jen drogou, proti které je nutno za každou cenu bojovat. Posledních několik let přineslo citelné změny v přístupu k této kontroverzní rostlině. Čím dál více států držení marihuany na svém území dekriminalizuje a mnohé se již vydaly cestou plné legalizace i pro rekreační účely, což s sebou přineslo i vítané přilepšení pro státní kasu ze spotřební daně. Přibývá lékařů, kteří vidí potenciál marihuany pro léčebné účely a populární se stal konopný byznys dokonce i mezi investory. U technologických gigantů Googlu a Facebooku ale marihuana naráží. 

Google v průběhu minulého měsíce zakázal distribuci všech aplikací, které měly jakoukoliv spojitost s prodejem marihuany a produktů z ní. Nemuselo jít ani přímo o e-shopy, ale například i o mapové aplikace, které uživatele navedly k nejbližšímu kamennému obchodu a tím mu nákup konopí usnadnily. Zákaz má globální platnost a neřeší například to, že v některých zemích je prodej plně legální a zakázané aplikace tak zde ani v teoretické nemohou porušovat zákon.

Marihuana: Miliardový byznys, který už nikdo nezastaví. Kdy droga zválcuje i evropský trh? autor: INFO.CZ

K obdobným zákazům již v minulosti přikročil Apple, nicméně v mezidobí došlo k uvolnění restrikcí a Googlem zakázané aplikace jako například Weedmaps nebo Eaze si uživatelé, kteří mají zařízení s operačním systémem iOS, mohou stáhnout, jen neumožňují přímý prodej marihuany. Právě aplikace Eaze, které se přezdívá „marihuanový Uber“, se snaží i navzdory zákazu ze strany Googlu o zvýšení kapitálu o 100 milionů dolarů a tím posílení svého postavení na trhu. Mezi investory je například i rapper Snoop Dogg, který již v minulosti přispěl deseti miliony dolarů.

Mluvčí Eaze označil krok Googlu za velké zklamání, které pomáhá jen černému trhu. Společnost však věří, že jak Google, tak Apple nebo Facebook v budoucnu změní názor a namísto regulací budou i oni využívat potenciálu, který s sebou konopný byznys přináší.

Přístup Facebooku je podobný jako přístup Googlu. I největší sociální síť zakazuje na své platformě jakýkoliv prodej marihuany. Zákaz se dotýká i placených reklam na produkty z konopí, které vůbec nemusí být určeny ke kouření či konzumaci a dochází i k promazávání obsahu či skupin s marihuanovou tématikou nebo k znesnadňování vyhledávání tohoto obsahu a to včetně produktů obsahujících nezávadný kanabinoid CBD, na kterém na rozdíl od THC nevzniká závislost a je obvykle užíván v medicíně.

Problematický je hlavně fakt, že umělá inteligence, jež vyhodnocuje, které příspěvky vymaže, nedokáže vyhodnotit o jaký konopný výrobek se jedná, zda o marihuanu ke kouření či o kosmetický produkt, a tak dochází k tomu, že mazány jsou zcela legální příspěvky a uživatelé, kteří je zveřejnili, jsou pak blokováni za propagaci ilegálních drog.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud