Věčný ruský prezident Vladimir Putin se na veřejnosti opět ukázal s autem, kterým kromě jeho věrchušky nikdo nejezdí. Aurus Senat se nápadně podobá vozům Rolls-Royce, jeho nejnovější faceliftovaná verze má ale připomínat stalinskou limuzínu ZIS, která tehdy nebyla ničím jiným než okopírovaným americkým Packardem.
Vladimir Putin jako správný velkoruský šovinista před pár lety odvrhnul osvědčené německé limuzíny Mercedes a v ruské ekonomice tak vytvořil další z mnoha soukromých kráterů na peníze, aby se mohl vozit ve voze domácí výroby.
Výsledky státní automobilky Aurus – název vznikl spojením Au (chemická značka zlata) a Rus – jsou však zatím dosti pochybné: podle informací ruského serveru Kommersantu továrna v Jelabuze není schopna vyrábět více než 100 aut ročně, a i to prý je hodně optimistické číslo. Teď se výrobce placený těžce zkoušenými daňovými poplatníky Putinovy říše opět připomněl.
Inovace bez legrace
Aurus v současné době vyrábí dva modely: limuzínu Senat v několika provedeních a luxusní SUV Komendant, který měl původně ambice stát se velkým komerčním úspěchem. Ten se ale zatím zjevně nekoná, a pozornost tedy musí poutat omlazený Senat, který do světla ramp vyvezl hlavní ruský marketér.
„Další etapa vývoje projektu Aurus zahrnuje změny vnějšího i vnitřního vzhledu. Vůz stojí na sjednocené modulární platformě, která bude později užitečná pro ostatní ruské automobilky. Stát tímto způsobem zajišťuje národní technologickou soběstačnost pro všechny automobilové výrobce,“ uvedl úřadující místopředseda vlády Ruské federace Denis Manturov u příležitosti představení inovovaného modelu v legendárním institutu NAMI, který vůz vyvíjel.
V praxi to znamená pozměněnou vizáž přídě vozu, která nyní působí masivněji, jinak se ale omlazovalo hlavně uvnitř. Novinka má v souladu s trendy velkoplošný displej multimediálního systému s vestavěným hlasovým asistentem, jiná je i digitální přístrojová deska a volič převodovky se proměnil v jakýsi otočný hokejový puk.
Vzadu přibyla rozměrná schrána pro uložení osobních věcí a dokumentů přepravovaného státníka, do loketní opěrky se nastěhoval dotykový displej pro ovládání komfortních funkcí, na příhodnější místo byla přemístěna tlačítka pro nastavení sedadel. Optimalizací prošla i brzdová soustava, odpružení, systémy přívodu paliva a automatická převodovka. A i místa vzadu by teď mělo být o něco více.
Pro pár vyvolených
Je asi jasné, že automobily Aurus jsou všechno jenom ne komerčně úspěšné. Novináři z Kommersantu si mimo jiné stěžují, že jim výrobce nikdy neposkytl nový model ke klasickým redakčním testům. Nikdo kromě Putinova úzkého kruhu tedy neví, jak limuzína brzdí, zatáčí, kolik má výkonu atd.
To by byl u běžné automobilky z marketingového hlediska dost podstatný nedostatek. Ale ne tak u Senatu. „Vzhledem k minimálním objemům výroby a skutečnosti, že se stále jedná o vůz pro vrcholné úředníky, kteří si jej koupí bez studia technických vlastností a recenzí, není žádný marketing třeba,“ říká Igor Moržaretto z ruské státní agentury Avtostat.
Aurus zjevně není schopen vyrábět více než těch pár desítek aut ročně. „Auto se vyrábí v nekomerčním množství – asi 100 kusů ročně. Zatím jde o plně ruční montáž a vzhledem k tomu, že velká většina komponentů pochází ze zemí, které na Rusko uvalily v souvislosti s válkou na Ukrajině sankce, se to asi hned tak nezmění,“ dodává Moržaretto.
Manturov podle Kommersantu také avizoval brzké zahájení výroby menších modelů Aurus v bývalém závodě Toyoty u Petrohradu. Na rozdíl od stávajících modelů Senat a Komendant vyráběné v Tatarstánu ale nepůjde o ruská auta, nýbrž o přebrandované čínské modely nejmenované značky. Stejným způsobem už vznikají novodobé vozy tradiční značky Moskvič.
Elektrika v jedné stopě
Součástí správné prezidentské kolony jsou samozřejmě také doprovodné motocykly. Pod značkou Aurus se proto objevily v USA vyvinuté a vyráběné motocykly Merlon. Jejich jméno má odkazovat na charakteristické „zuby“ na hradbách moskevského Kremlu.
Kromě velkolepého slavnostního vzhledu patří mezi hlavní vlastnosti nových elektrických strojů možnost použití s postranním vozíkem a provoz při teplotách až –25ºС. Hmotnost motocyklu činí 370 kg, což je podle expertů NAMI srovnatelné s podobnými typy motocyklů s konvenčním benzinovým pohonem.
Zrychlení na 100 km/h má Merlon zvládnout pod 4 vteřiny, maximální rychlost je více než 225 km/h. Díky systému kapalinového chlazení komponentů vysokonapěťových obvodů je Merlon schopen dlouhodobě udržovat konstantní rychlost 200 km/h. Také tyto stroje budou kvůli svému specifickému účelu nejspíš vznikat pouze ve stopovém množství.