KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Synonymum rychlosti, úspěchu, luxusu a inženýrské dokonalosti. To je stuttgartská značka Porsche – firma, která na poslední chvíli couvá z bezuzdné sázky na elektromobilitu. Během minulých dvou let se jí totiž podařilo ekonomicky klesnout z pozice výkladní skříně koncernu Volkswagen do stádia značky na odstřel. Na zánik Porsche to nevypadá, solventní zájemce z východu by ale mohl koncernu vytrhnout trn z paty.
Podobně jako Audi, BMW či Mercedes je i Porsche dlouhá léta symbolem životního úspěchu – multimilionový byznysmen, který v garáži nemá 911 nebo aspoň Cayenne, jako by nebyl.
Firma, kterou v roce 1931 založil vratislavický rodák Ferdinand Porsche, stále staví krásná a inženýrsky dokonalá auta, přesto se dostala do krize, jakou bezmála 40 let nezažila. Propad prodejů, zisků a tržní hodnoty – to je dnešní tristní realita legendární značky.
Není kouře bez ohně
Krize na Porsche samozřejmě nepřišla ze dne na den. Jde o výsledek souhry několika faktorů, které se v posledních dvou letech vychýlily značně mimo standard.
Čistě ekonomicky je největším viníkem propadu dramatický útlum na čínském trhu, kde se luxusní segment zmenšuje kvůli rostoucí konkurenci domácích výrobců, jako jsou BYD nebo Nio, a kvůli měnícím se spotřebitelským preferencím.
V Číně, která dříve tvořila až čtvrtinu globálních prodejů Porsche, klesly dodávky o desítky procent – například v roce 2024 o 32,7 % na pouhých 53 421 vozidel. Zákazníci se tam čím dál víc obracejí k levnějším domácím alternativám, což zasáhlo unisono celý koncern Volkswagen včetně Škoda Auto. Porsche s jeho drahými auty s vysokými prodejními maržemi ale nejvíc.
Další klíčovou příčinou jsou naprosto nereálné vize rychlého přechodu k elektromobilitě, které se dnes ukazují jako zcela absurdní. Porsche investovalo miliardy do čistě elektrických modelů jako Taycan nebo Macan Electric, ale poptávka po elektromobilech roste nesrovnatelně pomaleji, než se očekávalo.
Zejména v Evropě a USA zákazníci preferují hybridy nebo tradiční spalovací motory. V roce 2024 klesl prodej Taycanů o 43,3 %, což vedlo k dodatečným nákladům na dodavatelský řetězec v řádu stovek milionů eur.
Olej do ohně přilévá i geopolitické napětí vyjádřené momentálně nejvíce americkými dovozními cly. Ty mohou dosáhnout až 15 %, čímž zvyšují náklady a snižují konkurenceschopnost německé firmy. V praxi budou Porsche stát až stovky milionů eur navíc.
Globální ekonomické zpomalení, včetně rostoucích cen surovin a narušených dodavatelských řetězců po pandemii navíc dále stlačilo marže. Jestliže ještě v roce 2023 Porsche prodávalo s průměrnou marží 18 %, v 2024 se propadla na 14,1 % a dál padá.

Velcí hráči couvají od elektromobility: Porsche ruší SUV, další šlapou na brzdu. Brusel si jede svou
Firma navíc čelí strukturálním problémům v rámci své prodejní nabídky – na jedné straně je zde tlak na snižování emisí ze strany EU, na druhé straně konstantní poptávka zákazníků po emisně náročných ikonických modelech, typicky Porsche 911, se silnými spalovacími motory.
Ale zatímco třeba BMW se daří nabídku konvenčních a elektrických modelů vyvážit, Porsche bojuje s interními zpožděními, což vede k vyšším nákladům na vývoj – modernizované neelektrické modely Panamera a 911 stály stovky milionů eur.
A nakonec možná to nejvíce bolestivé: Porsche čelí stížnostem na kvalitu výroby a služeb, což podkopává loajalitu zákazníků v nejméně vhodné době.
Kdy to skončí?
Aktuální situace mnohonásobného vítěze 24hodinovky v Le Mans je bohužel opravdu tristní, což je patrné z oficiálních údajů výrobce. Globální dodávky vozidel spadly za prvních devět měsíců letošního roku meziročně o 6 % na 212 509 kusů oproti stejnému období v roce 2024. Za první polovinu roku klesly příjmy o 6,7 % na 18,16 miliardy eur, provozní zisk se ale zhroutil o plných 67 % na 1,01 miliardy eur a marže dosáhla pouhých 5,5 %.
Ve druhém čtvrtletí provozní zisk poklesl dokonce o ohromujících 91 % oproti stejnému období předchozímu roku. V USA, na jednom z mála stabilních trhů, Porsche reportovalo za třetí čtvrtletí 18 403 prodaných vozidel, což přispělo k celkovým 57 099 kusům dodaných na tamní trh za prvních devět měsíců. To je nárůst o 5,6 %, globálně to ale na kompenzaci celkových poklesů ani zdaleka nestačí.

Trh reaguje nemilosrdně: Akcie firmy ztratily za posledních 12 měsíců třetinu hodnoty, což vedlo k vyloučení Porsche z prestižního indexu DAX a přesunutí do MDAX. V září 2025 došlo k dalšímu „profit warningu“, který vymazal miliardy z tržní kapitalizace a vyvolal paniku mezi investory, s poklesem akcií o 30 %.
Firma bojuje i s vyššími náklady – mimořádné výdaje ve výši 1,1 miliardy eur v první polovině roku 2025 zahrnují 500 milionů za nákup baterií z Číny a 400 milionů za cla.
Krize zasáhla i zaměstnance: Porsche plánuje zrušit na 1900 pracovních míst, což odráží širší problémy německého automobilového průmyslu, resp. koncernu Volkswagen. Uvažuje se i o pozastavení nebo utlumení sportovní činnosti, která byla tradičním trademarkem firmy.
Nestahovat kalhoty před brodem
Pohled do budoucna není veselý, ale Porsche zatím kapitulovat nehodlá. V roce 2025 firma už třikrát revidovala své prognózy – aktuálně očekává pro celý rok provozní marži maximálně 2 % místo původních 5–7 %, což znamená potenciální ztrátu až 1,8 miliardy eur v zisku. Střednědobý cíl je marže ve výši 10–15 %, což je méně ambiciózní než dřívější plány nad 20 %, ale realističtější v kontextu globálního zpomalení. Pro rok 2025 se očekávají příjmy 37–38 miliard eur, s marží 6,5–8,5 %.
Klíčem k zastavení pádu je souhrn úsporných opatření: Porsche pozastavuje nebo odkládá výrobu elektrických modelů, rozšiřuje nabídku hybridů i spalovacích motorů pro syntetická paliva a jedná s odbory o druhém balíčku úspor nákladů, včetně škrtů ve sportovních programech.
Šéf firmy Oliver Blume slibuje pozitivní dopady opatření od roku 2026, včetně stabilizace prodejů v Číně a urychlení elektrifikace.
Rizika ale zůstávají: ve vzduchu visí další nárůst cel, stagnující prodeje elektromobilů nebo ekonomické otřesy v Německu. Analytici vidí cestu zpět k 15% maržím jako velmi trnitou.
Otázkou dne tedy je: dokáže si Porsche udržet auru neporazitelnosti v éře, kde luxus znamená nejen rychlost, ale i udržitelnost a flexibilitu? Historie nicméně ukazuje, že Porsche přežilo horší krize – například, když vyrábělo jenom stárnoucí model 911 typu G a nevědělo kudy kam – tak proč ne teď?
„Závod o přežití“ už začal, ale síla jména Porsche je taková, že se s ní najisto budeme setkávat i v budoucnu. Otázkou je, komu bude v té době patřit.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.