KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Ursula von der Leyenová i nadále ukazuje naprostou nekompetentnost a odtrženost od reality v otázce dalšího směrování evropského autoprůmyslu. Navzdory zjevnému krachu utopického snu o plné elektromobilitě v roce 2035 dává vedení Komise jasně najevo, že ze svých dekarbonizačních cílů nemíní ustoupit ani o píď. Velcí hráči – jako naposledy Porsche – ale vývoj elektromobilů omezují ze zjevného důvodu: (skoro) nikdo je nechce.
O víkendu jsem měl půjčené klasické velké SUV jménem Volkswagen Touareg. Pod kapotou naftový šestiválec o objemu tří litrů plnící normu Euro 6d a na displeji svítící dojezd 1012 km na jedno natankování. Něco, čeho není žádný sériový elektromobil dneška schopen. A už vůbec ne za stejnou cenu.
Ursula von der Leyenová si ale přesto stále myslí, že bychom si měli v blízké budoucnosti dobrovolně připlácet za něco mnohem horšího. Evropský autoprůmysl by přitom měl stále zůstat velký a mocný, protože lid se po všech těch elektronovinkách doslova utluče a vše čínské šmahem odvrhne.
Abychom si rozuměli, nemám nic proti elektromobilům - do města nebo jeho blízkosti je to pohodlné a efektivní řešení individuální dopravy. V žádném případě v nich ale nelze vidět univerzální recept na získání uhlíkové neutrality, což už konečně nahlas říkají i evropské automobilky.
Bohužel, ze záhadných důvodů propásly dobu, kdy takový tlak mohl něco změnit při představitelných nákladech. „Na elektromobilech máme nicotnou marži a jsou extrémně prodělečné pro všechny evropské automobilky,“ řekl minulý týden na oborové konferenci v Senátu člen představenstva Škody a zkušený automotive odborník Martin Jahn.
Pravdivá slova. Mimochodem, v úvodu vzpomínané SUV od Volkswagenu v příštím roce skončí bez náhrady – v souladu se sebevražedným trendem vývoje této kdysi nepřemožitelné značky.
Porsche šlape razantně na brzdu
V době, kdy poptávka po elektromobilech zpomaluje a konkurence z Číny sílí, německý výrobce sportovních vozů Porsche oznámil, že jeho plánované vlajkové elektrické SUV stojící v nabídce ještě nad modelem Cayenne nebude v blízké budoucnosti plně elektrické. Model označovaný zatím jako K1 bude místo toho uveden výhradně s benzínovými motory a plug-in hybridy, elektrická verze se snad objeví za tři roky.
Generální ředitel Oliver Blume změnu kurzu zdůvodnil zpomalením trhu s elektromobily – v Evropě klesly v prvním pololetí prodeje elektrických Porsche o 15 %. „Zákazníci preferují hybridy – pro jejich praktičnost a dojezd,“ konstatuje Blume bez okolků v tiskové zprávě stuttgartské značky.

Nová „strategická přestavba“ potvrzuje významné modernizace stěžejních modelů Cayenne a Panamera s tradičními spalovacími motory a plug-in hybridy, které mají zajistit jejich pohon „až do 30. let tohoto století,“ prohlásil také Blume během setkání s investory 19. září.
Podle oficiální zprávy očekává Porsche kvůli zastavení svojí části vývoje elektrické koncernové platformy SSP 61 finanční ztrátu 1,8 miliardy eur, což je ale pořád řádově méně, než kdyby ve vývoji pokračovala a vyráběla elektrická auta, která nikdo nechce, tzv. „na sklad“.
Podvozková platforma SSP Sport je odvozena od základní platformy pro masové modely koncernu Volkswagen, včetně příští generace Volkswagenu Golf a také Škody Octavia. Teď bylo ale její dokončení odsunuto na „hluboká 30. léta 21. století“ a je otázkou, jaký vliv to bude mít na pohonnou koncepci bestselleru Škodovky.
Připomeňme, že podle renomované agentury IEA Global dosáhne do konce letošního roku globální meziroční růst elektrických pohonů 25 %, z toho v Evropě ale jen 15 % kvůli vysokým cenám (nákupní průměr 45 000 EUR), nedostatku veřejných nabíječek (jen 400 000 veřejných stanic vs. unijní cíl 1 milion). Na unijních trzích jasně dominují čínští výrobci se 40 % podílem.
Na elektromobilech výrobci tratí děsivé částky
Porsche není zdaleka jediným výrobcem prožívajícím deprese z malé poptávky po drahých elektrických modelech. Americký gigant General Motors 4. září oznámil snížení výroby elektromobilů o 20 % a odstávku výroby v továrnách v Ohiu a Michiganu kvůli slabé poptávce. Trh s elektromobily se podle vedení koncernu nerozvíjí tak rychle, jak očekávalo.
GM, který plánoval v roce 2025 vyrobit milion elektromobilů, už nyní reviduje cíl na 800 000 kusů. Tento krok ovlivní 5 000 pracovních míst. Podle agentury Reuters GM čelí ztrátám 39 000 dolarů na jedno elektrovozidlo. Pro někoho šokující informace, pro zasvěcené realita většiny „západních automobilek“.
Mercedes-Benz v srpnu 2025 posunul svůj cíl prodávat 50 % svých aut čistě elektrických z roku 2025 na rok 2030, neboť ani o jeho elektromobily není zdaleka tak velký zájem, jak by si manažeři představovali. „Poptávka po elektromobilech zpomalila a my musíme být flexibilní,“ říká výmluvně šéf značky Ola Källenius s odkazem na letošní propad prodeje elektrických modelů s trojcípou hvězdou o 12 %. Mercedes, který investoval miliardy do elektromobility, nyní zvyšuje produkci hybridů, což odkládá plnou elektrifikaci.
Toyota, největší automobilka světa, v červenci 2025 snížila svůj cíl na 1 milion elektrických modelů prodaných v roce 2026 – z původních 1,5 milionu. Zdůvodnění kroku je jak přes kopírák: „Trh s EV (elektromobily) roste pomaleji, než jsme předpokládali,“ uvedl šéf Toyoty Akio Toyoda.
Toyota má ale na rozdíl od jiných výrobců – díky svému letitému zaměření na hybridní technologie - kde brát. Hybridní modely tvoří 40 % jejích prodejů, což je pro ostatní naprosto nedosažitelné číslo. V Japonsku a Evropě klesly prodeje elektrických Toyot v první půli roku 2025 o 18 %.
V důsledku malého zájmu o elektrifikované verze svých aut omezuje v evropských závodech výrobu euro-americká skupina Stellantis. Koncern dočasně zastaví výrobu vozů Fiat Panda a Alfa Romeo Tonale ve své továrně v Pomiglianu nedaleko Neapole od 29. září do 6. října. Výroba v Poissy, západně od Paříže, bude pozastavena od 13. do 31. října. V Poissy se vyrábí malá SUV DS3 a Opel Mokka.
Mezi další továrny Stellantisu, které čelí hrozbě dočasného zastavení výroby, patří Tychy v Polsku, Eisenach v Německu a dva závody ve Španělsku.

Třetí díl pohádek
Minulý pátek se v Bruselu uskutečnil třetí díl tzv. strategického dialogu se zástupci evropského autoprůmyslu, pořádaný šéfkou Evropské komise Ursulou von der Leyenovou. Kromě formálních úsměvů pro fotografy nepřinesl podle očekávání žádné hmatatelné výsledky a jen dokumentoval tvrdošíjné trvání vedení EU na dosud platných cílech, včetně zákazu spalovacích motorů po roce 2035 a dalších drakonických opatřeních souvisejících s Green Dealem.
Je tedy zřejmé, že Komise zatím nehodlá nijak zpochybňovat metu roku 2035 a už vůbec ne urychlovat debatu o její proveditelnosti, která je tak jako tak plánována přímo v příslušném zákoně na rok 2026.
Místo hmatatelných náznaků povolení smyčky kolem krku evropských firem vzešel z jednání další krok stranou, který bude stát hodně peněz: Komise uzavřela s výrobci dohodu o urychlení výzkumu a inovací na evropské úrovni a oznámila vznik „aliance“ zaměřené na vývoj a výrobu autonomních a propojených vozidel, která začne fungovat od října.
Spojence nachází zejména u koncernů Renault či Stellantis. Cílem je dodat na trh malá, ale dokonale vybavená elektroauta za zhruba 20 000 eur (půl milionu korun) vhodná do města. Komise také oznámila, že do konce roku předloží návrh na podporu přechodu služebních vozů podniků či úřadů na elektřinu. Skvělé...
Jediná věc, která by mohla aspoň trochu pomoci, je příslib „flexibilnějšího“ přístupu k pohonům aut po roce 2035 – včetně hybridů, vodíku a syntetických paliv, což oceňují zejména konglomeráty Toyota a Mercedes.
Organizace ACEA sdružující výrobce aut označila dialog za „produktivní, ale nedostatečný“, žádaly totiž především uvolnění norem. O tom se ale Komise i nadále odmítá bavit a martyrium nevědoucnosti výrobců spojené s čekáním, „co bude dál“, se dál jen protahuje a prodražuje.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.











