V ekologickém Rakousku se chystá zdražení elektromobilů a zrušení klimabonusu. Je to začátek konce Green Dealu?

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Nadále podporujeme ekologickou politiku, ale už na ni nemáme peníze. Vzkaz, který vysílá nová vláda obyvatelům Rakouska, může být předzvěstí přehodnocování opatření ke snížení emisí v celé EU.

Rakousko totiž patřilo a dosud patří k průkopníkům ekologické politiky a snahy snížit emise skleníkových plynů na přijatelnou úroveň. Pokud se nyní i v této zemi začíná přehodnocovat, zda jsou opatření smysluplná, a hlavně „ufinancovatelná“, něco to znamená.

Nově ustanovená rakouská vláda, složená z lidovců (ÖVP), sociálních demokratů (SPÖ) a hnutí NEOS se rozhodla tvrdě škrtat i v dosud nedotknutelné oblasti ekologických dotací. Nic jiného jí ani nezbývá. Aby se zadlužené Rakousko znovu vrátilo pod hranici maastrichtských kritérií pro maximální výši státního dluhu, musí letos ušetřit v rozpočtu zhruba 6,4 miliardy eur (164 miliard korun).

A tak se začalo sahat i na ekologické dotace, včetně dotací do elektromobility. Jako jedno z prvních úsporných opatření připravilo rakouské ministerstvo financí pod vedením sociálního demokrata Markuse Marterbauera (SPÖ) zrušení části daňových výhod pro majitele elektromobilů.

Americká válka proti elektromobilitě pokračuje: Trump s Muskem vypnou 8000 nabíječek

Elektromobily byly dosud v Rakousku osvobozeny od takzvané daně z pojištění motorových vozidel (motorbezogene vessicherungssteuer), což je vlastně obdoba silniční daně, počítaná na základě výkonu motoru a produkovaných emisí CO2.

Vláda se ale (s platností od začátku dubna) rozhodla uplatnit tuto daň i na elektroauta s tím, že v jejich případě bude kritériem výkon a hmotnost vozidla. Toto opatření podle rakouských expertů podraží například provoz elektromobilu Škoda Enyag o zhruba 500 eur (13 000 korun) ročně.

Daň bude uplatňována i zpětně, což znamená zdražení všech elektromobilů, včetně těch ojetých. Experti se proto obávají, že velká část lidí ztratí zájem nejen o nová elektroauta, ale i o ojeté vozy, které tímto opatřením pochopitelně ztratí na hodnotě. Jejich provoz už nebude tak výhodný.

Někteří ekologové i propagátoři elektroaut proto vládní návrh označili za „krok zpět“ v oblasti elektromobility.

Vláda však argumentuje tím, že stát musí jednat s ohledem na prázdnou státní kasu. Protože podíl elektromobilů v posledních letech roste, rapidně poklesl i příjem státu z pojistné daně. A je tedy nutné výjimku pro elekroauta zrušit, protože už není ospravedlnitelná.

Zrušení klimabonusu

Ještě mnohem větší úsporu by ale mělo přinést zrušení takzvaného klimabonusu, vypláceného v Rakousku od roku 2022 jako kompenzace ke zvýšení daně z „uhlíku“.

Na klimabonus měli dosud nárok všichni Rakušané. Jeho výše v rozmezí od 149 eur do 290 eur na osobu (děti polovinu) se odvíjela podle toho, jaký mají lidé v jednotlivých rakouských regionech přístup k veřejné dopravě.

Vláda se s platností od letošního dubna rozhodla klimabonus zrušit, což by mělo ušetřit v rozpočtu zhruba 2 miliardy eur (50 miliard korun).

Podle deníku Der Standard tak třeba vídeňská rodina se dvěma dětmi, která si loni pořídila elektroauto Škoda Enyaq, přijde kvůli nové dani z pojištění a zrušení klimatického bonusu o 1065 eur (27 000 korun) ročně. A to už je částka bolestivá i pro většinu Rakušanů.

Václav Klaus: Chcete-li zachránit klima, nekupujte „nenutné věci“. Které to jsou?

Součástí legislativního úsporného balíčku, navrhovaného vládou, je kromě zdražení elektroaut a zrušení klimabonusu také například vyšší zdanění bank a energetických společností i zvýšení „špičkové“ daně pro nejbohatší skupinu obyvatel.

Především fakt, že vláda ve snaze ušetřit sahá na řadu ekologických dotací, včetně podpory elektromobility, ale vyvolává silné kontroverze.

Rakouští Zelení například mluví o „trestu pro ty, kteří si v minulosti koupili auto šetrné ke klimatu“. Podle Zelených jde o špatný signál směrem k veřejnosti. Lidé mohou údajně ztratit důvěru v celou klimatickou politiku.

Investujme smysluplně

Škrty v ekologických dotacích ale zároveň vyvolávají nové kolo diskuse o tom, co je a co není smysluplné opatření v boji proti klimatickým změnám. I členové rakouské Fiskální rady (obdoby české Národní rozpočtové rady) začínají volat po tom, aby se oproti minulosti mnohem lépe kalkulovalo, zda miliardy, kterými jsou štědře dotované některé ekologické programy, opravdu přinášejí očekávaný výsledek.

Podle studie rakouské Fiskální rady například takový „Klimaticket“, kterým Rakousko dotuje lidem veřejnou dopravu, je z pohledu snižování emisí naprostým ekonomickým nesmyslem. I když lidé dostali možnost jezdit jakoukoliv veřejnou dopravou po celém státě za 1095 eur ročně, žádný hromadný přesun z osobních aut do autobusů a vlaků to neznamenalo.

A studie tak došla k závěru, že jedna tuna CO2, ušetřená v Rakousku prostřednictvím klimaticketu (dotovaného částkou 540 milionů eur ročně), vyšla daňové poplatníky na 2460 eur.

Ekologický podvod jménem plug-in-hybrid má na kahánku, nová evropská legislativa mu zatne tipec

Naproti tomu výměna topných systémů za ekologičtější zařízení vykazuje z pohledu úspor CO2 vysokou efektivitu, stejně jako opatření v dopravě. Například omezením rychlosti na 100 km/h na dálnicích by se údajně dala v Rakousku ušetřit až třetina emisí, které produkuje stavebnictví.

„Vláda si na to ale netroufá, místo toho raději utratíme spoustu peněz – a skončíme s rozpočtovými problémy,“ řekl člen rakouské Fiskální rady Christoph Badelt.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Nová rakouská vláda připomíná časovanou bombu. Pokud vybuchne, bude to slyšet v celé EU

Evropa v pasti Green Dealu: Dohoda o čistém průmyslu slibuje reformy, reakce firem jsou negativní

sinfin.digital