Čína jede, Evropa usíná na vavřínech. Probudí se, až přijdou výpovědi a zavírání fabrik

Audioverze

Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto, je muž, který vedl byznys v Číně, Rusku i Německu. V podcastovém rozhovoru pro INFO.CZ mluví nejen o nečekaném úspěchu české automobilky, ale i o tom, proč Evropa nebezpečně usíná na vavřínech a proč se z auta nikdy nestane jen sdílená komodita.

Co se dozvíte:

  • Proč už si nikdy nekoupíte úplně „holou“ a levnou škodovku.

  • Jak se liší vztah k autům v Česku, Německu, Rusku a Číně.

  • V čem spočívá současný úspěch Škody Auto, která je třetí v Evropě.

  • Proč je autonomní řízení na úrovni 5 stále hudbou daleké budoucnosti.

  • Jak se z Evropy stává „nároková společnost“, která ztrácí svůj drajv.

  • Jaké jsou rozdíly v manažerském stylu v Rusku, Číně a Německu.

  • Proč je Martin Jahn skeptický ke sdílené mobilitě.

  • Jaký je skutečný příběh za přechodem automobilek na elektromobilitu a následnou „zpátečkou“.

Martin Jahn v našem rozhovoru neodpovídá jen jako manažer automobilky. Je to zároveň i rychlokurz globální ekonomiky, kulturní antropologie a firemního řízení v jednom. Bavili jsme se jak o autech, tak i o známé pražské „patricijské“ rodině, z níž pochází, o světě, ve kterém právě žijeme, a hlavně o Evropě, která nebezpečně ztrácí dech.

Nejsilnější moment rozhovoru přišel, když jsme srovnávali pracovní morálku. Martin Jahn, který má zkušenosti z Číny, Ruska i Německa, vidí pro náš kontinent jasné varování. 

„Zatímco jinde panuje hlad po úspěchu, my jsme zlenivěli a usnuli na vavřínech. Myslíme si, že máme na všechno nárok – na zvýšení platů, na bonus, na dovolenou. Lidi necítí potřebu ani povinnost prostě dělat. Z letargie nás může probrat jen pořádný problém. Ta myšlenka je nepříjemná, ale mrazivě logická. Ten ‚sense of urgency‘ vždycky přijde z nějakého průšvihu. Až se začne propouštět, až se začnou zavírat fabriky, až začnou lidem klesat reálné příjmy, tak se probudí a zjistí, že jsme toho spoustu prospali a že jiné kontinenty jako Amerika a Čína nás předbíhají.“

V podcastu se také dozvíte, že auto není jen komodita, ale také člen rodiny s vaším vlastním bordelem. Že je zásadní rozdíl v šéfování ve světě: „V Rusku řvete, v Číně adoptujete, v Německu diskutujete.“ A dozvíte se odpověď na otázku, proč je Škoda Auto třetí nejúspěšnější značkou v Evropě. „Byly nápady udělat ze škodovky Dacii, prostě levné auto hluboko pod Volkswagenem. Nám se podařilo to otočit a spíš jsme se dostali na úroveň Volkswagenu. Byla to sázka, ale vydařila se.“

Martin Jahn si rovněž myslí, že máme zapomenout na létající auta, vodíkový pohon pro osobáky a plně autonomní vozidla za rohem. Je v tomto ohledu pragmatik až skeptik. Technologický humbuk posledních let se podle něj střetl s tvrdou realitou. „Používání auta se v podstatě nezměnilo v posledních několika desítkách let. A myslím, že to tak i zůstane.“

Dívejte se nebo poslouchejte další díl podcastu Maxim Pavla Vondráčka.

sinfin.digital