Kreativní účetnictví a nepřiznaný schodek přes 350 miliard. Fialův ostudný rozpočet je perfektní dárek pro Babiše

KOMENTÁŘ LENKY ZLÁMALOVÉ | Odejít hrdě, velkoryse a se ctí je umění. Vládě Petra Fialy a především ministrovi financí Zbyňku Stanjurovi se to opravdu nedaří. Naprosto nedůstojné tahanice, jestli pošle do nové Poslanecké sněmovny znovu návrh státního rozpočtu na příští rok, aby na něm byla nastupující vláda schopná pracovat, jsou spíš tragikomickou kulisou, která zapleveluje veřejnou debatu. Mnohem větší problém je samotný návrh rozpočtu na příští rok, který Fialova vláda schválila. Má dost drsné prvky přinejmenším řeckého kreativního účetnictví a hry s nadstřelenými příjmy.

Už samotný oficiální schodek státního rozpočtu 286 miliard korun, tedy o 45 miliard vyšší než letos, je velmi vysoký. A vysvětlení růstu dluhů tím, že se investuje do nových bloků v Dukovanech a do obrany, působí jako výmluva. Že se do těchto věcí bude muset investovat, věděla vláda dlouho dopředu. Mohla seškrtat výdaje jinde.

Neakceptovatelné, říká Národní rozpočtová rada

Celkový schodek veřejných financí je ale výrazně vyšší. Podstatně přesahuje 300 miliard korun. Na to správně upozorňuje nejen do vlády se chystající Andrej Babiš, ale i Národní rozpočtová rada. Nezávislý auditor hospodaření státu, v jehož čele sedí ekonom Mojmír Hampl. Dlouhé roky blízký spolupracovník a rádce odcházejícího ministra financí Zbyňka Stanjury. Ekonom, kterého nikdo nemůže podezírat z toho, že by stranil Andreji Babišovi. 

Včerejší kritika rozpočtu od Národní rozpočtové rady je drtivá. „Národní rozpočtová rada bere za samozřejmé, že řádnou rozpočtovou praxí by mělo být minimálně dodržování existujících a platných zákonů,“ uvedla rada ve vyjádření zveřejněném ve čtvrtek (16. října 2025).

Za neakceptovatelné označila, že odcházející Fialova vláda vůbec neschválila a v termínu, který určuje zákon, nepředložila do Sněmovny rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, z něhož se platí investice do veřejných staveb. Tento fond není přímo součástí rozpočtu, jeho příjmy a výdaje se ale počítají do celkového schodku veřejných financí. Rada upozorňuje, že hospodaření fondu není schválené do této chvíle.

Fialova vláda minulý týden neschválila na svém jednání rozpočet fondu v navrhované výši 187 miliard korun a uvedla, že to nechává na práci nově vznikající koalice ANO, SPD a Motoristů sobě. Současně přiznala, že na dopravní stavby chybí téměř 38 miliard korun. Když se tato chybějící částka připočte ke schválenému schodku rozpočtu 286 miliard korun, jsme už na 324 miliardách korun.

Nadstřelené příjmy, neoprávněné výdaje

Tím ale podivné čachry odcházejícího kabinetu v rozpočtu nekončí. Rozpočtová rada také uvedla, že příjmová strana fondu dopravy předpokládá vyšší příjem o 37,2 miliard korun z dotací ze státního rozpočtu, než s jakou částkou pracuje návrh státního rozpočtu na výdajové straně. „Návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury je tak v předložené podobě neschvalitelný,“ uvedla Rada.

Kritizuje také zvýšení očekávaných příjmů státního rozpočtu na rok 2026 proti prvnímu návrhu, má obavy o jejich naplnění. Nelíbí se jí ani rozsah obranných výdajů v plánovaném rozpočtu ministerstva dopravy, které mají vyskočit na 20 miliard korun z pouhé stovky milionů korun letos. 

To znamená, že už se postupně posouváme k reálnému schodku přinejmenším kolem 350 miliard korun. A s nadstřelenými příjmy ještě vyššímu. „Uvedené masivní meziroční navýšení obranných výdajů v kapitole ministerstva dopravy tak na základě dostupných údajů nelze pohledem aktuálního metodického přístupu NATO označit za důvěryhodné a vypadá spíše jako neoprávněné navýšení výdajů státního rozpočtu nad hodnotu stanovenou výdajovým rámcem,“ stojí v dokumentu.

Investice do obrany: Mýty vs. fakta. „Každá koruna se může do ekonomiky vrátit až třikrát“

Už to, že s odcházejícím ministrem dopravy Martinem Kupkou musí o chybějících penězích na dopravu jednat prezident Petr Pavel, je velmi nedůstojné. Fialův státní rozpočet cupují i ekonomové, kteří se rozhodně nedají podezírat ze sympatií k Andreji Babišovi. 

Třeba bývalý prezidentův poradce David Marek. „Jako ekonom používám data a informace, kterým lze důvěřovat. Proto jsem se po loňské zkušenosti s přípravou státního rozpočtu přestal zabývat veřejnými financemi. Podle informací ve zprávě se situace bohužel opakuje. A to je právě to, čeho jsem se již loni obával. Upozornil jsem na to a mám čisté svědomí, bohužel na to ale doplácíme všichni,“ řekl Novinkám hlavní ekonom společnosti Deloitte.

Proč to dělají

Zásadní otázka je, proč odcházející kabinet po sobě nechává veřejné finance v takovém rozvratu. Proč tak školácky fixluje skutečný stav, že ho musí tak drsně kritizovat rozpočtová rada. A proč za svoje dílo nechce nést odpovědnost a poslat ho do Sněmovny, aby se s ním nový kabinet mohl popasovat.

Buď je za tím už jen lenost dotáhnout práci a nechat po sobě čistý stůl. Nebo strategie do opozice ukázat, jak moc tady Andrej Babiš oproti předchozí vládě zvýší dluhy. 

Bohužel nedůstojný odchod dává Babišovi skvělé alibi na prudký růst dluhů. Stačí jen říct: vždyť Fiala nám tady nechal zmanipulovaný rozpočet se schodkem přes 350 miliard korun. Bude mít pravdu. A jen tím zakryje prudké zvyšování výdajů, které svým voličům v kampani slíbil.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Fiala nepošle rozpočet Sněmovně. Není to zločin, ale dětinská klukovina, která se vymstí

Past na Okamurovy voliče. Sliboval stopku cizincům, teď by jich měl s Babišem přivést 100 tisíc

Rusko drtí rekordní deficit: Putin ví, kde vzít peníze, ale Rusům se to líbit nebude

sinfin.digital