Konec lží. Průlomová metoda zjistí věk uprchlíků z DNA s přesností na jeden a půl roku | info.cz

Články odjinud

Biotechnologická firma ZymoResearch vyvinula metodu pro poměrně přesný odhad věku dárce krve. Říká se jí DNAge a je připravena k plošnému používání. Kromě prvoplánového užití pro odhad věku azylantů se aplikace nabízí i v kriminalistice – třeba pro odhad věku z krve nalezené na místě činu. Tzv. epigenetické hodiny odměřují čas uprchlíkům a zločincům, říká v rozhovoru pro HlídacíPes.org český genetik Daniel Vaněk, který s kalifornskou laboratoří spolupracuje.

Na sociálních sítích jste upozornil, že se objevila metoda, která dokáže zcela přesně určit věk podle nové metody analýzy DNA. Můžete to upřesnit?

Informace o nové metodě vyvinuté společností ZymoResearch z Kalifornie se poprvé objevila počátkem září v časopise Science a následně před několika dny v interview na rozhlasové stanici BBC World Service. Jde o test, kdy se zkoumá míra chemické modifikace DNA a dle výsledků lze s přesností na cca 1,5 roku odhadnout věk donora krve. Docela mne překvapilo, že sdělovací prostředky a zejména někteří politici to nijak nekomentují.

Byla už metoda úspěšně použita v praxi?

Úřad z německého Hildesheimu nevěřil žadateli o azyl, který tvrdil, že mu je méně než 18 let. Policie se tedy obrátila na kalifornskou společnost ZymoResearch, která nabízí test pod názvem DNAge. A výsledky byly použity v azylovém řízení.

Skutečně nebylo možné dosud určovat věk? Považujete to z vědeckého hlediska za významný objev?

Výzkum v oblasti epigenetiky a chemických modifikací DNA v průběhu života se provádí již mnoho let, ale takto přesná aplikace epigenetiky tu ještě nebyla. Mám k dispozici i výsledky provedené vědecké studie, jež předcházela použití testu DNAge pro reálný případ. Výsledky jsou přesvědčivé, objev je to bezpochyby důležitý. A za současné situace kolem uprchlíků i významný.

INFOGRAFIKA DNE: Migrace do EU v prvním pololetí roku 2018INFOGRAFIKA DNE: Migrace do EU v prvním pololetí roku 2018autor: INFO.CZ

Takže podle vás je tedy tato metoda aplikovatelná v případech, kdy existují pochybnosti o věku migrantů při příchodu do země?

Zde vidím prvoplánové použití, jak rychle a levně ověřit údajnou nezletilost žadatelů o azyl. Další možnosti využití vidím například v klasické forenzní biologii a genetice. Určit věk donora biologického materiálu zanechaného na místě činu bylo před pár lety ještě science fiction. Nyní je tato metoda připravena k plošnému použití. A co víc, ve firmě ZymoResearch se pracuje na dalších úžasných aplikacích. Vzhledem k tomu, že mám podepsanou mlčenlivost, nesmím ani naznačovat.

Jak je to podle vás po právní stránce – existují nástroje, jak žadatele o azyl donutit k odběru DNA? Nemůže to ztroskotat právě na tomto?

Toto bude záležet na legislativě jednotlivých států. Já osobně bych to jako problém neviděl. Pokud žadatel o azyl mluví pravdu, tak mu to za tu kapku vyceděné krve stojí. Pokud lže, tak se asi bude všemi právními prostředky bránit.

Infografika - uprchlíci ve světěInfografika - uprchlíci ve světěautor: Info.cz

Čeho se ještě při studiu DNA v dohledné době dočkáme? Laicky – už se třeba blíží doba nějaké plošné diagnózy stanovitelné z DNA, kupříkladu?

Já jsem se v minulosti v odhadech často šeredně mýlil, takže si na prognostika hrát nebudu. Ale vzhledem k hyperbolickému nárůstu znalostí lidské DNA se dočkáme mnoha skvělých objevů a aplikací. Nesmíme ale zapomínat na určitou obezřetnost v přijímání novinek z této oblasti. I vědec se může mýlit. Ostatně moje motto je: Každému vědci je dán klíč k bráně nebes. Tento klíč však odemyká i bránu pekelnou.

Text původně vyšel na webu HlídacíPes.org. Publikujeme ho se souhlasem redakce.

„Nesmí nás prozradit pláč.“ Pašeráci krmí i nejmenší děti sedativy, jejich síť se profesionalizuje autor: INFO.CZ