Protikampaň rakouské pošty. Nebrzděte kapitalismus, apeluje na zákazníky | info.cz

Články odjinud

Protikampaň rakouské pošty. Nebrzděte kapitalismus, apeluje na zákazníky

Neobvyklou a v Evropě dost ojedinělou kampaň zahájilo vedení Rakouské pošty (Österreichische Post). Ta se snaží přesvědčit Rakušany, aby odstranili ze svých poštovních schránek i v Česku známé nálepky „Prosím, nevhazujte reklamu“. Takové odmítání tištěné reklamy totiž údajně ubližuje rakouské ekonomice. Pošta za svou kampaň sklízí tvrdou kritiku, mimo jiné od ochránců přírody a životního prostředí. 

Středobodem kampaně s oficiálním názvem „Proč se vzdávat peněz?“ je jednoduché sdělení. Lidé, kteří formou nápisů či nálepek na schránkách žádají, aby jim pošťák neházel do schránky reklamu, zbytečně připravují o peníze sebe i ostatní Rakušany.

„Leták je nejdůležitějším nákupním průvodcem Rakušanů, který posiluje domácí ekonomiku,“ tvrdí rakouská pošta v kampani. Jestliže někdo tento druh reklamy předem odmítá a nabádá ke stejnému postupu i jiné lidi, brzdí prý „ekonomický motor“ zejména na lokální úrovni. Letáky totiž většinou informují o nabídce zboží či služeb v blízkém okolí adresáta.

„Důležité navíc je, aby měli k reklamě přístup i starší lidé bez on-line připojení,“ uvedla Rakouská pošta. Výroba a rozšiřování nálepek, odmítajících tištěnou reklamu ve schránkách, tedy v konečném důsledku údajně poškozuje úplně všechny. To se pošta snaží zdůraznit tím, že ve své kampani používá motiv vlastní nálepky s nápisem „Prosím, žádné peníze“. 

Rakouská pošta čelí úbytku zájmu o své tradiční poštovní služby jako je rozesílání dopisů a snaží se tento úbytek alespoň částečně nahradit reklamní činností. Podle své výroční zprávy tak loni zaměstnanci Österreichische Post roznesli kromě dopisů a novin do schránek celkem 3,3 miliardy reklamních letáků. I navzdory tomu však objem „reklamního byznysu“ rakouské pošty meziročně o 5 procent poklesl, z z velké části právě kvůli „antiletákové“ kampani. Lidé si totiž často stěžují, že v záplavě letáků ve schránce snadno přehlédnou důležitý dopis, nebo je prostě reklama otravuje. A proto podobně jako v Česku v mnoha případech reklamu odmítají.

Snaha pošty přesvědčit Rakušany, aby nepoškozovali kapitalismus a lokální ekonomiku, však může mít nakonec kontraproduktivní účinek. Řada obyvatel Rakouska a ekologických organizací totiž obviňuje poštu, že její kampaň vyzývá k ničení životního prostředí a plýtvání papírem. Například podle spolku „Klimabündnis Österreich“ je šíření reklamních letáků v Rakousku zodpovědné za zhruba 100 kilogramů papírového odpadu na osobu a rok. Proto by se prý měl tento druh reklamy naopak omezit.

Některé ekologické organizace tak nabízejí v rámci antilétakové kampaně samolepky „nechci reklamu“ zdarma. Lidé si je ale mohou také koupit v trafikách za zhruba 2 eura. Pošta se šíření a využívání těchto nálepek snaží ve své kampani čelit také výrobou vlastní nálepky s textem: „Letáky? Ano, chci nabídku“ a tvrzením, že většina letáků je vyrobena z recyklovaného papíru.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud