Babiš se stal premiérem, ale je zranitelný: Turek, imunita a miliardový tlak z Bruselu

KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Jak prezident slíbil, dnes v devět ráno jmenoval Andreje Babiše premiérem. Ale i když tím vítěz voleb překonal důležitý milník a příští pondělí už bude mít celý kabinet, stojí před ním hromada dalších problémů. Otázky, co s Filipem Turkem, se střetem zájmů, s jeho imunitou či s radikálními koaličními partnery ho budou pronásledovat ještě nějakou dobu a nejméně jeden možná po celou dobu vládnutí.

U každé nové vlády se především s napětím čeká, jakou bude realizovat politiku. To platí i pro koalici ANO, SPD a Motoristů. Jenomže ona přináší něco navíc, a to potíže a trápení, které by s jinou sestavou nenastaly. Podívejme se nyní primárně na ně, neboť jde o dění, jež je právě navýsost aktuální.

Kam s Filipem Turkem?

První věcí je, zda se nominant Motoristů Filip Turek stane či nestane ministrem životního prostředí. Zatím je marod, čímž jeho strana i premiér odůvodňují absenci tohoto jména na seznamu členů vlády. Ať už však jde či nejde o kamufláž, důležité je říci jedno: i kdyby byl zdráv, Petr Pavel by ho se zbytkem vlády nejmenoval. Což připouštěly špičky hnutí ještě předtím, než přišla zpráva o jeho vyhřezlé ploténce.

Může se Turek přesto dočkat? Řekněme to takto – nyní jsou jeho akcie hodně nízko, ba přímo na úrovni bankrotu. Do kabinetu se může dostat v jediném případě, totiž že premiér silně zatlačí na prezidenta a prostě si ho prosadí. V minulosti to tak bylo, že Miloš Zeman či Mirek Topolánek hlavě státu neuhnuli a Jan Kavan i Karel Schwarzenberg ve vládě usedli. Zato Miroslav Poche a Michal Šmarda nikoli. Tehdy je právě Andrej Babiš nechal ve štychu.

Takže neptejme se, jaký je Turek a kolik má afér. Ptejme se, zda je v zájmu předsedy ANO mít tak kontroverzního pasažéra „na palubě“. Nad čímž tedy visí hodně velký otazník.

Turek ministrem nebude. Hvězda Motoristů dostala K.O. už v prvním kole

Střet zájmů rozhodne Evropská komise

Dále tu máme střet zájmů samotného předsedy vlády. Což je pro něj určitě důležitější než čestný předseda Motoristů. Na rozdíl od jeho osudu však ten svůj nemá majitel Agrofertu pevně ve svých rukách. Něco jistě učiní, ale potom (kromě domácí kritiky od jeho oponentů a médií) bude čelit zejména ohlášenému auditu Evropské komise. Ta vydá verdikt, zda splnil či nesplnil unijní pravidla – která jsou daleko přísnější než ta česká.

Debata, jak to bude nejen s holdingem, ale i s dalším Babišovým podnikáním, například s porodnickými klinikami, je nyní v plném proudu. Logicky, vždyť všechny tyto společnosti získávají miliardy z kapes daňových poplatníků. Ať skrze dotace, veřejné zakázky či platby od zdravotních pojišťoven. Arbitrem tohoto sporu však nebudou čeští politici ani novináři, ale skutečně primárně Brusel. Přičemž nyní ani neznáme podrobnosti řešení, jež premiér zvolí.

I zde tedy musíme počkat, jaký bude verdikt. Pokud dle mínění Komise Babiš vyhoví pravidlům, je vše OK. A když ne? Nastane tak trochu peklo. V sázce jsou evropské miliardy pro jeho firmy a možná řádově více pro celé Česko.

Prezident i Babiš si zachovali tvář. O miliardách pro Agrofert se ale rozhodne v Bruselu

sinfin.digital