Po umělém brzlíku vyvinula mladá Češka pleťovou masku z nanovláken. Jen hledání investorů je těžké, stýská si

Vojtěch Kristen

08. 09. 2017 • 07:12

Jsme malá firma a potřebujeme diverzifikovat, vysvětluje šéfka firmy Nanopharma Liliana Berezkinová, proč poté, co vyvinula umělý brzlík, vytvořila i umělou masku z nanovláken. „A také jsem chtěla konečně vymyslet kosmetický produkt, který skutečně funguje,“ vysvětluje mladá Češka, která v rozhovoru pro INFO.CZ popisuje obtíže, na které její firma při vývoji narážela. Například shánění investorů.

Vývoj umělého brzlíku Berezkinové nestačí. „To je náš dlouhodobý projekt, a bude ještě roky trvat, než se dostane v rámci standardní léčby k pacientům. Proto si občas potřebujeme ulevit i jinými projekty,“ vysvětluje šéfka Nanopharmy.

Mezi ně patří třeba nové chytré náplasti. „Naše společnost funguje tak, že se díváme na věci, které by podle nás mohly fungovat lépe. Ať již v průmyslu, nebo v lékárenství,“ říká Berezkinová. Jednou z těchto oblastí byly i náplasti, i když by si málokdo pomyslel, že na nich jde něco podstatného vylepšit. „Ono se to moc neví, ale když vyhodíte použitou náplast, tak asi 90 procent léčiva je vyhozeno společně s ní,“ oponuje česká vědkyně. To je problematické z několika důvodů. Léčivy se totiž zbytečně plýtvá, jeho zbytky navíc výrazně zatěžují životní prostředí. A u opiátových náplastí jsou pak vyhozené použité náplasti i cílem narkomanů.

„To je ale problém, který nanovlákna umějí vyřešit. Naše náplast se při kontaktu s kůží rozpustí. Když jí nakonec odstraníte, tak už tam není ta část, která by zatěžovala životní prostředí nebo která by mohla být zneužita. To je revoluční,“ vysvětluje v rozhovoru pro INFO.CZ. Použitá nanovlákna totiž léčivo přenášejí mnohem efektivněji, než běžné náplasti. I proto je zapotřebí méně účinné látky, a to až stonásobně. V lékárnách bychom se podle ředitelky s takovými náplastmi měli začít setkávat během tří let.

Berezkinová by chtěla nasazení na trh uspíšit, nicméně potřebuje k tomu sehnat investory. „Zatím to řešíme z vlastních zdrojů, je to však pro nás velmi náročné,“ připouští Češka. „Je to obecně těžký úděl malých technologických firem. Musíme vymyslet novou technologii, zabezpečit ji, prokázat, že je bezpečná, a tak dále. Proto nám to taky tak trvá,“ říká výkonná ředitelka, která se proto rozhodla rozšířit portfolio výrobků.

„Jsme malá firma a musíme proto diverzifikovat. Proto jsme například vymysleli pleťovou masku z nanovláken,“ tvrdí Berezkinová. Ta vychází ze zjednodušeného principu náplasti – po aplikaci na kůži dokáže efektivně přenášet léčivo, v tomto případě antioxidanty, do tkáně. „Naše ambice byla konečně kosmetický produkt, který skutečně funguje. Maska je proto z nanovláken, na obličeji se kompletně rozpustí a při tom do kůže dodá vysoké koncentrace aktivních látek,“ říká Berezkinová během konference Future Port Prague.

Tento produkt navíc není hudba vzdálené budoucnosti, kosmetické masky by měly být v prodeji na jaře příštího roku. „Prodávat by se měly řádově za desítky korun,“ uzavírá Berezkinová.

SDÍLET