Obchody trápí přebytek dezinfekce Anti-Covid. Nikdo jí nechce a špatně se likviduje

23. 05. 2020 • 09:00

Zatímco na začátku pandemie koronaviru dezinfekce v Česku chyběla, nyní naopak přebývá. Platí to zejména o „nouzové“ dezinfekci Anti-Covid, která se měla přestat prodávat 15. května. Kvůli jejímu obrovskému přebytku se však nechalo ministerstvo průmyslu a obchodu přesvědčit k tomu, aby prodej ještě prodloužilo. Trvanlivost Anti-Covidu i tak končí už na podzim, obchodníci se proto obávají, že dezinfekci nestihnou včas prodat. 

Anti-Covid měl být a zřejmě i byl důležitým nouzovým prostředkem hygienické ochrany v době, kdy lidé na začátku pandemie začali vykupovat všechny druhy dezinfekce. Vláda proto postupně udělila 33 českým firmám a institucím dočasné povolení k tomu, aby podle receptury Světové zdravotnické organizace (WHO) začaly vyrábět „nouzový“ dezinfekční prostředek s vysokým obsahem alkoholu.

Pro výrobce ani obchodníky to zpočátku určitě nebyl prodělečný obchod. Pětilitrové balení Anti-Covidu, o který byl velký zájem, se v obchodech běžně prodávalo i za 800 korun, někdy ale byly ceny i vyšší.

Protože se ale jednalo o dočasné, nouzové řešení v nouzovém stavu, dostali výrobci Anti-Covidu povolení k výrobě pouze do konce dubna, 15. května se pak měla dezinfekce přestat prodávat. Jenže se ukázalo, že odhad spotřeby tohoto prostředku, silně zapáchajícího po alkoholu, byl značně nadhodnocený, což přiznává i ministerstvo obchodu. Na pultech ho nyní podle informací INFO.CZ zbývají tisíce litrů, o které je jen minimální zájem a obchodníci se ho snaží za každou cenu zbavit. Proto jim ministerstvo pomohlo tím, že výjimku pro prodej prodloužilo až do 15. srpna. Otázkou ale zůstává, zda to bude stačit.

Anti-Covid, kam se podíváš

Problém je ale v tom, že obchodníci jsou nyní doslova zavaleni Anti-Covidem. Před silně zapáchající dezinfekcí, která je navíc silnou hořlavinou, dávají lidé přednost jiným, méně výrazným typům dezinfekce. Anti-Covid mnozí zákazníci neradi využívají i v obchodech a restauracích, kde ho mohou na dezinfekci rukou či povrchů využít zdarma. I když si tak ministerstvo slibuje, že postupné otevírání dalších provozoven v rámci uvolňovacích opatření povede ještě nějaký čas k nárůstu spotřeby dezinfekčních prostředků, nemusí to být případ Anti-Covidu.

„Máme na prodejnách stovky litrů, máme je aktivně nabízet, ale takřka nikdo je nekupuje,“ řekla INFO.CZ pod slibem anonymity manažerka jedno z obchodních řetězců. Obchodníci jsou podle ní ve dvojím ohni. Chtěli by se zbavit zásob, ale nejsou si jisti, zda by jim k tomu pomohlo výrazné zlevnění Anti-Covidu. Řada zákazníků totiž už dnes raději volí dražší, ale menší balení „gelové“ či jiné dezinfekce. „Některé prodavačky a uklízečky nechtějí Anti-Covid dávat ani do vody na vytírání, páchne jim po špatné slivovici,“ uvedla manažerka.

Některé řetězce a obchody se ale přece jen snaží ceny Anti-Covidu výrazně snížit, cena stejného balení se na trhu liší až o stovky korun. Obchodníkům by teoreticky mohla hrát do karet také případná druhá vlna epidemie koronaviru, kterou někteří odborníci předpovídají na podzim. Problém je ovšem v tom, že Anti-Covid má dobu spotřeby pouze šest měsíců, zatímco u jiných dezinfekcí jsou to obvykle až dva roky. Pokud by druhá vlna epidemie přišla například v říjnu, zásoby Anti-Covidu už by byly oficiálně nevyužitelné.

Ministerstvo krátkou dobu trvanlivosti vysvětluje legislativou, nejde údajně o to, že by se přípravek takzvaně zkazil. Základem Anti-Covidu je z 80 % látka, která obsahuje 96 % alkoholu. „Určitě se tedy nezkazí, nemusí se vylévat, v domácnostech je možné ho dále spotřebovávat,“ uvedla ministerská mluvčí.

Půlroční doba spotřeby se podle ní odvodila z délky uvedené výjimky pro výrobu a prodej, kterou může ministerstvo zdravotnictví v rámci evropského nařízení o biocidech udělit maximálně na 180 dnů. Hrozbu toho, že by na podzim zbyly na pultech českých obchodních řetězců tisíce litrů silně zapáchající a vysoce hořlavé dezinfekce, kterou bude muset někdo „ekologicky“ zlikvidovat, si údajně ministerští úředníci nepřipouštějí. Věří tomu, že se Anti-Covid nakonec přece jen přes léto prodá. „Pokud by se musel likvidovat, budeme situaci řešit a postupovat v souladu s příslušnými právními předpisy,“ uvedla Trefancová.

 

SDÍLET

Naše newslettery rozesíláme každý týden

Cíl v nedohlednu, česká CNN marně čeká na své diváky

Vojtěch Kristen
Včera • 06:00

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Cíl je stále v nedohlednu. Taková je ve zkratce situace stanice CNN Prima News po osmi měsících na trhu. Stanici v průměru sleduje půl procenta lidí u obrazovek, většina pořadů dosáhne na sledovanost pouze v řádu nižších desetitisíců.

Lednové počasí a chyby Francouzů. Co s odstupem víme o blackoutu, který ohrozil Evropu?

Jan Kalous
15. 01. 2021 • 18:39

Možná jste si toho nevšimli, což je dobře. Nevšimla si toho v nějaké větší míře ani mnohá naše média, což už tak dobře není. Evropa se minulý pátek ocitla na hraně blackoutu. Je to ve své podstatě příběh o tom, jak nebezpečnou situaci v přenosové soustavě nastartovala Francie, ale zažehnaly ji české jaderné a uhelné elektrárny.

„Zelená politika je zároveň sociální politika.“ Přesvědčí o tom ČSSD a Zelení sebe a pak i voliče?

Vratislav Dostál
15. 01. 2021 • 17:00

Podle politologů oslovených redakcí INFO.CZ je manévr sociálních demokratů, kteří chtějí v letošních sněmovních volbách kandidovat společně se Zelenými, odboráři a malými lokálními formacemi, pochopitelnou reakcí na proměnu politického terénu. Jednoduše řečeno ho lze číst jako pokus o záchranu levice v Poslanecké sněmovně. Zástupci obou stran tvrdí, že pokud má mít spojenectví smysl, musí být dlouhodobé. Otázka je, co na to voliči.