Piráti jsou krev, pot a slzy. Chceme dělat politiku, která vítězí, říká Bartoš a vyhlíží volby

Pokud podzimní volby přinesou Pirátům sto krajských zastupitelů a navrch čtyři senátory, bude mít předseda strany Ivan Bartoš důvod k radosti. Právě tyto počty zmiňuje v našem rozhovoru a taky rovnou odhaluje, jak toho chce s Pirátskou stranou dosáhnout. Když se ho ptám, jestli to je možné i s relativně neznámými tvářemi, které Piráti do voleb vysílají, odpoví mi, že jde o lidi, kteří v životě mají něco za sebou. Zkrátka o srdcaře a „hrdiny všedního dne“, kteří podle něj nestojí jen frontu na stranické výhody. 

S čím jdou Piráti do podzimních krajských a senátních voleb? Jaké jsou ambice a cíle? 

Chceme samozřejmě uspět. Minule se nám to podařilo ve třech krajích, v Karlovarském jsme dokonce součástí koalice. Letos je naší ambicí uspět ve všech třinácti krajích. Pokud bych měl říct nějaké číslo, kterého se lze jednoznačně chytit, chtěli bychom mít letos po krajských volbách sto krajských zastupitelů. V Karlovarském kraji bych si dokázal představit, že budeme mít hejtmana. Za další naše silné kraje považuji střední Čechy a Olomoucký kraj, kde jdeme do voleb společně se Starosty a nezávislými. Z dostupných čísel mohu říct, že půjde o jednu z našich silných kandidátek.

Co témata?

Heslem naší kampaně je Šance změnit budoucnost. Do jisté míry musíme akcentovat lock down (uzavření – pozn. redakce) České republiky, který způsobila koronavirová krize. Jinak preferujeme témata, která považujeme za podstatná jak z pohledu řízení krajů, tak z pohledu lidí, kteří tam žijí. Jedním z hlavních je krajina, zemědělství, příroda, sucho. Snad každý ví, že zásadním tématem je dostupnost a kvalita zdravotnictví, které není postaveno pouze na páteřních krajských nemocnicích. 

Mluvit je třeba také o dostupnosti zubařů nebo praktických lékařů. Další téma je například doprava, dostupné bydlení nebo využívání nových technologií. A nad tím vším pak je pirátské pojetí politiky postavené na otevřeném a transparentním rozhodování, digitalizaci a efektivním nakládání s veřejnými prostředky. I s ohledem na očekávanou ekonomickou krizi je třeba finance pálit na projekty s přidanou hodnotou.

Jak budete akcentovat krajská specifika? Přece jen, jiné problémy řeší lidé ve Středočeském kraji, jiné třeba v Ústeckém…

Jistě, je to různorodý. Mimo jiné máme vyšší zastoupení žen na vedoucích pozicích kandidátek. Pokud jde o krajská specifika, projevuje se to třeba už v povoláních našich kandidátů. Minulý týden jsem třeba startoval kampaň v jižních Čechách, kde je našim lídrem doktor radiolog, navíc vedoucí zdravotních odborů. Logický tam budeme hodně akcentovat problematiku zdravotnictví. Hodně vnímáme zaostávající regiony, anebo regiony, kterým chceme pomoct: Moravskoslezský kraj, Karlovarsko, Ústecko. 

Zatímco v tom Moravskoslezském se to daří měnit, mimochodem i díky evropským penězům, v Ústeckém a Karlovarském se zatím nedaří zvrátit třeba odliv lidí a peněz. Je to otázka zaměstnanosti, pracovních příležitostí, vylidňování měst a obcí a podobně. Takto bych mohl pokračovat, každý z těch programů je zkrátka šmrnclý problémy daného regionu. V jednotlivých krajích máme i specifická hesla, pro každý kraj speciální weby, máme i programové body týkající se řešení dopadů koronakrize na ekonomiku firem a rodin, a to i v závislosti na situacích v jednotlivých krajích.

Opozice musí porazit vzájemnou nedůvěru, teprve pak může sesadit Babiše

sinfin.digital