Rozhýbat Národní divadlo je těžší než ho zavřít. Po krizi nám chybí 180 milionů, říká Burian

Jan Januš

18. 07. 2020 • 07:00
Národní divadlo muselo kvůli pandemii odložit plánované premiéry, Krále Rogera a Špalíček pak vůbec neodehraje. „Postupné nabíhání provozu s sebou přináší více problémů než jeho uzavření,“ popisuje v rozhovoru pro magazín „I“ ředitel Národního divadla Jan Burian a odhaduje, že kvůli neplánované odstávce přijde první scéna o zhruba 180 milionů korun. Všichni se už ale těší na novou sezonu: „Hned jejím začátkem uvedeme ve Stavovském divadle premiéru současné francouzské hry Stát jsem já. Ta prošla generálkami na jaře, ale premiéra se již neuskutečnila. Ve velmi dohledné době také uvedeme inscenaci podle Dostojevského Idiota. V baletu se těšíme na Spící krasavici, ta ale bude až v únoru ve Státní opeře. Chystáme také krásný projekt kompletního uvedení Mistrů pěvců norimberských od Richarda Wagnera, to bude v listopadu.“ Přinášíme ukázku z rozhovoru, jehož celé znění najdete v nultém čísle magazínu I.

V jaké kondici pandemie zastihla Národní divadlo?

V dobré. Měli jsme připravenou řadu premiér včetně velkých a mezinárodních projektů. Na situaci jsme samozřejmě museli reagovat. Pokud to jen trochu šlo, přeložili jsme premiéry do příští sezony. U dvou inscenací oper jsme se ale museli rozhodnout, že už je neuskutečníme. Je k tomu potřeba říct základní věc: Národní divadlo má v tuto chvíli naplánované projekty na sezonu 2021/2022. Vstupenky prodáváme s půlročním předstihem. Abychom mohli prakticky každý den hrát na čtyřech scénách, musíme všechno organizovat s velkým náskokem. V Národním divadle vystupuje také mnoho hostů a externích spolupracovníků od členů dětských sborů až po sólisty třeba ze Spojených států amerických. 

Dvě premiéry se tedy úplně zrušily a inscenace se tak hrát vůbec nebudou. Z jakého důvodu?

V případě Krále Rogera od polského skladatele Karola Szymanowského šlo o koprodukci se stockholmskou a varšavskou operou, která měla mít premiéru v dubnu a měli jsme odehrát jen poměrně malý počet repríz, vůbec to tak nezvládneme uskutečnit. Vzhledem k velkému množství zahraničních hostů jsme nemohli reálně stanovit žádné náhradní termíny a dále už by to bylo neekonomické. Museli jsme zrušit také nastudování opery Špalíček od Bohuslava Martinů s velkým množstvím tanečníků, kde by zkoušení trvalo několik týdnů, a do příští sezony se nám už titul nevešel.

Zákaz divadelních produkcí byl jedním z prvních opatření, které vláda v březnu zavedla. Jak se na to zpětně díváte?

Od začátku jsme říkali, že zdraví je nejpřednější hodnota. Nejsem ani lékař, ani epidemiolog a ani vláda, a tak rozhodnutí respektuji, a jak se ukazuje, byla opravdu účinná. Na druhou stranu jsme také říkali, že zavřít provoz není tak obtížné jako jej obnovit. A to zažíváme nyní, kdy postupné nabíhání provozu s sebou přináší více problémů než jeho uzavření.  

SDÍLET