Mladí věří vědě a uvědomují si její význam, avšak dezinformace často nabourávají jejich důvěru

Komerční článek

Pátý ročník celosvětového průzkumu společností 3M a Ipsos ukazuje, že lidé chtějí, aby věda pomáhala řešit problémy v oblasti udržitelnosti, zdraví a rovnosti v STEM (přírodovědných a technických oborech. Věda má na obzoru naději – mladí lidé vědě důvěřují a očekávají od ní, že vyřeší světové výzvy, uvádí průzkum 3M 2022 State of Science Index (SOSI).

Zatímco všechny generace mají mimořádně vysokou důvěru ve vědu (90 % mladší generace a 89 % starší), mladší generace častěji tvrdí, že věda je pro jejich každodenní život velmi důležitá (61 % generace Z a mileniálů oproti 53 % generace X a „Baby Boomers“). Údaje SOSI ukazují, že lidé na celém světě hledají ve vědě řešení společenského dopadu, včetně řešení problémů udržitelnosti, rovnosti pohlaví a zdravotní péče.

„Zaměstnanci společnosti 3M každý den po celém světě pracují na tom, aby posílili důvěru ve vědu. Důvěra mladších generací ve vědu a rostoucí role kterou hraje v jejich životech, je velmi slibným znamením pro budoucnost. Společnost 3M bude i nadále podporovat a vyzdvihovat vědu všemi prostředky, aby pomohla řešit řadu nejtěžších světových výzev,“ říká Mike Roman, předseda představenstva a generální ředitel společnosti 3M.

Udržení důvěry ve vědu navzdory dezinformacím

Lidé na celém světě si uvědomují, že na sociálních sítích (85 %) i v tradičních médiích (72 %) jsou rozšířené dezinformace, a to bez ohledu na téma. Ačkoli tedy 90 % dotázaných lidí tvrdí, že vědě důvěřuje, a 86 % důvěřuje vědcům, záleží na tom, kde se o vědě dozvídají: V tradičních zprávách věří vědeckým faktům 75 % a na sociálních sítích pouze 44 %. Pozitivní je, že 83 % respondentů chce od vědců slyšet více o jejich práci – což představuje příležitost pro jejich přímou komunikaci na tradičních i sociálních platformách.

V rámci řešení důsledků dezinformací v médiích spolupracuje společnost 3M s Online News Association (ONA), největší světovou asociací digitální žurnalistiky. Společnosti 3M a ONA spolupracují na sadách nástrojů, školeních a uznání, které budou inspirovat a podporovat novináře při komunikaci s jejich publikem o vědě a dezinformacích. Od roku 2022 se bude udělovat na výročních cenách ONA za online žurnalistiku (OJA) nová cena 3M Truth in Science Award, která bude oceňovat výsledky digitální žurnalistiky na celém světě. Výzva k podávání návrhů na ocenění OJA 2022 se otevřelo 5. května 2022 a vítězové se mohou těšit na finanční odměnu.

„Přístup k důkladnému vědeckému zpravodajství je pro řešení výzev dnešní doby velmi důležitý. Jsem nadšený, že ONA a společnost 3M mohou stát v čele oceňování a podpory vědeckých novinářů po celém světě, kteří přinášejí poutavé a relevantní zprávy pro čtenáře,“ říká Irving Washington, výkonný ředitel/šéf Online News Association.

Řešení dezinformací je důležité, protože pokud nebudeme moci důvěřovat zprávám o vědě, tak bude to mít podle respondentů průzkumu následky – více krizí v oblasti veřejného zdraví (61 %), větší rozdělení společnosti (57 %) nebo zvýšení závažnosti dopadů změny klimatu (53 %).

Navzdory těmto obavám považuje o něco více než polovina respondentů (52 %) vědu za velmi důležitou pro jejich každodenní život, což znamená nárůst o 8 % než respondenti odpovídali v roce roce 2018. Tomuto posunu ve vnímání může napomáhat touha po tom, aby věda řešila globální výzvy. Kromě pandemie si respondenti přejí, aby věda prioritně řešila dopady klimatických změn (58 %), zásobování čistou vodou a hygienické podmínky (56 %), kvalitu ovzduší (55 %) a rovný přístup ke kvalitní zdravotní péči (54 %).

S větší mírou výskytu dezinformací se potýká i Česká republika. Potvrzuje to i poslední průzkum z roku 2020. Počet lidí, kteří se již setkali s dezinformacemi a fake news, stále roste. S obsahem, který považovali za fake news nebo za dezinformaci, se již někdy setkalo 66 % české internetové veřejnosti (o 11 procentních bodů více, než ukázal výzkum v roce 2019). Vyplývá to z výsledků studie Zpravodajství v digitálním věku 2020, části zaměřené na šíření dezinformací, na které již druhým rokem spolupracoval Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) s výzkumnou agenturou Nielsen Admosphere.

Výzkum rovněž ukázal zajímavé generační rozdíly. Mladí lidé se více obávají masivního šíření dezinformací (62 % vs. 54 % průměrná hodnota v populaci). Možná i proto je pro ně ve srovnání se starší generací přijatelnější určitá autocenzura sociálních sítí jako nahlašování nevhodných příspěvků druhými uživateli nebo mazání nevhodných příspěvků a blokování profilů na Facebooku.

Změna klimatu více zasahuje do života lidí

Změna klimatu a její dopady se projevují v běžném životě lidí po celém světě. Výrazná většina respondentů průzkumu se obává, že oni nebo jejich blízcí mohou být v budoucnu vysídleni z místa, kde žijí, kvůli extrémnímu počasí souvisejícímu se změnou klimatu (79 %). V drtivé většině také uvádějí, že se dnes více než před rokem obávají změny klimatu (74 %), zesilujících přírodních katastrof (74 %), znečištění oceánů plasty (73 %) a znečištění ovzduší (71 %). Za řešení ekologických problémů považují respondenti investice do inovací, které zmírňují dopady změny klimatu (47 %).

„Vzhledem k tomu, že dopady klimatických změn rostou a rozšiřují se, bude společnost 3M i nadále spolupracovat s obchodními partnery, vládami a mezinárodními organizacemi na vědecky podložených řešeních. Jsem hrdá na to, že společnost 3M v roce 2021 oznámila zvýšení svých závazků, včetně investice ve výši 1 miliardy dolarů do snížení emisí skleníkových plynů o 50 % do roku 2030, dosažení úplné uhlíkové neutrality do roku 2050 a snížení spotřeby vody o 25 % do roku 2030. Stanovili jsme si také cíl snížit do roku 2025 používání primárních plastů na bázi fosilních paliv o 125 milionů liber (téměř 56 700 metrických tun),“ uvádí Gayle Schuellerová, senior viceprezidentka a ředitelka pro udržitelnost společnosti 3M.

K dnešnímu dni společnost 3M snížila celosvětovou spotřebu vody o 10,7 % a eliminovala 19,7 milionu liber plastového odpadu. Absolutní emise skleníkových plynů v rámci Scope 1 a Scope 2 společnosti 3M se od roku 2002 snížily o 72 % a společnost se blíží k 50 % obnovitelné elektřiny ve všech globálních závodech s dostatečným předstihem před svým cílem pro rok 2025.

Mezery v oblasti STEM začínají ve vzdělávání a přetrvávají až do nástupu odborné pracovní síly

Po celém světě se zvyšují překážky bránící silnému vzdělání v oblasti STEM. Ve 13 ze 17 zkoumaných zemí došlo k meziročnímu nárůstu procenta lidí, kteří uvedli překážky ve vzdělávání v oblasti přírodních věd. U Číny činil meziroční nárůst o dvanáct procentních bodů, u Francie 9 %, u Polska 8 % a u Itálie 8 %. Za největší překážky označují přístup k vědě (76 %), cenovou dostupnost (47 %), konkurenční osobní priority (37 %) a předsudky či předpojatost vůči ženám nebo menšinám (33 %). Zatímco 87 % lidí považuje za důležité zvýšit rozmanitost a inkluzi v přírodních vědách, tak většina respondentů (71 %) uvádí, že nedostatečně zastoupené menšiny často nemají rovný přístup ke vzdělání v oblasti přírodních věd.

Důsledek zvyšování překážek ve vzdělávání v oblasti STEM je významný, protože vzdělání vytváří základ pro budoucí kariérní příležitosti. Respondenti průzkumu projevují obavy o ženy a dívky v přírodovědných oborech. Výsledky ukázaly, že je třeba udělat více pro podporu a udržení žen/dívek ve vzdělávání v oblasti STEM (84 %), ženy jsou zdrojem nevyužitého potenciálu pracovní síly v oblasti STEM (81 %), ženy opouštějí pozice v oblasti STEM, protože se jim nedostává dostatečné podpory (66 %) a ženy jsou od technických oborů odrazovány více než od jiných vědeckých oborů (62 %).

„Problémy týkající se rovnosti v oblasti přírodních věd začínají pro ženy a nedostatečně zastoupené menšiny již v raném věku a dále se nabalují na ty, kteří se navzdory všem předpokladům rozhodnou pro kariéru v této vědní oblasti. Větší rozmanitost vědecké pracovní síly, která často začíná jiskrou zájmu o přírodovědní obory, jež vzplane již v raném dětství, povedou k většímu pozitivnímu dopadu na společnost, “ říká Jayshree Sethová, firemní vědkyně a hlavní propagátorka vědy ve společnosti 3M.

V roce 2021 společnost 3M vyhlásila globální cíl zaměřený na vzdělávání, jehož úkolem je podpořit ekonomickou spravedlnost vytvořením 5 milionů míst pro účast na vzdělávání v oblasti přírodovědných oborů a kvalifikovaného řemesla pro nedostatečně zastoupené osoby do konce roku 2025. Aby se společnost 3M přiblížila tomuto cíli, spojila své síly s Národní iniciativou pro matematiku a vědu (NMSI) s cílem zvýšit prestiž žen a menšin v těchto profesích. S využitím dokumentárního filmu Not the Science Type vytvořil tým NMSI průvodce diskusemi na středních a vysokých školách zaměřené na kariérní cesty, intersekcionalitu a prosazování se navzdory společenským stereotypům o vědcích. NMSI zprostředkovala akce, aby podnítila dialog učitelů a tříd po celé zemi o inkluzi ve vědě, zejména v regionech s vysokým procentem nedostatečně zastoupených skupin studentů.

sinfin.digital