Popularita Scholze strmě padá, ve vládě ho zastiňují Zelení. Německý kancléř se pokusil o nápravu reputace, ale pohořel

Je jedno, co děláš, když to neumíš náležitě prodat. S podobným vysvětlením hodnotí někteří experti v Německu pád popularity německého kancléře Olafa Scholze. Ukazuje se totiž, že ani v tak „pořádkumilovné zemi“ jako je Německo, nestačí politikovi k úspěchu slušné a precizní vystupování. Naopak může být někdy na škodu. Politik musí mít i herecký talent, který, jak Olaf Scholz sám přiznává, německému kancléři chybí.

V posledních parlamentních volbách si Němci zvolili do čela země člověka, kterému se pro jeho styl vyjadřování říkalo „scholzomat“. Sociální demokrat Scholz totiž za svou bohatou politickou kariéru (byl mimo jiné ministrem financí ve vládě Angely Merkelové) proslul jako pravý opak politika s teatrálním vystupováním.

Současný německý kancléř vždy mluvil velmi střízlivě, bez teatrálních gest, pouštěl a i nadále se pouští do dlouhých vysvětlovacích pasáží s důrazem na každý detail. U Scholze si nikdo nedovede představit, že by jako Angela Merkelová zvolil při uprchlické krizi slavnou shrnující větu „Wir schaffen das (my to dokážeme)“, nebo jinak zobecnil a pojmenoval důležitý problém.

Scholz takový není. On vysvětluje pomalu, dlouze, podle mnohých ale také „nudně“. Prostě jako automat. To ale vůbec nemusí znamenat, že není dobrý politik a že nedělá pro svou zemi možná víc než jeho předchůdci. Jen to možná nedokáže tak dobře „prodat“.

Právě kvůli téhle Scholzově pověsti věcného, ale možná rétoricky poněkud neobratného a suchopárného politika se s napětím čekalo, jak kancléř obstojí v současné válečné a ekonomické krizi. Neměli by právě nyní voliči zapomenout na teatrální gesta a chtít po svých vrcholných politicích „méně divadla“ a „více věcnosti a vážnosti“?

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Čím Zelení válcují Scholze?
  • Jak se německý kancléř snažil napravit reputaci?
  • A jakou hořkou pilulku musel spolknout?
sinfin.digital