Sny o „třetí cestě“. Odešla s Gorbačovem i myšlenka socialismu s lidskou tváří, nebo už takový systém vlastně máme?

S bývalým sovětským prezidentem Michailem Gorbačovem odešel zřejmě i poslední významný politik, který razil myšlenku jakési třetí cesty, tedy spojení „silných stránek“ kapitalismu a socialismu. Gorbačovova „perestrojka“ se totiž pokusila prokázat, že socialismus je možné vybudovat i s jistými prvky demokracie a svobody, což se ale ukázalo jako utopie. Socialistický blok se s „demokratickým uvolněním“ okamžitě rozpadl a státy přešly ke klasickému tržnímu hospodářství. Přesto se dodnes najdou lidé, kteří v myšlenku jakési třetí cesty stále věří.

Mezi ty, kdo se rozhodli hájit „socialismus s lidskou tváří“ přes všechny historické neúspěchy této myšlenky, patří například rakouský sociální demokrat a vídeňský zastupitel českého původu Peko Baxant (45). V Karlových Varech narozený potomek pozdějších českých emigrantů do Rakouska je pevně přesvědčen o tom, že třetí cesta existuje, jen se na ni zapomnělo, nebo byla tato myšlenka záměrně potlačena. Michail Gorbačov, který se o tuto cestu pokoušel, údajně podlehl tlaku některých kruhů na Západě a místo „třetí cesty“ přispěl k rozšíření řádění neomezeného tržního liberalismu.

„Glasnosť a perestrojka byly úkolem pro Východ i Západ, jak pro reálný socialismus, tak pro kapitalismus. To se tehdy bohužel nechápalo,“ napsal Baxant na svůj facebookový profil po smrti Gorbačova. Místo toho, aby svět využil pádu zdi mezi Východem a Západem k jakési kultivaci kapitalismu právě ve smyslu „třetí cesty“, zneužily údajně některé kruhy naivitu tvůrce perestrojky k tomu, že světu dnes vládne neomezený tržní liberalismus.

„Ničíme si životní prostředí, degradujeme zvířata… ničíme si planetu i sebe navzájem na základě zvrácené ideologie zisku a maximálních platů, to vše bez povědomí o tom, že existuje k tomuto systému i nějaká alternativa,“ uvedl Baxant. Svět se podle něj po pádu socialistického bloku v roce 1989, ke kterému přispěl velkou měrou i Gorbačov, nestal spravedlivějším, demokratičtějším ani svobodnějším, právě naopak. „Pád zdi se stal pastí pro lidstvo,“ tvrdí Baxant.

sinfin.digital