Uhlí místo cestujících: energetická krize mění priority na německé železnici

Dodávky uhlí a plynu budou mít v německé železniční dopravě na podzim absolutní přednost před jakoukoliv jinou dopravou na kolejích. Rozhodla o tom ve středu německá vláda. To ale může podle odborníků způsobit na německých drahách ještě větší chaos než doposud a vést dokonce k jakémusi železničnímu kolapsu. Podobné nebo shodné problémy lze přitom očekávat i v Česku. Přetížená a dlouhodobě podinvestovaná železniční síť totiž není schopná reagovat na to, že její význam v energetické i klimatické krizi najednou rapidně roste.

Příkladem může být právě již zmíněné Německo. Kvůli obavám z nedostatku ruského plynu už Němci obnovili nebo se ještě chystají obnovit provoz v některých uhelných elektrárnách, což klade ale velké nároky na logistiku. K tomu se přidávají ještě předpokládané přesuny plynu, ropy a dalších energetických komodit do regionů, kde jich může být v danou chvíli kritický nedostatek. A ideální k těmto přesunům je právě železnice.

Problém ale zůstává v tom, že dráhy nejsou na takové zvýšení kapacity připravené. Koleje nelze ze dne na den rozšířit ani z jednokolejných tratí udělat okamžitě dvoukolejné. A tím spíš ne v situaci, kdy o „každou kolej“ bojuje hned několik zájmových skupin. Od cestujících, využívajících státem dotované letní „devítieurové jízdenky“ na vlaky až třeba k automobilkám, které nově vyrobená auta přepravují z velké části k prodejům právě po železnici. A do toho se přidávají ještě problémy se suchem a nízkým stavem vody v řekách, které opět vedou k tomu, že se místo loděmi musí část zboží (i lidí) přepravovat v železničních vagónech.

„Jako by nám z nebe pršela kaše, ale my neměli lžíce,“ poznamenal tento týden lakonicky člen závodní rady Německých drah (Deutsche Bahn) Jörg Hensel. Svým prohlášením chtěl naznačit, že enormní poptávka po službách drah je sice potěšující, dráhy jí ale bohužel nemohou plně uspokojit. Vlaky v celém Německu už dnes nabírají zpoždění, každý den čeká na nádražích někdy i hodiny až stovka vlaků, které nevyjely včas nebo vůbec. Do všeobecného přetlaku železniční dopravy se totiž ještě přidávají výluky kvůli nutným rekonstrukcím.

sinfin.digital