„Užívání“ místo kouření. Češi si zvykají na zahřívaný tabák, pro výrobce jde o důležitý zdroj peněz | info.cz

Články odjinud

„Užívání“ místo kouření. Češi si zvykají na zahřívaný tabák, pro výrobce jde o důležitý zdroj peněz

„Užívání“ místo kouření. Češi si zvykají na zahřívaný tabák, pro výrobce jde o důležitý zdroj peněz
 

Podle tabákových společností je stále více Čechů, kteří namísto kouření cigaret začínají „tabák užívat“. Velkou tabákovou čtyřkou (BAT, PMI, JTI a Imperial Tobacco) často používaný obrat a změněná rétorika naznačuje hlubší proměnu, kterou velké tabákoví hegemoni, alespoň na Západě, procházejí. V České republice je to pak skutečně vidět na rostoucím zájmu o takzvané HTP (heated tobacco products) produkty na zahřívaný tabák, který v Česku zatím reprezentuje IQOS od Philip Morris International a glo od British American Tobacco (BAT). „Je pravda, že od uživatelů registrujeme zvýšený zájem,“ říká pro INFO.CZ manažer komunikace BAT Tomáš Tesař.

Zahřívaný tabák je dnes v Česku téměř přesně dva roky. V červenci 2017 sem s těmito produkty jako první vstoupila společnost Philip Morris International (PMI), výrobce cigaret Marlboro, se svým zařízením IQOS. O rok později – loni v září – se připojila i British American Tobacco, výrobce cigaret Lucky Strike se zařízením glo. A do třetice se letos spekulovalo, že se ke dvěma společnostem přidá i třetí člen velké čtyřky Japan Tobacco International (JTI), ta se však namísto HTP zařízení rozhodla představit na českém trhu novou e-cigaretu, která funguje na jiném principu, než HTP produkty. Stále se však jedná o takzvaný produkt se sníženým rizikem (RRP), což naznačuje i směr vývoje tabákových společností. „Z našeho pohledu dávalo větší smysl přijít na český trh s e-cigaretou, než s naším zařízením na zahřívaný tabák,“ uvedl pro INFO.CZ mluvčí JTI Jiří Hauptmann s tím, že z pohledu JTI je v Česku trh se zahřívaným tabákem již poměrně saturovaný. 

Češi podle tabákových společností na HTP zařízení přecházejí stále více, zdravotní důvody však překvapivě nejsou hlavním motivem, proč vyměňují klasické cigarety za elektronická zařízení s tabákovými náplněmi. Z lednové studie společnosti Nielsen totiž vyplynulo, že lidé HTP produkty užívají především proto, aby mohli kouřit v prostorách, kde by jim to s běžnou cigaretou neprošlo. „Jako další důležité benefity uživatelé uvádějí, že tímto způsobem méně škodí svému okolí, tedy neobtěžují jak sebe, tak ani své okolí nepříjemným zápachem,“ uvádí průzkum společnosti Nielsen.

Podle lednové studie, které se zúčastnilo přes tisíc respondentů, v Česku užívá zahřívaný tabák asi sedm procent kuřáků, což v přepočtu znamená přes 150 tisíc lidí (V Česku je asi 8,5 milionu dospělých lidí, z nichž je asi čtvrtina, 2,1 milionu, kuřáků). Údaje samotných tabákových společností naznačují, že uživatelů by mohlo být více.

Výrobce British American Tobacco tvrdí, že jeho HTP produkt glo aktuálně v Česku užívá asi 45 tisíc lidí a tempo prodejů se zvyšuje. „Zájem o naše zařízení glo se zvýšil především s uvedením kapslových variant s příchutí na trh od konce dubna. Další skutečnost, která má a ještě bude mít na zvýšené prodeje glo vliv, je chystaný zákaz prodeje klasických cigaret s mentholovou příchutí od května příštího roku,“ vysvětluje pro INFO.CZ manažer komunikace BAT Tomáš Tesař.

Konkurenční PMI aktuální data sice nezveřejňuje, ovšem podle poslední výroční zprávy společnost během šesti měsíců od července 2017 do konce roku prodala 61 tisíc IQOS zařízení, během loňska pak získala 165 tisíc nových zákazníků.

Jednou z hlavních a marketingově silně akcentovaných výhod HTP zařízení je, že oproti klasickým cigaretám v nich nedochází ke spalování tabáku, ale jen k jeho zahřívání na asi 350 stupňů. Díky tomu tak kuřáci nevdechují řadu karcinogenních látek, které vznikají právě během procesu spalování tabáku. Existuje řada klinických studií, které nižší podíl škodlivých látek v HTP produktech potvrzují, oficiální přijetí těchto produktů se však liší trh od trhu.

Sázka na budoucnost

Podle již citovaného průzkumu společnosti Nielsen je pozitivní zjištění, že HTP produkty tabákových firem skutečně cílí na stávající kuřáky, tedy již na lidi závislé na nikotinu. Výzkum ukazuje, že pouze 1,4 procenta uživatelů HTP produktů začalo s užíváním tabáku právě díky tomuto přístroji z čehož vyplývá, že tabákové společnosti v tomto své etické závazky dodržují. Jeden z důvodů, proč tabákové společnosti investovaly nízké miliardy dolarů do vývoje nové technologie HTP je totiž pokles kuřáků tradičních cigaret na Západě a snaha o nalezení nových způsobů, jak zachovat zisky a uspokojit akcionáře.

Stále větší obliba HTP produktů v Česku je však zapříčiněna mimo jiné i výraznými marketingovými kampaněmi tabákových společností, které už jsou podle odborníků často na hraně. „Naše analýzy prokázaly, že se komunikace tabákových společností pohybuje na hraně nebo za hranou zákonů a pravidel. Zejména tím, že zasahuje i děti, mladé lidi a nekuřáky a že není zřetelně označována jako reklama,“ shrnuje své závěry Denisa Hejlová, vedoucí výzkumného projektu a katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Tato tvrzení však tabákové společnosti rezolutně odmítají.

Jedním z hlavních problémů bylo podle průzkumu Hejlové nedostatečné označování reklamy na sociálních sítích, což je však fenomén, který je vlastní influencerům v Česku obecně. Marketéři tabákových výrobců se také poměrně asertivně pohybují na hraně zákona a oddělují propagaci samotného elektronického zařízení a tabákových náplní. Argumentují, že při propagaci pouze HTP zařízení se nejedná o reklamu na tabák, a proto se na ni nevztahují přísné regulace. Jinými slovy, že zařízení mohou v reklamě využívat podobně, jako by se jednalo například o žehličku či fén.

Asertivní strategie marketingu se tabákovým společnostem vyplácí. Nejen že počet uživatelů HTP roste a společnosti si mohou otestovat své metody i pro další trhy, především se ale z HTP stává stále podstatnější zdroj příjmů. Společnost BAT uvedla, že z globálního pohledu byl ještě loni podíl HTP produktů na jejích celkových tržbách čtyři procenta, letos by měl být podíl asi dvojnásobný, a pro rok 2022 počítá výrobce s tím, že zahřívaný tabák bude generovat přes pětinu tržeb celé společnosti.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud