EU se snaží obejít ruskou blokádu a dostat z Ukrajiny miliony tun obilí. Její plán ale naráží na řadu překážek

Evropská komise vymýšlí, jak to udělat, aby se desítky milionů tun zemědělských produktů, zejména obilí, které jsou zablokovány v jihoukrajinských přístavech a ve skladech po celé zemi, dostaly k odběratelům, především do afrických a blízkovýchodních zemí, jež jsou na těchto dodávkách do značné míry závislé. Jak vyplývá z dnešního sdělení komise, není to vůbec snadný úkol, protože vyvézt tento obrovský objem po souši naráží na značné logistické, ale také administrativní překážky.

Poplach vyvolal na začátku týdne předseda Evropské rady Charles Michel, který se nečekaně zjevil v Oděse ve společnosti ukrajinského premiéra Denyse Šmyhala. Ten mu ukazoval sila nacpaná obilím připraveným na export, které nelze vyvézt kvůli ruské námořní blokádě v Černém moři. Viděl také desítky lodí z celého světa beznadějně uvězněné v oděském přístavu. Fotografové zachytili oba politiky v krytu, kam se uchýlili při poplachu kvůli ohlášenému ruskému raketovému útoku. V médiích se pak spekulovalo, zda bylo moudré, aby se jeden z nejvyšších představitelů EU takto „zviditelňoval“ a dělal starosti svým i ukrajinským ochráncům.

Ukazuje se však, že bylo namístě „píchnout“ do tohoto problému, který je značný. „Toto město hraje významnou roli pro světovou potravinovou bezpečnost. Jsou zde uvězněny miliony tun potravin,“ řekl Michel v Oděse. „Pro mnohé země světa, zvláště pro rozvojové země, to může mít dramatické důsledky. Přímou odpovědnost za to nese Rusko, které rozpoutalo tuto válku,“ uvedl belgický politik. Pokoušel se vzkázat právě oněm zmíněným rozvojovým zemím, že pokud nedostávají své zakázky z Ukrajiny, je to kvůli ruské válce, nikoli kvůli evropským sankcím proti Rusku, jak se snaží věci, často docela úspěšně, líčit ruská propaganda.

Podle komisařky pro dopravu Adiny Valeanové si exekutiva EU vytyčila úkol dostat z Ukrajiny přes země EU k zákazníkům do tří měsíců prvních 20 milionů tun obilí. Chce využít zkušeností se zaváděním „zelených pruhů“ pro rychlou přepravu klíčových komodit v době před dvěma lety, kdy většina zemí unie kvůli koronavirové krizi obnovila hraniční kontroly. Místo po moři se pojede po silnici a železnici. Při bližším ohledání se ukazuje, že to bude sisyfovská práce, protože chybí v podstatě všechno – kamiony, vagony, překladiště, sklady i dobrá vůle přizpůsobit platné předpisy.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Na jaké překážky naráží vývoz zemědělských produktů z Ukrajiny?
  • Jak se je snaží řešit Evropská unie?
sinfin.digital