Česko svou gigafactory potřebuje, pozor ale na romantické představy. „Baterkárna“ má i svá rizika

GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Výstavba gigafactory, nové továrny na lithiové baterie pro elektromobily, by pro Česko byla dobrým a logickým krokem. Máme zde totiž jak lithium, které by kromě předvolebních kampaní konečně posloužilo k něčemu konstruktivnímu, tak i silný automobilový sektor, jenž by z lokální výroby baterií profitoval. A do třetice uhelné producenty, kteří si v rámci zelené transformace rádi sáhnou i na takovéto projekty. Navzdory tomu všemu bychom si však výstavbu „baterkárny“ neměli příliš romantizovat – v zásadě jde totiž o glorifikovanou chemičku, odkud podle odborníků hrozí úniky chemikálií.

Začněme ale těmi dobrými zprávami. Pozitivní je jednoznačně to, že se Česko v podpoře svého průmyslu a ekonomiky pro jednou dívá do budoucnosti a nikoliv do minulosti. Baterie – a akumulace obecně – je vzhledem k nástupu elektromobility i obnovitelných zdrojů, u kterých bude stále větší potřeba energii z nich skladovat, krokem správným směrem.

Navíc, profitovat z výstavby nové továrny budou lidi i ekonomika. Podle nově zpracované analýzy poradenské společnosti Deloitte by gigafactory měla přinést šest tisíc nových pracovních míst už během výstavby, později, za běžného provozu, by se měl počet pracovních pozic zvýšit až na 33 tisíc. A nejde jen o zaměstnanost. Díky nové baterkárně by se mohl zvýšit hrubý domácí produkt Česka o 3,6 procenta a polepšily by si i veřejné finance, do aktuálně vybrakované státní kasy by zamířilo dodatečných 50 miliard korun.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jaké jsou plusy a mínusy výstavby gigafactory v Česku?
  • Proč může mít gigafactory větší symbolický, než reálný význam?
sinfin.digital