I boj s vizuálním smogem má své limity. Nesystémové rozhodování o pražské reklamě může přijít metropoli draho

Současné vedení pražského magistrátu se rozhodlo kompletně vyčistit metropoli od vizuálního smogu. Možná i kvůli nadcházejícím volbám se v rámci magistrátní koalice rozhodli, že na příští Radě přednese náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) návrh tisku, podle kterého by Technická správa komunikací (TSK) měla zjistit, zda nejsou v Praze sporné stavby pro reklamu na magistrátních pozemcích. Novému tisku však schází analýza finančních dopadů pro město i právní analýza, která by hodnotila, zda je materiál zpracován v souladu se současnou legislativou. A to by mohl být problém – jak se již dříve ukázalo. 

Magistrát by se tak kvůli aktuálnímu tisku mohl ocitnout v podobné situaci, která vznikla kvůli novele vyhlášky zakazující reklamní plachty. V té již Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS shledal jako důvodné, že pražský magistrát zasahuje do volné soutěže. Sdružení českých firem venkovní reklamy (SČVR) následně uvedlo, že jeho členové by kvůli nesystémovému a neodbornému přístupu magistrátu mohli přijít o tržby ve výši okolo 100 milionů korun ročně, které by následně mohli požadovat po Magistrátu.

Aktuální materiál byl podle informací zdroje blízkého magistrátu vypracován neodborně a postrádá nezbytnou právní analýzu, která hodnotí, jestli je materiál zpracován v souladu s legislativou či nikoliv. Právě kvůli absenci této analýzy městu reálně hrozí množství soudních sporů a případné placení vysokých odškodnění v případě prohry. Tisk zároveň nezohledňuje finanční dopad realizace návrhu do rozpočtu hl. m. Prahy, jelikož by se jednalo o časově a personálně nákladnou operaci, která by musela být financována z veřejných peněz.

O tom se již metropole přesvědčuje v obdobném případě, kdy v uplynulém roce vydala novelu vyhlášky upravující reklamu šířenou na veřejně přístupných místech (č. 26/2005 Sb. hl. m. Prahy), jejímž prostřednictvím výrazně rozšiřuje zákaz veřejné reklamy především o reklamní plachty a další formáty. Dle informací redakce i tento návrh připravovala Kristýna Drápalová, asistentka zastupitele Scheinherra. Novela by měla platit od 1. října 2021. Zcela zásadně a bez odůvodnění tak město rozšířilo v nové vyhlášce památkové zóny, a to až do okrajových částí Prahy, kde je moderní zástavba.

Magistrát hlavního města odůvodňuje novelizaci bojem za snížení vizuálního smogu – tento argument však působí polovičatě. Vyhláška totiž omezuje pouze externí subjekty, nikoli samotné městské části a jejich smluvní dodavatele. Na městských pozemcích či majetku tedy i nadále reklamy zůstanou, uvádí na svém webu Sdružení českých firem venkovní reklamy (SČVR). Sdružení zastává názor, že takovým zásahem dochází k zásadnímu narušení hospodářské soutěže, proto se obrátilo na antimonopolní úřad a Evropskou komisi. 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže následně zahájil šetření, které ukázalo, že si Magistrát pro zásah do trhu s venkovní reklamou neudělal žádnou analýzu a nedokáže u ÚOHS svůj postoj zdůvodnit. ÚOHS podle reklamních firem shledal jako důvodné, že pražský magistrát touto vyhláškou zasahuje pod argumentem boje proti vizuálnímu smogu do volné soutěže. „Od začátku, ihned po jejím vydání, jsme upozorňovali, že vyhláška je účelová, vydaná potichu bez jakékoliv koncepce budoucí podoby venkovní reklamy v Praze,“ píše se na webu sdružení. Evropská komise se vyhláškou zabývá z pohledu narušení hospodářské soutěže opatřením orgánu veřejné správy, porušení pravidel poskytování veřejné podpory i zákazu omezení volného pohybu služeb uvnitř EU.

sinfin.digital