Jak hodit Bělorusku vidle do pořádání hokejového šampionátu snadno a rychle

Velké firmy stále častěji doplňují státy a nadnárodní celky v oblastech, kde tyto tradiční etalony moci zaostávají. Naposledy to ukázala tuzemská automobilka Škoda, která Bělorusku „hodila vidle“ do jeho pořadatelství hokejového šampionátu.

Je to stále častější pohled. V oblastech, kde státy a nadnárodní organizace nestíhají nebo zaostávají, přebírají jejich roli velké korporace. Alespoň částečně je to patrné třeba v environmentální či sociální oblasti. Takové Nestlé třeba po příchodu na nové trhy začíná stavět kvalitnější silnice. Pravda, firma to dělá především proto, aby se jí lépe sváželo mléko z horských farem do údolních továren. Nové silnice jsou ale ve výsledku pro všechny a zůstanou tam ještě dlouho poté, co Nestlé ze země odejde.

V minulých dnech jsme podobnou akci viděli u tuzemské Škodovky. Automobilka dala poměrně nekompromisně najevo, že pokud se letošní hokejové mistrovství světa uskuteční v Bělorusku – zemi zmítané masovými občanskými nepokoji kvůli výsledku zmanipulovaných prezidentských voleb –, mohou pořadatelé z IIHF na jejich sponzorské peníze zapomenout. Trvalo jen dva dny, než Mezinárodní hokejová federace oznámila, že šampionát se v Bělorusku neuskuteční, údajně kvůli „bezpečnostním důvodům“.

Byl to pouze tlak sponzorských peněz Škody Auto, který nakonec převážil jazýček vah u hokejového pořadatele? Nejspíš nikoliv, proti tomu, aby se letos hrálo mistrovství v Bělorusku, se vyslovila řada politiků a dalších sponzorů. Nelze ale pochybovat o tom, že stanovisko hlavního sponzora hrálo v rozhodování bafuňářů z IIHF – hokejovou terminologií – první útok. Ostatně, jak pro Českou televizi řekl prezident Českého svazu ledního hokeje Tomáš Král, sám si vůbec nedovede představit, jak by šlo šampionát bez podpory Škody Auto ekonomicky zvládnout.

Skutek utek...

sinfin.digital