Matzner: Dostavíme někdy české dálnice? Kremlíka čeká Ťokův osud | info.cz

Články odjinud

Matzner: Dostavíme někdy české dálnice? Kremlíka čeká Ťokův osud

KOMENTÁŘ JIŘÍHO MATZNERA | Vladimír Kremlík (za ANO) nahradil coby ministr dopravy Dana Ťoka (ANO) před necelým měsícem, už teď je ale zřejmé, že může mít podobné problémy jako jeho předchůdce. Když se totiž ohlédneme za prací tohoto ministerstva v uplynulých letech, zjistíme, že hlavní problémy související zejména s příslušnou legislativou. Dostavíme tak v České republice někdy dálniční síť? 

Téma dostavby dálniční sítě v České republice se stalo už jakýmsi „evergreenem“ v mediálních a politických diskuzích a pokaždé se našel nějaký nový důvod, proč stavba dálnic v Česku postupuje tak pomalým tempem a jak je možné, že se každý rok otevírá čím dál méně nových kilometrů dálnic.

Dané téma se opět dostalo do kurzu odchodem ministra dopravy Dana Ťoka z ministerské funkce, na které setrval nebývale, rekordně dlouho – od roku 2014.

Přesto, že Dan Ťok se po relativně dlouhou dobu snažil pomalou výstavbu českých dálnic zdůvodňovat nedostatečnou připraveností projektů svými politickými předchůdci, dalo by se vzhledem k jeho dlouhému působení na ministerstvu předpokládat, že alespoň v posledních letech by jeho práce měla mít nějaké viditelné výsledky. Opak je však pravdou.

Tkví tedy problém vůbec v osobě ministra dopravy a neměli bychom jeho původ nakonec přeci jen hledat někde jinde? Myslím si, že ano. Z mého pohledu je největším protivníkem rychlé výstavby českých dálnic současná legislativa, nikoliv více či méně schopný ministr.

Stávající zákonná úprava totiž poskytuje příliš mnoho prostoru „ekologickým zájmům“ a širokým možnostem proti výstavbě dálnic efektivně protestovat, což výrazně prodlužuje celý proces jejich přípravy a konečné výstavby.

Každý by chtěl mít dostavěnou dálniční síť, nikdo ale nechce mít dálnici za domem, což je přirozené. Někde nakonec dálnice vést musí.

STRUNC! Rozhovor s Jiřím Matznerem autor: INFO.CZ

Různé spolky ochránců přírody a podobné subjekty, kterým se výstavba dálnic z mnoha důvodů nelíbí, napadají téměř každé stavební řízení a rozhodování o jejich námitkách či jiných opravných prostředcích následně stavbu snadno prodlouží o měsíce nebo roky.

Tyto faktory pak nejvíce brání urychlení celého procesu výstavby, který bychom si (téměř) všichni tak upřímně přáli.

Účinným řešením daného společensko-politického problému proto není ani tak výměna ministra dopravy za jiného v očekávání, že se tím problém vyřeší, nýbrž bezodkladná činnost zákonodárců za účelem provedení potřebných úprav legislativy v dané oblasti.


JUDr. Jiří Matzner, Ph.D., LLM. je zakladatelem advokátní kanceláře Matzner et. al.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud