Prchal jako „největší zlosyn historie“? Nenávist na sítích jen nahrává Babišovi

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Představte si následující situaci. Máte seřadit největší zlosyny historie podle odpornosti jejich zločinů: vyhrál by Adolf Eichmann, Josef Urválek, anebo Marek Prchal? Pokud by hlasovala tuzemská twitterová bublina, byl by horkým adeptem na vítězství posledně jmenovaný. Proč? Úplně stačí, že „pracuje pro Babiše“. 

Výběr tři postav v úvodu článku pochopitelně není náhodný. Právě k nim se totiž váže řada komentářů pod recyklovanou fotografií marketingového týmu Andreje Babiše, která se v posledních dnech opět objevila na sociálních sítích. Míra nenávisti vůči Marku Prchalovi & spol. pod fotografií je zarážející právě proto, že jejich jediným proviněním je, že „pracují pro Babiše“. Takový způsob uvažování je ale přinejlepším blbý, přinejhorším sebedestruktivní. 

Napsal jsem komentář o bývalém šéfovi StB generálu Lorencovi, nikdy nevyšel a Penta se mnou ukončila spolupráci, říká exšéf vydavatelství Michal Klíma

Pokud se ale Prchalův tým má z něčeho zpovídat – jak uvádějí mnohé hlasy – rozhodně by to nemělo být kvůli jménu jeho chlebodárce. Jednak proto, že nechceme přistupovat na argument profilování; v takovém případě bychom totiž v dnešní hyperkorektní době nutně museli dojít k tomu, že většina společnosti pobírá mzdu od nějakým způsobem toxických zaměstnavatelů. Především – a to je mnohem důležitější – ale proto, že prostě nechceme postihovat marektingové experty jen kvůli tomu, že dělají svoji práci dobře. A u Marka Prchala zkrátka analogie k „banalitě zla“, jak ji Hannah Arendtová popsala na příkladu Adolfa Eichmanna, zkrátka nesedí na sto způsobů. Jenomže, těžké pořízení, v zemi plné amatérských politologů (a fotbalových trenérů), jen máloco vyvolá takové emoce, jako politika (a fotbal).

Trefně současnou situaci před časem popsal v jednom z rozhovorů marketingový matador a profesionální bohém Jakub Horák, který v minulosti pracoval na kampaních pro ČSSD, TOP 09, ODS a naposledy pro Piráty. „Lidé okolo si říkají, že když někdo dělá třeba pro sociální demokracii, musí tomu věřit a musí si to myslet. A pak jsou překvapení, že by někdo volil třeba někoho jiného, ale přitom je to normální práce.“

Přitom. Je. To. Normální. Práce.

Nechci se Prchala, Hanče a spol. nijak extra zastávat. Osobně je neznám, Babiše nevolím. Zastat se ale chci jejich profese. A jsem přesvědčený, že pokud by oba právě nepracovali pro Babiše, ostatní politické strany by 24/7/365 dumaly nad tím, jak je naverbovat. Vadí vám Babiš? Volte, poukazujte na jeho kauzy, nabídněte alternativu. Ale nenávistí na sítích mu jenom hrajete do karet. Polarizovaná společnost je totiž velmi dobře zhnojenou ornou půdou, která nechává populistická a marketingová hnutí, jako je ANO, vyrůst do nebe. 

Pokud chceme s populismem bojovat a vrátit se k politice postavené na reálných základech, idejích a hodnotách, musíme porazit tuto vyprázdněnou politiku. 

Ne střílet její pošťáky. 

SDÍLET
sinfin.digital