Zlámalová vysvětluje: Kdy se nebránit dovozu aut z Číny

Žluté auto namalované na skle neberte jako xenofobní narážku, ale spíš pokus odlehčit jinak velmi tíživé téma. Tíživé pro ty, kteří v Evropě vyrábí auta a pro ty, které tito výrobci zaměstnávají. Tak jako máte doma v Číně vyrobený telefon nebo sluneční brýle, budete mít zanedlouho i čínskou rodinnou káru. Bez legrace.

Lenka Zlámalová není kovanou automobilistkou, v ekonomických tématech je ale doma a tak má rozhodně co říct i k probíhající revoluci na evropském trhu s novými automobily.

Oč jde? Jednoduše o to, že Evropa se svými usilovnými tanečky okolo Green Dealu a souvisejícího zákazu spalovacích aut od roku 2035 vehnala na okraj propasti plné ekonomických a sociálních problémů. Ty mohou pramenit ze ztráty konkurenceschopnosti evropských automobilek, které nedokázaly zachytit nástup elektromobility tak energicky jako Číňané, na kterých jsme nyní navíc v mnoha směrech technologicky závislí.

„Evropa má obecně problém s vysokými náklady a z toho Číňani těží,“ konstatuje Lenka Zlámalová. Vedení Evropské unie na podzim deklarovalo úmysl prověřit možné podpory výrobců elektromobilů ze strany čínského státu, což by bylo v rozporu s pravidly volného přístupu čínských automobilek na evropské trhy. Má ale Evropa bez ohledu na výsledky šetření morální právo bránit vstupu na trh levnějším autům z Číny?

„Neumím si představit, že bychom bránili prodeji levnějších a neméně kvalitních aut na eurounijních trzích. Prioritou by tedy logicky měl být koncový zákazník, ne výrobci, kteří zaspali,“ reaguje Zlámalová na otázku, jestli je důležitější podpora automobilek, nebo spokojený kupující auta.

Proč Číňané dokáží vyrábět levněji a kde se stala chyba, že Evropané nikoliv? Koupila by si čínské auto? Odpovědi na tyto a další otázky si můžete pustit v dnešním dílu.

sinfin.digital