Český letecký průmysl představuje novou generaci letounů

ExportMag.cz

Anna Uljačenková

Nové zakázky a propojení se špičkou světového leteckého průmyslu. To byla česká účast na největším leteckém veletrhu na Blízkém východě Dubai Airshow. Češi na něm světu představili progresivní letecké technologie.

Sedmnáctý ročník letecké přehlídky Dubai Airshow, která se koná jednou za dva roky a patří mezi nejprestižnější adresy pro setkání světových lídrů v odvětví, se stal největší světovou leteckou událostí od vypuknutí koronavirové pandemie. Na dubajské mezinárodní letiště, kde se konal, přilákal v půli listopadu 1200 vystavovatelů ze 148 zemí světa. Na akci se přišlo podívat přes 84 tisíc návštěvníků a ze zahraničí přicestovalo 316 civilních a vojenských delegací. Mezi dvaceti národními pavilony světových leteckých velmocí, jako jsou USA, Kanada, Francie či Velká Británie, nechyběl národní stánek České republiky organizovaný Ministerstvem průmyslu a obchodu. Český letoun L 410 NG se představil na takzvané stojánce veletrhu po boku 160 letounů různých typů od světových výrobců, jako jsou Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier a další.

V dresu oficiálního účastníka do Dubaje přicestovalo devět českých firem, další se vypravily po své ose. A zabodovaly. Oficiální misi na akci vedla náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro Evropskou unii a zahraniční obchod Martina Tauberová, která českým firmám otevřela dveře do vysokých pater světové i emirátské elity.

Podpis dohody mezi Omnipolem a Aero Vodochody stvrzuje již probíhající spolupráci.

České firmy absolvovaly maraton jednání s vrcholovým vedením světových leteckých firem, jež si předem vytipovaly. S prezidentem švédského koncernu SAAB diskutovala náměstkyně Tauberová o průmyslové spolupráci a průnicích v programu předsednictví EU. Švédsko je totiž členem předsednického tria a od České republiky převezme předsednickou štafetu. Zatímco švédský SAAB má vlastní stíhací letoun, česká letecká továrna Aero Vodochody vyrábí vojenský cvičný letoun L-39NG. Česko tedy může švédské stroje vhodně doplnit nabídkou moderního výcvikového systému.

Vrcholový management emirátského obra EDGE Group, britského BAE Systems a německého Diehl Defence přivítala náměstkyně Tauberová na obchodní večeři s vybranými českými firmami. České firmy jednaly také s vedením amerických koncernů Honeywell a Collins Aerospace, tureckého Turkish Technics či ázerbájdžánského Azairtechservice.

Aero Vodochody Aerospace, Aircraft Industries, Galaxy GRS, Charvát AXL, Mesit holding, Omnipol, PBS Velká Bíteš, UNIS a VRgineers – to je výčet společností, které se představily ve společném českém stánku. V oborovém členění se jedná o výrobce vojenských a civilních letounů, leteckých motorů, podvozků či padákových systémů a také poskytovatele supermoderních virtuálních technologií a simulátorů pro pilotní výcvik. Své obchodní týmy do Dubaje vypravily po vlastní ose také Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ), výrobce elektrických pohonných jednotek MGM Compro a dodavatelé komponent Seka Aerospace a Jihostroj či Zlín Aircraft, výrobce výcvikových a akrobatických letounů.

● Jakou speciální úpravu má mít nový model letounu L 410 NG?

● Na čem se podílejí čeští dodavatelé při modernizaci obřího letounu Ruslan?

● Které české firmy uzavřely na veletrhu dobré obchody?

sinfin.digital