Námluvy ČEZu a tuzemského Vodafonu dávají větší smysl, než se na první pohled může zdát

Tuzemská pobočka operátora Vodafone v úvodu týdne uvedla, že jedná o možnostech „strategické spolupráce“ s polostátní energetickou společností ČEZ. Úvaha o spojení obou firem přitom dává větší smysl, než se na první pohled může zdát. 

Zpráva Hospodářských novin z úvodu týdne pro řadu čtenářů na první pohled nedávala smysl. Proč by měla polostátní energetická společnost ČEZ kupovat tuzemskou pobočku telefonního operátora Vodafone? Až druhý pohled napoví, že se jedná o poměrně logickou úvahu – a o reálnou možnost převzetí. 

Předně – prodej zatím uzavřený oficiálně není. Šéfka komunikace Vodafonu Zuzana Holá po vydání článku Hospodářských novin upřesnila, že „potvrzuje probíhající jednání o možnostech strategické spolupráce s ČEZem, nikoliv jednání o prodeji celého Vodafonu, jak bylo prezentováno v médiích.“ Strategická spolupráce tak může zahrnovat různé varianty spolupráce – od nabízení energie ČEZu klientům Vodafonu až po zmíněnou celkovou akvizici.

Ať už ona „strategická spolupráce“ nakonec získá jakoukoliv podobu, jednání obou společností dává větší smysl, než se na první pohled zdá. Zaprvé – prodej tuzemské pobočky Vodafonu není událost, která by spadla z čistého nebe. Odpovídá globální strategii mateřské společnosti, která už v minulosti dala najevo, že se chce soustředit zejména na ty světové trhy, kde bude dominovat; v Česku je však Vodafone dlouhodobě „až“ trojkou a nic nenasvědčuje tomu, že by se tato situace měla brzy změnit. 

Podobně dává logiku i akviziční apetit ČEZu. Firma loni v červnu schválila novou strategii, podle které se zbaví řady svých zahraničních aktiv. Skupina tak divestuje v Bulharsku, Turecku či Polsku, ponechává si pouze provozy, které spadají pod její společnost ESCO – tedy projekty zelené energetiky. Zároveň se ČEZ stahuje i z Rumunska, kde v poslední době prodal svá aktiva za více než 30 miliard korun.

Jaká je přitom hypotetická cena tuzemského Vodafonu? Podle řady ukazatelů v řádu nižších desítek miliard korun. „Telekomunikační společnosti se aktuálně obchodují na úrovni 6 – 7násobku EV/EBITDA (poměr ceny podniku vůči zisku před započtením úroků, daní, depreciací a amortizace). To dle našeho názoru indikuje hodnotu případné akvizice Vodafonu v řádu nižších desítek miliard korun (cca 30 – 40 mld. Kč),“ vysvětluje možné námluvy firem analytik Fio banky Jan Raška, který společnost ČEZ dlouhodobě sleduje. 

ČEZ tak volné prostředky může vložit právě do nákupu tuzemské pobočky Vodafonu. Proč zrovna do telekomunikačního operátora? Zaprvé jej k tomu vedou synergie. ČEZ už nyní provozuje vlastního virtuálního operátora ČEZ Mobil, který eviduje jen asi 130 tisíc klientů. Navíc firma dává svůj zájem o telekomunikační trh dlouhodobě – v minulosti se o ní spekulovalo delší dobu jako o jednom z největších favoritů chystané aukce kmitočtů pro sítě 5G – byť nakonec se společnost aukce nezúčastnila.

A zadruhé: to, co si ČEZ „pragmaticky“ kupuje, není ani tak telekomunikační operátor, ale „budoucí zisk“. Tuzemská pobočka Vodafonu je totiž stabilně dlouhodobě zisková a nic nenasvědčuje tomu, že by se trend měl změnit. Za loňský fiskální rok firma vydělala necelých 1,5 miliardy čistého zisku a z pohledu EBITDA pak je firma až na 10 procentech ziskovosti samotného ČEZu. Pokud tak ČEZ Vodafone skutečně koupí, k úvaze zbývá jen otázka, zda zaplatí výnosem ze svých rumunských divestic a oželí tak výplatu dividend, které by se státu náramně hodily, nebo zda si na akvizici vezme úvěr. 

sinfin.digital