Jak dopadne letošní rok z pohledu reklamy? Vzroste hodnota reklamního prostoru v tuzemských médiích?
Zatím samozřejmě nemáme kompletní data – chybí nám údaje za prosinec –, ale podle modelů to vypadá, že se letos tuzemský nadlinkový (ATL) reklamní trh zvýší přibližně o tři procenta na 127 miliard korun. Optikou předešlých let tak půjde o poměrně citelné zpomalení růstu, v roce 2017/2018 se cena reklamního prostoru zvýšila o 11 procent, loni trh rostl osmi procenty. Důvodem je pochopitelně především epidemie covidu.
Hlavními tahouny růstu budou tradičně televize a internet?
Ano. Kompletní data sice budeme mít až během ledna, ale podle toho, co nyní vidíme, to vypadá, že by internetový reklamní trh mohl růst v ceníkových cenách dvouciferným tempem, aktuálně nám vychází asi 15 procent. Hodnota reklamního prostoru v televizích letos vzroste o něco méně, přibližně o sedm procent, ale tam je zase více peněz v absolutních číslech; zatímco internetový reklamní trh má hodnotu asi 35 miliard, televize nám nyní vychází na cca 62 miliard.
Zbylé hlavní mediatypy čeká pokles?
Ceníková cena reklamy v tisku, venkovní reklamy (OOH) i reklamy v rádiích letos klesne. Největší propad odhadujeme u outdooru, tam jsou určité podskupiny, které byly pandemií zasaženy skutečně velmi citelně. Zejména kinoreklama, která během zavřených kin zkrátka vůbec nefungovala. Aktuálně nám u outdooru vychází propad reklamy o pětinu, loni segment vzrostl o tři procenta. U tisku čekáme letos pokles o 13 procent oproti loňskému dvouprocentnímu růstu a reklama v rádiích se podle našich odhadů letos sníží o osm procent.