Covid mění gastro byznys. Restaurace „v regionech“ objevily nový trh

Jen málokterý obor v posledních dvou letech dostal tak silný zásah jako gastronomický sektor. Restaurace, hospody, kavárny, bary, pekárny, cukrárny a další a další zařízení musely ze dne na den zavřít a během následujících týdnů a měsíců se ocitly na samotné hranici přežití, a nemálo z nich dokonce i za ní. Zároveň však pro řadu z nich vznikl nový trh – Češi si totiž právě během pandemie začali zvykat na jídlo „do krabičky“.

Jedním z majitelů restaurací, který kvůli předloňským uzavírkám čelil budoucí nejistotě, byl i majitel sulické restaurace Zas a Znova a spolupracovník INFO.CZ Karel Šimůnek. „Tržby se nám propadly na dvacet, třicet procent normálu a my pochopitelně řešili, co s tím. Jasné bylo, že dlouhodobě se takto přežívat nedá,“ vzpomíná v rozhovoru pro INFO.CZ Šimůnek. Zatímco obrat se složil jako dům z karet, židle u stolů zely prázdnotou a fixní náklady zůstaly. Nájem, zaměstnanci, nakoupené zásoby, u kterých majitel jen čeká, až se zkazí. „Bylo období, kdy nebylo příliš důvodů k optimismu,“ doplňuje Šimůnek.

Provozovatel restaurace Zas a Znova pochopitelně nebyl v této situaci sám. Prakticky všechny tuzemské hospody a restaurace bez výjimky se ocitly pod tlakem, který některé z nich neustály. Přesná čísla je stále – i kvůli nejednoznačné metodice – obtížné dohledat, je však zřejmé, že minimálně každá desátá hospoda a restaurace zavřela a segment v posledních dvou letech přišel o více než sto miliard korun.

Restauracím ale zároveň začal kvést nový trh – trh rozvozů, donášek a otevřených „okének“, na která si lidé v pandemii rychle zvykli, i kvůli tomu, že začali trávit svůj pracovní čas na „home officech“ a na překážkách a neměli čas vařit. „Často se k tomu navíc museli starat o děti nebo rodinné příslušníky v karanténě a trh jídla do krabičky se díky tomu rozjel dříve nevídaným tempem,“ míní Šimůnek.

Jenže není rozvoz jako rozvoz. Nejznámější rozvozové aplikace, například aplikace Dáme Jídlo – projekt kdysi vybudovaný podnikatelem Tomášem Čuprem, který jej následně prodal německé globální společnosti Delivery Hero –, Wolt nebo Bolt se sice staly masově populárními u jedlíků, restaurace však často zažívaly odvrácenou část této slávy: provize za zprostředkování odbytu je totiž podle nich dlouhodobě neúnosná.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jak velkou cenu za zprostředkování mají velké platformy typu Dáme Jídlo?
  • Jak přesně vybudování nového podniku Karla Šimůnka probíhalo?
  • A jaké má s doručovací společností plány?
sinfin.digital