Loňský rok přinesl vyostření cenové války i strmý růst online prodejů. „A letos se s růstem nákladů musejí poprat všichni prodejci,“ říká Dojčinovič z Tesca

Vyostření už tak napjaté cenové války. To je jedna z věcí, kterou podle provozního ředitele společnosti Tesco Patrika Dojčinoviče přinesl loňský covidový rok. „Což je pro zákazníka pochopitelně dobře, protože má lepší nabídky a může vybírat. Pro nás jako pro společnost už je to pozitivní o poznání méně,“ říká v rozhovoru s INFO.CZ Dojčinovič. Letos se tak prodejci dostanou mezi dva mlýnské kameny. Na jedné straně je silná konkurence, která tlačí ceny dolů, na straně druhé strmý růst nákladů. Jak se s tím prodejci jako Tesco vypořádají?

Nový rok svádí k bilancování. Jaký byl rok 2021 pro Tesco?

Loni byl pro nás dalším rokem, kdy jsme doufali, že covid skončí. Jak to ale nakonec dopadlo, víme – poté, co jsme si všichni užili rozvolněné léto, se pandemie vrátila. Z našeho provozního pohledu jsme tak alespoň mohli využít zkušenosti, které jsme načerpali od začátku pandemie. Kromě toho jsme expandovali, po čase jsme otevřeli nové obchody Tesco i Žabka, pustili jsme se do významnějších renovací obchodů.

Zníte, jako byste si na covid už zvykli.

Přizpůsobili jsme se. Ten stres, který jsme všichni zažívali na začátku roku 2020, kdy jsme nevěděli, jak vše bude fungovat, je dnes pryč. To ale nezaznamená, že bychom se dostali do nové rutiny. Z pohledu provozu je to k ideálnímu stavu pořád daleko: stále se potýkáme s nepředvídatelnými absencemi a výkyvy v poptávce zákazníků. A pochopitelně je covid i velká výzva pro kolegy na prodejně, kteří musejí i osm hodin v kuse obsluhovat, doplňovat a prodávat s nasazeným respirátorem. To není nic jednoduchého.

Co čekáte od nového roku? Jaké je vaše pracovní předsevzetí?

Pro nás je hlavním úkolem zrychlení renovací a obnov našich obchodů. Po dvou letech covidových změn chceme naše prodejny konsolidovat – kvůli pandemii jsme je museli zmenšit, nyní se ale chceme připravit na fázi růstu, se kterou je spojené rychlejší otevírání nových obchodů. Zároveň letos chceme pokračovat v akceleraci našich online prodejů.

Zůstaňme u těch kamenných obchodů. Co covid udělal s konkurencí na trhu?

Z našeho pohledu je nejviditelnější asi to, že se opět přiostřila cenová válka. Což je pro zákazníka pochopitelně dobře, protože má lepší nabídky a může vybírat. Pro nás už je to méně pozitivní: obecně lze říct, že tuzemský trh – když jej srovnáme například s Maďarskem a se Slovenskem – patří k těm nejobtížnějším, zejména proto, že je tu nejvíc maloobchodních řetězců. Když se podíváme na Slovensko, tam třeba na trhu Globus, Albert nebo Penny vůbec nepůsobí.

Navíc na vás z druhé strany tlačí rostoucí náklady, včetně těch personálních.

Na jedné straně je volných lidí na pracovním trhu málo, na druhé straně se retail stal určitým ostrovem jistoty pro řadu lidí, kteří na začátku pandemie pracovali v gastronomickém sektoru, hotelnictví nebo turismu. Tedy v těch nejpostiženějších segmentech ekonomiky. Řada lidí z těchto oborů u nás už zůstala, což nám pomohlo nejen personálně, zvýšila se i důvěryhodnost oboru a povědomí o tom, že práce v maloobchodě není to poslední, co by měl člověk dělat.

Nicméně máte pravdu, tlak na mzdy roste, stejně tak jako rostou i další náklady – ceny energií, logistiky, pohonných hmot… S tím si ale musí poradit každá firma.

Jak se s růstem nákladů vypořádáte? Znamená to zdražování?

Realitou je, že všichni naši dodavatelé zdražovat chtějí. A my se s tím musíme vypořádat. Takže s našimi dodavateli vyjednáváme a hledáme společné cesty, jak alespoň nějaké náklady snížit, ale asi je třeba se otevřeně bavit o tom, že část nákladů se přenese na koncového zákazníka. Snažíme se to nicméně co nejvíce minimalizovat, aby zdražení nebylo masivní.

Kdy se přenese na zákazníky?

Bude to průběžné během letošního roku podle stavu našich zásob.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Čím v Česku zaujmout zákazníky, aby dali přednost online prodeji potravin?
  • Leží budoucnost retailu v automatických pokladnách a obchodech bez prodavačů?
  • A proč je tuzemský trh z pohledu maloobchodníků nejkonkurenčnější z celého regionu?
sinfin.digital