Vzpoura proti elektromobilitě. Sto sedmdesát vědců žádá Evropskou komisi, aby místo elektroaut podpořila vývoj alternativních paliv

Avizovaný přechod na elektromobilitu naráží na novou překážku. Vědci z mnoha zemí včetně Česka peticí vyzvali vedení Evropské unie, aby podporu elektromobility přehodnotilo. Hromadná výroba elektroaut podle nich očekávané snížení emisí nepřinese a klimatu zásadně nepomůže. Mnohem smysluplnější by údajně byla podpora syntetických paliv, která sice „shoří“ ve spalovacích motorech, ale splodiny na rozdíl od benzinu či nafty klima takřka nezatíží.

O tom, že se nejedná o nějakou bezvýznamnou iniciativu několika odpůrců elektromobility, svědčí podpisy pod peticí. Mezi 170 signatáří jsou jména mnoha významných vědců, vysokoškolských pedagogů, techniků a vývojářů. Jsou mezi nimi i dva zástupci Česka. Konkrétně se jedná o profesora Jana Macka a docenta Oldřicha Vítka ze strojní fakulty ČVUT.

A o co autorům petice vlastně jde? Údajně pouze o čas. Podle vědců postupují klimatické změny takovým tempem, že už není prostor na nějaké pochybné experimenty. A právě takovým pochybným experimentem má být i přechod k elektromobilitě.

Signatáři petice tvrdí, že na základě současných poznatků nelze hromadnou výrobu elektrovozidel a jejich provoz považovat za cestu k „bezmisní dopravě“. I když totiž elektroauta neprodukují při jízdě žádné emise, o výrobě jejich komponent a také elektrického proudu se to rozhodně říct nedá. 

„V úvahu je třeba vzít zejména značně zvýšené emise CO2 při konstrukci bateriových elektromobilů, vysoký podíl fosilních paliv na výrobě elektřiny, který bude ještě dlouho existovat, obrovské náklady na budování nové infrastruktury pro dobíjecí stanice,“ píše se v petici. Elektromobilta také podle vědců nepřináší do systému žádnou novou obnovitelnou energii, ale spíše váže obnovitelný potenciál odvětví elektřiny v dopravě. A ten pak chybí jinde, například v průmyslu.

Autoři jedné z mnoha studií například spočítali, že kdyby mělo Německo veškeré své plánované kapacity obnovitelných zdrojů v roce 2030 využít pouze k tomu, aby „elektřina v dopravě nahradila naftu a benzín“, pak by tyto zdroje pokryly jen polovinu současné spotřeby nafty. Na nic jiného, třeba průmysl či bydlení, už by obnovitelná elektřina nezbyla.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jsou alternativní paliva skutečně neutrální?
  • V čem to má háček?
  • A co je ekologický omyl desetiletí?
sinfin.digital