KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Vedení Jihočeského kraje se podařilo dohodnout bytový projekt, který může být krátce před parlamentními volbami impulzem pro změnu bytové politiky v celém státě. Otázkou jen zůstává, zda podobně jako jiné podobné projekty nenarazí na sporný výklad „práva na auto“ ve městě.
Pro někoho může být možná trochu záhadou, proč jihočeský hejtman Martin Kuba, dnes zřejmě nejpopulárnější osobnost ODS, zůstává před volbami v pozadí a strana jeho příklad nevyužívá k předvolební propagaci. Nakonec ale takový podnět přišel přímo od Kuby.
Jihočeský
hejtman včera oznámil dokončení dohody, která podle něj nemá
v oblasti městského urbanismu v Česku obdobu a ukazuje na způsob,
jakým by se lidé ve městech mohli dostat k dostupnému a
kvalitnímu bydlení (což je jedno z hlavních předvolebních
témat) a přitom by se nezabírala další zeleň a orná půda.
Střívka místo tabáku
Kraj se dohodl se španělskou firmou Viscofan, která vyrábí ve zhruba čtyřhektarovém průmyslovém areálu bývalé „Tabačky“ v Českých Budějovicích umělá střívka pro potravinářský průmysl, že mu firma přenechá svůj areál nedaleko centra města výměnou za osmihektarový pozemek u Jihočeského letiště. Protože hodnota letištního pozemku (240 milionů) je nižší než hodnota areálu (600 milionů), doplatí kraj firmě zbytek ve dvou splátkách. Výsledkem by každopádně měl být obchod z „říše snů“.
Firma Viscofan, která už se ve městě neměla jak rozvíjet a uvažovala o přenesení výroby jinam (i mimo Česko), plánuje nyní postavit u letiště na okraji Budějovic za 1,25 miliardy nový podnik, ve kterém by mělo najít práci ještě výrazně víc lidí než současných 600 lidí.
Jihočeský kraj zase získá lukrativní areál mezi hlavním nádražím a hlavním náměstím, v němž by podle Martina Kuby měly na základě nového projektu vzniknout byty pro 2500 až 3500 lidí. A to s i s kompletní občanskou vybaveností, včetně nabídky kultury.
„Jedná se o unikátní počin z pohledu urbanismu v republikovém měřítku. Těžko najdete municipalitu, která by v centru města vystavěla něco podobného. Navíc my tímto projektem nezastavujeme žádnou zelenou plochu,“ uvedl Martin Kuba (ODS), který je zároveň českobudějovickým radním.
Ideální bydlení?
Ten, kdo alespoň trochu zná České Budějovice, přitom musí uznat, že dohoda představuje (alespoň na první pohled) skutečný politický „majstrštyk“. Firma díky výstavbě nového areálu u letiště zaměstná více místních lidí a město zase získá k bytové výstavbě areál na tak ideálním místě, že snad ani ideálnější nemůže být. Leží totiž prakticky vedle autobusového a vlakového nádraží, kde se také kříží většina linek městské hromadné dopravy. A přitom z něj člověk za maximálně 10 minut dojde pěšky na historické náměstí v centru.
Skoro by se dalo říci – tady snad člověk nepotřebuje ani auto! Jenže právě otázka auta je v celém projektu možná tím základním momentem, které může rozhodnout o tom, zda se nová bytová čtvrť stane výkladní skříní, nebo noční můrou Budějovic.
Byty, které mají být částečně nájemní, částečně komerční, by měli postavit developeři na krajských pozemcích, ovšem s tou výhodou, že areál není nutné celý bourat, podle krajských radních je z velké části velmi zachovalý a využitelný k jiným účelům než doposud. To by mělo (možná) byty zlevnit.
Zásadní otázkou však znovu zůstává – co s auty? Pokud by šly Budějovice stejně přátelským směrem vůči autům jako doposud, musejí v jedné z nejlidnatějších a dopravně nejfrekventovanější části města najít prostor pro další vyšší stovky aut (pro 3500 lidí).
Odpověď ve smyslu výstavby dalších podzemních garáží nestačí, protože auta se do nich musejí také nějak dostat a někudy z nich vyjet. Další zatížení auty by bylo tak jako tak obrovské, stejně jako náklady na parkování, příjezdové komunikace atd.
To jednak znamená výrazně snížení komfortu pro ty, kteří se v oblasti kolem budějovického nádraží chtějí pohybovat pěšky, jednak ale také takřka jistě navýšení ceny bytů. A teď se nabízí hříšná otázka? Co kdyby město nabídlo k prodeji či pronájmu byty lidem, kteří se dopředu vzdají nároku na parkování a možná i auta? Nenašlo by se nakonec dost těch, kteří by na takový obchod přistoupili?
Budějovice: Město piva, Země živitelky a... aut
Je třeba připomenout, že v Budějovicích si lidé s trvalým bydlištěm v širším centru města, mohou za 500 korun ročně parkovat na vyhrazených místech. Zároveň České Budějovice potvrzují pověst aglomerace „přátelské k autům“ tím, že každý, kdo chce vybudovat ve staré městské zástavbě novou bytovou jednotku (třeba rekonstrukcí starého domu), musí ke každému bytu zároveň vytvořit parkovací místo.
To podle některých kritiků toho systému vedlo k tomu, že celá řada unikátních dvorních traktů v centru města, plných zeleně a stromů, skončila jako vybetonovaná parkoviště. Ani bombardování spojenců na konci války nezpůsobilo v tomto ohledu zdaleka takovou škodu jako tato „úlitba“ automobilistům.
Ve Vídni, Barceloně či Římě už funguje to, že se někteří obyvatelé vzdají auta výměnou za levnější kvalitní bydlení.
Když si chce zubař ve městě otevřít ordinaci, musí k tomu opět vytvořit příslušný počet parkovacích míst. A teď tu máme takřka hotový plán na novou městskou čtvrť, který lze v kontextu dosavadního přístupu k radnice k autům posuzovat dvěma zcela odlišnými pohledy.
Buď se bude jednat o unikátní a bohulibý projekt bydlení pro tisíce lidí, aniž by se kvůli tomu musela zabírat další zeleň a orná půda, nebo je to začátek palčivého problému kam s dalšími auty, které už se do města (speciálně v této lokalitě) prostě těžkou vejdou. Co si vybereme?
Možná by našlo dostatek zájemců, kteří by se rádi vzdali auta ve městě výměnou za to, že budou o to levněji a kvalitněji bydlet. V některých městech jako ve Vídni, Barceloně či Římě už to funguje. Proč ne v Budějovicích?
Nikdo se nemusí absolutně vzdávat auta, jen ho prostě nebude používat ve městě. K čemu taky? Pokud auto nutně potřebuje, na odstavné parkoviště se v případě budějovického projektu dostane během pár minut veřejnou dopravou, která má zastávku před domem. Jen se prostě zaváže k tomu, že bydlením v centru města, ať už nájemním nebo vlastním, nevznáší žádný nárok na parkování, příjezd, odjezd a vůbec prostor pro své auto. Nebo prostě nebude vlastnit auto vůbec.
Nenašlo by se v době totální bytové krize a předražených bytů a nájmů dostatek lidí (mladých rodin), kteří by na takový obchod přistoupili?
Byt, nebo auto?
Unikátní budějovický projekt, který se podařilo dohodnout krajským radním, je vlastně určitým návodem, kam by měla dnes směřovat podpora dostupného bydlení ve městech. Jestliže se České Budějovice se za posledních 30 let rozšířily při prakticky stejném počtu obyvatel díky různým developerským projektů a rodinné zástavbě v okolí nejméně o čtvrtinu a přesto developeři stále mluví o nedostatku bytů a nutnosti zabírání další cenné orné půdy a zeleně, pak je zřejmě něco špatně.
Obchod kraje s vlastníkem továrny v centru města možná před volbami ukazuje cestu, jak bude možné (a zřejmě i nutné) pracovat ve městech s prostorem. A třeba tím i bytovou výstavbu zlevnit a zpřístupnit pro ty, kteří nemají potřebu vozit děti na kroužky ve městě autem i na kilometrovou vzdálenost. Kdo obětuje prostor pro auto, měl by logicky v městské zástavbě dostat více prostoru pro bydlení, rekreaci a prostě sám pro sebe.
Není to vůbec žádné téma pro radikální levičáky nebo radikální ekologické aktivisty či odpůrce automobilismu, ale výsledek jednoduché logické úvahy. Pokud chceme vytvořit ve městech dostupnější bydlení zejména pro mladé rodiny (což proklamují všichni politici), nezbude nám nakonec stejně nic jiného než dát na výběr mezi komfortem automobilismu a komfortem života v místě, kde je všechno dostupné pěšky nebo veřejnou dopravou. Buď, anebo. Auto bere v husté zástavbě prostor pro bydlení a naopak. Jen se to politici (zatím) bojí lidem říci.
Bohulibý bytový projekt Jihočeské kraje je příležitostí k tomu, aby dal i ostatním českým městům určitý návod k tomu, jak podporovat dostupnější bydlení bez nové výstavby na „zelené louce“ a zabírání cenné půdy. Jen je třeba nějak vyřešit ta auta. Jinak to nebude. Byť se budou bít politici v prsa a hlásat nadále právo na auto pro každého.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.















