Němci vzkazují Trumpovi: Vyrábějte raději menší auta, která tolik nežerou

Místo zvyšování cel raději nabídněte Evropě auta o menší velikosti a s menší spotřebou. Takový vzkaz mají pro amerického prezidenta Trumpa němečtí odborníci. Za slabý prodej amerických aut v Evropě podle nich obchodní bariéry nemohou.

Donald Trump chce uvalením dovozních cel přimět Evropu, aby se více otevřela americkým automobilovým značkám. Proto se rozhodl zahájit celní válku. Jenže někteří němečtí experti s Trumpovými vývody striktně nesouhlasí – Evropané prý americká auta nechtějí z ryze pragmatických důvodů.

„To je velký problém výrobců v USA: jejich modely prostě neodpovídají vkusu evropských spotřebitelů,“ řekl agentuře DPA Stefan Bratzel, odborník na automobilový průmysl z Centra automobilového managementu v Bergisch Gladbachu.

Podle něj nemají američtí výrobci ve snaze zvýšit podíl na trhu Evropanům ve skutečnosti moc co nabídnout. Jedinou výjimkou jsou podle Bratzela vozy Tesla – ta má ale nyní jiné problémy.

V prvním čtvrtletí letošního roku klesly prodeje těchto elektromobilů meziročně o 13 %. Důvodem může být i rostoucí kritika šéfa Tesly a Trumpova poradce Elona Muska.

V případě aut se spalovacím motorem jde ale podle odborníků jednoznačně o to, že americká auta jsou pro evropský trh příliš velká a příliš „žíznivá“. A nejedná se tedy – jak se snaží argumentovat americký prezident – o problém celních bariér.

Trump dodatečná cla ve výši 25 % na dovážená auta, která platí od čtvrtka (3. 4. 2025), zdůvodnil tím, že se Evropa příliš izoluje. „Jedním z důvodů, proč zavádím tarify, je to, že jim odebíráme miliony vozů – BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz,“ řekl prezident USA. Vyvážet americká auta do EU je přitom podle něj „téměř nemožné“.

Infographic: America's Transatlantic Trade with Germany | Statista

Na první pohled dávají dostupná data Trumpovi za pravdu. Zatímco z Německa do USA se loni vyvezlo téměř 450 000 aut, opačným směrem směřovalo jen 136 000 vozidel. A zatímco Spojené státy dříve uvalovaly na evropský automobilový import pouze 2,5procentní clo, sazba EU pro americká vozidla je desetiprocentní.

„To ale není důvodem obchodní nerovnováhy,“ vysvětluje další německý odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer. Auta z Ameriky jsou podle něj pro Evropu příliš velká a spotřeba paliva je vzhledem k místním cenám paliva příliš vysoká. „Tady neprodáte auto s osmi válci a 15 litry spotřeby,“ tvrdí expert. To, co podle něj není v USA vzhledem k tamním cenám benzínu problém, je v Evropě překážkou.

Léta nejprodávanější americký model, pick-up Ford F-150, se tedy v Evropě oficiálně nenabízí, stejně jako konkurenční model značky Stellantis Ram. Američtí výrobci přitom nemají v nabídce žádná konkurenceschopná malá a kompaktní auta.

„Pokud zde chcete prodávat auta, potřebujete modely, které zákazníci chtějí,“ říká Dudenhöffer. To se ale americkým výrobcům zatím nepodařilo. A ani vyšší cla to změnit nemohou.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Ivan Hodáč: Cla zlikvidují kredibilitu vztahů Evropy a USA

Čínský válec dorazil na český trh. BYD přiváží luxusní elektromobily i cenově zajímavý hybrid

Škoda Enyaq je konečně sexy. Pod kabátem schovává i další překvapení

sinfin.digital