KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | V totálně ucpaném pražském Karlíně předvedl největší čínský výrobce poněkud kostrbatě svá auta českým novinářům. Jen těžko lze ale předpokládat, že by BYD na cestě za zákazníky brzdily podobné lapálie i v budoucnu. Pro mnohé našince stále neznámý brand vstupuje na český trh s trojicí elektrifikovaných modelů včetně jednoho hybridního a brzy se přivalí další.
Není to ani 15 let, když jsem bloumal ulicemi zakarpatského Užhorodu a před stánkem s melouny na ulici narazil na podivně vyhlížející červené auto velikosti Škody Fabia sedan. Na zádi se skvěla písmenka BYD a říkal jsem si, že jde asi o nějakou nepovedenou postsovětskou kopii indického vozu Maruti.
O dva tři roky později zase bloumám ženevským autosalonem, někdejší mekkou světových autopřehlídek. Mezi malými stánky tunerů tam opět svítilo BYD a tentokrát už jsem podle snaživé šikmooké hostesky pochopil, že jde o značku z Číny a dokonce jsem se dozvěděl, že byla založena teprve v roce 2003. Snažila se mě přemluvit k rozhovoru s jakýmsi ředitelem, k čemuž jsem shovívavě svolil, ale na otázku, kdy BYD uvidíme v Evropě a v ČR, jsem se odpověď nedozvěděl.
Tak jsem se raději šel kochat špatnými svary karoserie vystaveného vozidla připomínajícího pro změnu Toyotu Corolla. Střih. Je apríl 2025 a velkorysá premiéra největší čínské automobilky blokuje celý pražský Karlín. Aprílový žert? Nikoliv.

Invaze v plné polní
„Česko je pro nás jedním z klíčových trhů v regionu. Vidíme zde značný potenciál,“ řekl na pompézní a houfně navštívené prezentaci značky BYD Martin Heřmanský, mimochodem bývalý regionální ředitel echtovní americké značky motorek Harley-Davidson.
Nevidoucím hostům bylo pro jistotu ozřejmeno, že BYD je jedním z největších prodejců elektromobilů na světovém trhu a jde de facto o hlavního vyzývatele Muskovy Tesly. Do Česka se nejprve prostřednictvím tří prodejen společnosti Louda Auto dostanou SUV elektromobil Sealion 7 a plug-in hybrid Seal U DM-i. Třetí model je elektrický sedan Seal. Dojezd elektrických vozů je přes 520 km a cena v případě hybridu začíná na necelých 970 000 Kč. Elektromobily jsou zhruba o 200 000 Kč dražší.
„Těmito modely to v žádném případě nekončí, ještě letos uvedeme řadu novinek,“ ujistil Heřmanský.
Zkraje bude BYD na českém trhu nejvíce sázet na Sealion 7. Svou vlajkovou loď firma v Česku nabídne ve třech verzích: Comfort, Design a Excellence AWD.
Nejlevnější verze Comfort, jenž disponuje baterií o kapacitě 82,5 kWh, která má umožnit dojezd až 482 kilometrů a dobíjecí výkon 230 kW, začíná na 1 198 tisících korunách včetně DPH. Nejvyšší verze Excellence AWD s dojezdem až 502 km startuje na 1,4 milionu Kč.
Na ty zákazníky, kteří nechtějí kupovat čistě elektrický vůz, cílí BYD modelem Seal U DM-i. Sedm metrů dlouhým pětimístným SUV s hybridním pohonem. „Rodinný“ vůz je k dostání rovněž ve třech verzích, cena té nejlevnější začíná na 966 tisících Kč. Kombinuje 18,3kWh baterii a 1,5litrový spalovací motor Xiaoyun o výkonu 81 kW. Právě tímto autem jsem se mohl pár desítek minut prohryzávat odpoledním pražským provozem.

Nic originálního, ale funkčnost na jedničku
Auto, které přijelo na německých značkách, má typicky zaměnitelný čínský design, ze kterého jako by z různých úhlů čouhala inspirace nějakým jiným konkurenčním modelem. Z jedné strany trochu Audi, z jiné BMW a z další třeba zase Ford.
Obecně je toto entry auto do světa od BYD něčím na způsob Škody Kodiaq nebo snad jen opravdu nepatrně menší. Každopádně jde o plug-in hybrid, tedy takový ten vůz, co jej jednou za den někde píchnete do zásuvky a on vás pak vozí zhruba 100 km na elektřinu.
Cena se liší mimo jiné v závislosti na dojezdu, který umožňuje sama baterie – osciluje mezi 80 a 125 km. V kombinaci se spalovacím motorem může Seal U DM-i ujet až 1125 km, přičemž z 30 na 80 procent dobíjí baterii i za 35 minut. Modelu s 15,6palcovým otočným displejem, sedadly z veganské kůže či panoramatickým střešním oknem se po světě už měly prodat čtyři miliony.
Právě vzpomínaný obrovský otočný displej mi přišel opravdu vtipný a jako takový je i jediným opravdu originálním highlightem celého bezpohlavního interiéru. Ovládá se přes něj vše podstatné a softwarově se jeví být dál než řada evropských konkurentů. Vevnitř je spousta místa i vzadu a v kufru, těžko ale vyzdvihovat něco, čím by auto bylo charakteristické.
DM-i jezdí tak jako jiná elektrifikovaná auta – potichu, pružně, nevzrušeně, nudně. Jakmile se dá při potřebě větší rychlosti do práce benzinová patnáctistovka, hezké zvuky to právě nejsou, ale zas taková katastrofa taky ne.
Víc mi vadilo, že v zadní části auta cosi nespecifikovaného stále trochu povrzávalo a odhlučnění od podvozku by obecně mohlo být lepší. Více jsem toho nasát nestihl, pokusíme se BYD pověnovat v podrobnějším testu, kdy s autem strávím celý týden.

A to je jen začátek, přátelé...
„Naše ambice je jasná, chceme se stát klíčovým hráčem na českém trhu a přinášet technologie co nejširšímu spektru zákazníků. Je nám zcela jasné, že pro úspěch je nezbytně nutné vybudovat silnou dealerskou síť, která bude poskytovat prvotřídní služby. Strategií je tedy spojit se se silnými partnery,“ nastínil dále ředitel Heřmanský.
Na mysli měl dalerskou síť Louda Auto byznysmena Pavla Loudy. V blízké době se otevřou prodejny v Praze, Poděbradech a Teplicích.
„Jsme v pokročilé fázi jednání také s dealerem Dajbych či Direct Auto. Jednáme s celkem deseti partnery,“ dodává Heřmanský. Už letos plánuje vybudovat třicítku prodejních a servisních míst. Kromě deseti pražských má po třech vzniknout také v Brně a Ostravě. Další pak přibudou v krajských a okresních městech.
Každé auto, které BYD v Evropě prodá, má záruku na šest let provozu, nebo na ujetí 150 tisíc kilometrů. Na samotnou baterii elektromobilů dává výrobce záruku osm let, nebo ujetí dvou set tisíc kilometrů a garantuje, že kapacita baterie neklesne pod sedmdesát procent.
BYD se s nezastíranými ambicemi všechny je převálcovat na českém trhu zařadí po bok dalších čínských značek Chery, MG nebo Dongfeng. Ještě v prvním pololetí zahájí činnost také prodejní síť firmy BAIC.
Dovoz aut z Číny na český trh se loni více než zdvojnásobil. Češi si v loňském roce pořídili 7675 aut vyrobených v Číně, o rok dříve to bylo 3516 vozů. Auta čínské provenience tak tvořila 3,3 procenta trhu nových osobních vozů v Česku. S příchodem BYD nelze očekávat nic jiného než další strmý nárůst této statistiky.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.