Už je to tady: Kolem továren Volkswagenu v Německu krouží čínské firmy

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Zatímco dosavadní domácí hegemon vyklízí pole, na jeho výrobní kapacity si brousí zuby dravá konkurence z Číny. To je realita začátku roku 2025 v továrnách Volkswagenu, které se německý koncern chystá z úsporných důvodů uzavřít. Pozitivní je, že by si v případě převzetí závodů Číňany mohli alespoň někteří z 35 000 zaměstnanců, kteří mají odejít, udržet práci. Píše o tom agentura Reuters.

Jak jsme mohli názorně vidět na loňském fotbalovém Euru, čínským výrobcům všeho možného zboží včetně aut se daří pozvolna vytlačovat německé a potažmo evropské výrobce z veřejného prostoru. 

Nicméně pokud jde o automobilový průmysl, Číňanům v Evropě stále chybí přímá lokální výroba, což je ve světle loni navýšených dovozních cel na čínská auta zásadní překážka další expanze. 

Pokud by se nájezdníkům z Říše středu podařilo převzít některou z existujících továren, šlo by o významný milník. Stalo-li by se to v případě některé z továren Volkswagenu, symbolu německé průmyslové síly a pokroku, šlo by o milník ještě symboličtější. 

Výroba elektromobilů v Německu by čínským firmám každopádně umožnila obejít dovozní cla, což by mohlo dále ohrozit konkurenceschopnost evropských firem.

Škodovka začala zase jednou dělat hezká auta. U modernizovaného Enyaqu k tomu stačilo docela málo

Hledání slabého článku

To, jak se bude čínská střelba do srdce evropského autoprůmyslu dál odvíjet, bude dozajista ovlivněno politikou nové německé vlády, která vzejde z únorových voleb. Člověk nemusí být jasnovidec, aby se dovtípil, že se po Rusku bude snažit omezit také závislost na Číně, která dramaticky rozbujela za panování Angely Merkelové. 

Současná koalice, v čele s ministryní zahraničí Annalenou Baerbockovou, označuje Čínu za systémového rivala a jejího prezidenta Si Ťin-pchinga za diktátora.

To vše v situaci, kdy Volkswagen horečně hledá alternativní využití pro své závody v Drážďanech a Osnabrücku. Firma se nedávno dohodla na ukončení výroby v Drážďanech do roku 2025 a v Osnabrücku do roku 2027. 

V souvislosti s propouštěním, resp. úplným uzavřením se mluví i o závodech v Emdenu, Salzgitteru a Brunswicku. Právě závod v dolnosaském Osnabrücku by však podle zdroje Reuters mohl být nabídnut čínským investorům.

Čínské firmy se ale podle jeho slov obávají reakcí německých odborů, které požadují záruky zaměstnanosti, jaké jim donedávna oficiálně programově poskytoval Volkswagen. Podle Stephana Soldanskiho, zástupce odborů z Osnabrücku, by zaměstnanci neměli nic proti výrobě pro jednoho z partnerů společného podniku Volkswagenu, ovšem pod jednou podmínkou.

„Dovedu si představit, že bychom vyráběli nějaký model pro společný čínský podnik s logem VW a podle standardů VW. To je klíčová podmínka,“ řekl Reuters Soldanski. Zůstává otázkou, nakolik si budou moct odboráři svého budoucího potenciálního zaměstnavatele vybírat.

Dolnosaský závod VW v Osnabrücku má mj. na starost výrobu modelu T-Roc Cabrio. To není zrovna auto, kvůli kterému by zákazníci rvali prodejcům ruce.

Čínští investoři také zvažují nákup dalších závodů v západní Evropě, včetně automobilky Fordu v Saarlouis a továrny Audi v Bruselu.

Podle čínských představitelů by Evropané měli být soudní a vidět věci tak, jak jsou: Čína zavedla řadu opatření, aby vytvořila nové obchodní příležitosti pro zahraniční společnosti. Doufáme, že německá strana bude také mít otevřenou mysl a poskytne spravedlivé a nediskriminační podnikatelské prostředí pro čínské firmy, uvedl mluvčí čínského ministerstva zahraničí v prohlášení pro agenturu Reuters.

Vedle případných akvizic existujících automobilek se čínští výrobci chystají budovat vlastní závody v jiných evropských zemích. Například BYD plánuje stavbu továren v Maďarsku a Turecku, Leapmotor spolupracuje se Stellantisem v Polsku a Chery začne letos vyrábět elektromobily ve Španělsku.

Škodovácké odbory napjatě vyčkávají

Není tajemstvím, že zástupci odborového svazu Kovo MB, který zastřešuje zaměstnance Škody v českých závodech, s napětím očekávají, kdy a jakým způsobem se vážná krize mateřského koncernu promítne i do jejich života – dosavadní dopady jsou minimální.

„Nejhorší variantou by bylo, kdyby velká část zátěže (úspor nákladů ve VW, pozn. red.) byla přenesena na nás, například politickými rozhodnutími, zabráněním investic, (ne)přidělením produktů, případně přidělením špatných produktů – neperspektivních či odebráním výroby komponent,“ říká v nejnovějším vydání listu Škodovácký odborář předseda závodních odborů Jaroslav Povšík. 

V praxi to znamená, že by Volkswagen v zájmu zachování německých pracovních míst stáhl některé perspektivní výrobky Škody do svých domácích továren.

Škodováci dosud patří mezi nejlépe zaplacené zaměstnance v zemi. Jak dlouho jim to ještě vydrží?

Podle Povšíka se prý také podařilo zamezit prvním pokusům vedení českého průmyslového gigantu o dílčí propouštění: „Důležité je, že opravdu velkým tlakem jsme zažehnali propuštění 448 zaměstnanců v závodě Kvasiny s dopadem na závod Mladá Boleslav (cca 80 zaměstnanců) a dokonce se jeví reálná šance, že jsme odvrátili zrušení části 18směnného systému práce v závodě Kvasiny, kde by byl ještě tvrdší dopad do personálu a také pokles výdělků.“

Zaměstnanec Škody Auto se v porovnání s jinými skutečně nemá zle. V rámci kolektivní smlouvy uzavřené předloni v dubnu se odborům na další tři roky podařilo zaměstnancům vyjednat mimořádné podmínky – navzdory tomu, že počínaje covidovou krizí přes tu čipovou, ukrajinskou, emisní, elektromobilní nebo čínskou a aktuálně též wolfsburskou neprožívá Škodovka zrovna růžové roky.

Přesto se loni na jaře vedení největší české automobilky dohodlo s odboráři na novém dodatku ke kolektivní smlouvě, podle které si zaměstnanci od dubna polepšili o pět procent. Velkým benefitem je také variabilní bonus, který i s jednorázovou platbou činí 100 tisíc korun.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Kvadratura kruhu pro evropské automobilky: Drtí je Green Deal, vytyčený směr se ale bude měnit jen těžko

Jak dnes jezdí Škoda Rapid: To nejlepší ze socialistického automobilového marasmu

Renault 16: Revoluční auto, které se mělo stát žigulíkem a nakonec bylo milováno disentem

sinfin.digital