RECENZE MICHALA BORSKÉHO | Mladoboleslavské automobilky se dosud jako by zázrakem netýkají vážné potíže rodného koncernu Volkswagen. Tedy aspoň navenek. Doma je přesvědčivou jedničkou a i díky státním dotacím se loni docela slušně dařilo také jejímu historicky prvnímu elektromobilu Enyaq. Jenže ruku na srdce – žádná nádhera to nikdy nebyla. Čerstvá omlazovací kúra ale dokázala s otylým SUV udělat malý zázrak.
Když chce někdo postavit elektromobil, výsledek velmi závisí na tom, kolik je ochoten vložit peněz do jeho vývoje. Když jich má (relativně) málo nebo se mu prostě nechce čekat, až designeří vymyslí něco nového, celou elektrovýzbroj „nacpe“ do některého ze stávajících běžných modelů – jako to udělal třeba svého času Volkswagen u Golfu.
Kdo naopak počítá s opravdu movitými zákazníky, může investovat hodně, a pak může vzniknout i něco fakt hezkého – jako třeba Porsche Taycan. Ti ostatní staví zásadně „něco mezi“ a až na výjimky (velká čest Hyundai!) z toho vždy vypadne cosi na způsob zavalitého crossoveru – proporcí BMW X6 se splývavou zádí a vysokým pontonem karosérie.
Baterky je prostě potřeba dát do co nejnižšího místa karosérie, a podle toho to pak taky vypadá. Ne jinak tomu je i u Škody Enyaq. Designová úprava po vzoru nového Elroqu ale dokázala z otesánka udělat docela sympatické vozidlo i bez tradičně nabubřelé mřížky vpředu.

Když vzhled vylepšuje vlastnosti
Od modernizace elektromobilů se jaksi automaticky očekává pokrok v kapacitě baterie, výkonu atd. Tady sice faceliftovaný Enyaq zklame, ale přesto díky lepší aerodynamice zvládne na jedno nabití ujet více kilometrů než ten starý – až 590.
Poznat modernizovaný Enyaq není problém, tedy pokud si ho nespletete s mladším Elroqem. Podle jeho vzoru totiž dostal novou úzkou přední masku Tech-Deck Face, která ukrývá senzory asistenčních systémů a přední kameru. Konečně, to už mělo přijít dávno!
Nad maskou se táhne úzký podsvícený pás spojující nová denní světla s grafikou „řas“. Ty mají zároveň funkci obrysových i směrových světel. Hlavní reflektory se nacházejí níže a jsou vybaveny dvěma diodovými moduly. Za příplatek jsou k dispozici matrixové reflektory s 36 segmenty.
Nový je také přední nárazník s plastovými vložkami v úpravě Dark Chrome, kterým se Enyaq liší od Elroqu. Matnou chromovou úpravu má i nápis Škoda na přední kapotě, který nahrazuje původní logo.
Se změnou designu se může Enyaq pochlubit lepší aerodynamikou. Zasloužily se o to i nové vzduchové clony či zmenšená mezera mezi maskou a kapotou. Koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd klesl z 0,264 na 0,245 a v případě Enyaqu Coupé z 0,234 na 0,225. To zároveň znamená, že Enyaq je nejaerodynamičtějším modelem Škody všech dob.
V nabídce zůstává také provedení Sportline s lesklými černými doplňky včetně spoilerů, zpětných zrcátek, lemů oken či nápisů Škoda.

Ve stylu i uvnitř
Bohatá standardní výbava obsahuje vyhřívaná přední sedadla a vyhřívaný volant, systém automatického odemykání a startování, třízónovou klimatizaci, monitorování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, asistenta při jízdě v koloně a další technická vylepšení. Mezi nové digitální funkce za příplatek patří parkování na dálku s možností uložení parkovacího manévru.
Za zmínku stojí nový volant s nápisem Škoda, který si Enyaq opět půjčil z mladšího Elroqu. Funkci přístrojového panelu tvoří nadále 5" displej, který lze doplnit o head-up displej s rozšířenou realitou. Třináctipalcový infotainment by měl být intuitivnější. Aplikace MySkoda obdržela integrovanou službu Powerpass, která zajišťuje přístup k více než 800 tisícům nabíjecích bodů v Evropě, a to bez dodatečné externí autorizace. Auto stačí připojit k nabíječce.

V zimě zákazníci ocení aktivaci všech funkcí topení a vyhřívání jediným tlačítkem či nové virtuální tlačítko na displeji pro aktivaci předehřevu baterie. Přímý přístup bude přes displej i k funkci inteligentního asistenta rychlosti. K novým praktickým prvkům Simply Clever patří QR kód v kufru, který vás odkáže na instruktážní video.
Osvědčená technika s větší výdrží
V pohonném řetězci se nic zásadního nezměnilo. Z nabídky již dříve vypadla verze Enyaq 50 s nejmenší baterií. Zůstaly jen dvě větší – menší pro Enyaq 60 s využitelnou kapacitou 59 kWh a větší pro Enyaq 85 a 85× s využitelnou kapacitou 77 kWh. Enyaq 60 má zadní synchronní elektromotor s výkonem 150 kW a točivým momentem 310 Nm. Enyaq 85 dosahuje výkonu 210 kW a točivého momentu 545 Nm.
Verze 85× přidává asynchronní elektromotor na přední nápravě, ale systémový výkon 210 kW je nezměněn, což platí i pro točivý moment. Díky zlepšené aerodynamice slibuje Škoda delší dojezd: Enyaq 60 by měl zvládnout 433 km, Enyaq 85 579 km a verze s pohonem obou náprav 542 km. Enyaq Coupé je na tom ještě o zhruba 10 km lépe. A rekordmanem modelové řady je Enyaq Coupé 85 s dojezdem až 589 km.

„Sprint na stovku“ trvá Enyaqu 8,1, respektive 6,7 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 160 a 180 km. Menší akumulátor podporuje nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu 165 kW a větší 175 kW. Na rychlonabíječkách byste tak neměli strávit při doplnění energie z 10 na 80 % více než 28 minut...
Při nabíjení střídavým proudem využívá Enyaq palubní nabíječku o výkonu 11 kW. Podvozek Enyaqu nadále staví na přední nápravě s tlumičovými vzpěrami McPherson a zadním víceprvkovém zavěšení s pěti příčnými rameny a stabilizátorem. Dopřát si můžete také adaptivní podvozek DCC a progresivní řízení s proměnlivým převodem.

K prvním zákazníkům by se měla novinka Škody dostat během letošního jara, nového Enyaqa ale bude možné si objednat už od čtvrtka 9. ledna. Automobilka ještě nezveřejnila přesnější ceník, každopádně vůz bude začínat na částce 1 015 000 korun.
To je sice výrazné zdražení, protože je nyní k sehnání od 899 tisíc, nicméně jde o verzi Tour s menší baterií a nižším výkonem. Zajímavé je, že automobilka v tiskové zprávě vůbec nezmiňuje dosavadní vrcholnou verzi RS, ale měla by se opět objevit.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.
































