KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Český trh s novými auty v minulém roce mírně rostl, státní dotace pro firmy měly zásadní vliv na růst prodejů elektromobilů. Za bezkonkurenční domácí Škodou se seřadila již obvyklá čtveřice Hyundai, Toyota, Volkswagen a Kia s tím, že tón čím dál razantněji udává největší světový výrobce, zatímco největší německá automobilka pokračuje v poklesu. Pozvolna naopak rostou prodeje čínských firem a frontální útok podnikla loni elektrická Tesla se svými modely Y a 3.
Už od roku 1936 se u nás s výjimkou druhoválečných let (1939-1945) nikdy neprodalo více jiných nových aut než těch, které na chladiči nesou znak s okřídleným šípem. Takováto dominance domácí firmy nemá v žádných zemích světa obdoby a ještě pozoruhodnější je, že Škoda drtí ostatní výrobce i ve třetí dekádě 21. století.
Nenašli byste asi v naší zemi většího projevu vlastenectví propojeného s pragmatismem – s velkou výjimkou českého internetového vyhledávače/portálu s maskotem ratlíka plemene Jack Russell, který dlouhá léta srdnatě držel krok s globálním Googlem a ani dnes není jeho podíl zanedbatelný.
Ale mnohem zajímavější než zabetonované pořadí na čele prodejů aut je to, co se děje pod piedestalem.

Vzestupy a pády
Fakt, že se u nás loni prodalo o 10 178 víc vozů než v roce 2023, tj. celkových 231 600 ks, znamená, že by Češi především měli konečně přestat remcat, jak se mají špatně a v jaké se topíme krizi. Prostě jen roupy nevíme co by. Ale k věci. Z výročních statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) lze vypozorovat několik typických jevů, které se v průběhu let až na výjimky nemění.
Jedním z nich je skutečnost, že tři čtvrtiny nových aut jsou v Česku registrovány na právnické osoby, tedy jako vozy firemní, jakkoliv reálně samozřejmě slouží primárně pro soukromé účely. Možnost odečtu DPH je ale mocná čarodějnice, tak proč ji nevyužít.
Setrvale roste obliba aut kategorie SUV a i moji známí, kteří se dříve při pouhém zaslechnutí této zkratky křižovali a přísahali, že se nechají „raději přejet tankem než tohle“, nyní pokoutně přesedají do komfortních obýváků na vysoké noze.
Fakt je ten, že navzdory svým četným nevýhodám, mezi které patří horší jízdní vlastnosti, vyšší hmotnost a tím pádem i vyšší spotřeba, neřku-li pořizovací cena (zase ten blahobyt), budí „esúvéčka“ díky vyššímu posezu za volantem dojem větší bezpečnosti a jakéhosi nadhledu o dění kolem, což si mnozí majitelé pletou s panováním ostatnímu automobilovému tvorstvu.

Na statistikách je to krásně vidět, a opět zásluhou domácího výrobce, když za vůbec nejprodávanějším modelem na trhu, Octavií, následuje hned trojice firemních SUV v pořadí Karoq (velmi obdivuhodné zmátoření se letitého modelu), Kodiaq (sice novinka, ale v podstatě jen velký facelift starého auta) a Kamiq (faktická náhrada dřívějšího bestselleru Fabia). Až potom následuje první kompaktní auto Škoda Scala a Hyundai i30 (vozy vyráběné od roku 2019, resp. 2017).
Už loňské průběžné výsledky naznačily, že mezi pěti nejprodávanějšími značkami bude pokračovat hýbání škatulaty. Týká se to především dvojice Toyota a Volkswagen.
První z nich se totiž dominantně vyšvihl před druhého, když prodal o 1559 aut víc než loni (+109 %), zatímco wolfsburský výrobce se meziročně o 3383 kusů propadl (– 83 %). V celkových číslech to znamená 18 994 ks vs. 15 555 ks, a to si ještě Toyota může nárokovat čísla své luxusní odnože Lexusu, který prodal 797 aut (+152 %). Už nyní má japonský gigant na dostřel Hyundai (20 068 ks), jenž zůstal meziročně víceméně na svém.
Do budoucna mu ale hrozí vážný problém související s předpokládaným koncem letitého modelu i30 vyráběného v Nošovicích – prodalo se jej totiž plných 8744 ks.

Čína v kurzu
Mírný propad postihl korejskou sestru Hyundaie, automobilku Kia, po dlouhé době naopak výrazněji vzrostly prodeje Fordů, Hond, Citroënů nebo Nissanů. Setrvale dobře se vede Dacii na 6. místě celkově, její mateřský Renault se naopak citelně propadl (na 9. místo).
Pokud jde o prémiový segment, nebývale vysoké pozice drží i díky velkému benefitu v podobě osobních dodávek řady V stále Mercedes, naopak Audi spadlo až za čínskou automobilku Volvo a méně se dařilo také Porsche.
Když už je řeč o Číňanech, nelze nevidět setrvalý strmý růst popularity britsky se tvářící firmy MG, která je se 4101 prodanými kusy na celkové 13. pozici s meziročním nárůstem skoro 58 procent. Táhne ho především levné SUV ZS – to se na sklonku loňského roku představilo v nové generaci, která nevypadá vůbec špatně.
Přes trojcifernou hranici prodejů konečně nakoukl Dongfeng včetně modelů Forthing, SDA dále registruje třeba pět nových Zeekrů, 38 aut značky SWM, dva Voyahy, 11 elektromobilů Nio a dva Polestary.

Elektřina dopovaná dotacemi
Loni se u nás poprvé prodalo také větší než stopové množství aut poháněných výhradně elektřinou. Důvod je zřejmý a má jméno státní dotace určené výhradně pro podnikatele. Vloni byl využita přibližně u 6 490 ks vozidel, a hlavně díky ní tak narostl počet registrovaných elektrických vozů o 64,65 % na 10 933 kusů.
Segmentu elektrických aut vládne Tesla následovaná značkami Škoda, Volvo, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Hyundai, MG, Kia a Toyota. Jen pro srovnání – v roce 2023 se u nás prodalo elektrických modelů jen 6640.
Důkazem uměle motivované popularity aut do zásuvky budiž ohavný model Tesla Model Y na 22. místě nejprodávanějších nových modelů. Jen těsně se americké SUV nedostalo přes dva tisíce prodaných kusů. I další Teslu, tentokrát Model 3, registrují statistiky vysoko – na 28. místě. Loni se jich v Česku prodalo 1644. Třetí místo v pořadí prodejů „elektrik“ zaujímá Škoda Enyaq iV.
Podle generálního ředitele Hyundai Motor Czech Martina Saitze budou letos automobilky tlačeny k plnění zpřísněných emisních limitů zatraktivněním nabídky elektrických vozů.
„Spousta automobilek bude reagovat tím, že ceny elektrických vozidel půjdou dolů a řada značek bude na trh dávat levnější elektromobily,“ řekl Saitz ČTK. Záležet bude ale určitě i na náladě trhu ovlivňovaném děním na bruselské scéně, pro kterou bude letos autoprůmysl jedním z velmi žhavých bramborů. Uvidíme.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.