Za volantem nové Škody Elroq: Milé svezení s ekologickým autem, které dává smysl a nestojí majlant

RECENZE | Auto, které má Čechy naučit elektromobilitě, přichází možná trochu pozdě, ale to, co předvádí, rozhodně „over“ není. Zmenšená verze velkého Enyaqu iV řidiče neotravuje zbytečnostmi a pod kůži se elektrickému bezvěrci dostává mnohem snáz než větší sourozenec. To vše v době, která vlastně neví, co si o té satanské elektromobilitě myslet, tak nějak v podvědomí ale tuší, že může dávat smysl.  

Nová elektrická Škodovka přichází na trh v době rostoucí elektroskepse. Auto stojící na stejných základech jako větší Enyaq má být alternativou k tradičnímu kompaktnímu SUV Karoq, což je auto maminek vozící děti na kroužky, ale i lesáků a dalších lidí z „terénu“. 

Cenou se od sebe obě auta výrazněji neliší, dá se proto říct, že Elroq bude důležitým lakmusovým papírkem odhalujícím pravý vztah Čechů k elektromobilitě. Není rozhodně špatné ji ochutnat a překonat zažité předsudky, o čemž jsme se přesvědčili při prvních seznamovacích jízdách.

Při pohledu z boku je Elroq jasnou zmenšeninou většího Enyaqu.

Menší a hezčí Enyaq

Stručně a krátce k technikáliím a vzhledu. Boleslavská novinka měří na délku bezmála 4,5 metru a jedná se proto samozřejmě o pětidveřový pětimístný crossover. Základní objem zavazadlového prostoru činí velmi slušných 470 litrů, který sklopením sedadel zvětšíte na pozoruhodných 1580 litrů.

Elroq je prvním modelem Škody, který nese název na přední kapotě s novým 2D fontem a skrytou diakritikou pro lepší čitelnost na zahraničních trzích. I když má Elroq odlišné nárazníky, užší zadní sloupek a jinou kapotu, z profilu je jasné, že sdílí dveře a okna s modelem Enyaq.

Celkově je to ale výrazně svěžejší a líbivější auto, asi nejhezčí Škodovka za poslední roky. Za zmínku stojí také koeficient aerodynamického odporu Cd 0,26, maximální velikost disků, které mohou mít až 21 palců a nová světle zelená barva Timiano (na fotce výše), která je – minimálně ze začátku – vyhrazena jen pro tento model.

Verze Sport Line v obligátní modré „metle“

Základní verze má pohotovostní hmotnost v rozmezí 1949 až 2089 kg, což je na elektromobil této velikosti přiměřené. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 9,0 sekundy a maximální rychlost je omezena na 160 km/h.

Kombinovaná spotřeba činí 15,8 kWh na 100 km a dojezd podle metodiky WLTP je 375 kilometrů. V praxi se dá tušit bezpečných 300 km, v zimě to víc určitě nebude. Nabíjení je rychlé, s maximálním výkonem 145 kW, takže dobít akumulátor z 10 na 80 % trvá přibližně 25 minut. Samozřejmě pokud zastavíte u patřičně výkonné nabíječky.

Jen pro srovnání – obdobně velká základní benzinová Škoda Karoq 1.0 TSI s výkonem 85 kW podle továrních údajů váží 1279 kg, jede 193 km/h a hypoteticky by měla ujet skoro 850 km na jedno natankování.

Na opačném konci spektra stojí model Elroq 85 disponující výkonem 286 koní a točivým momentem 545 Nm, s baterií o kapacitě 82 kWh, přičemž k dispozici je 77 kWh. To už jsou parametry slibující velmi hutnou dynamiku. Čísly je vyjádřena zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy, maximální rychlost dosahuje 180 km/h. To už ale dneska nikoho moc nezajímá. Důležité je hlavně daleko dojet a moc se s tím netrápit.

Podle továrních údajů má Elroq 85 dojezd 581 kilometrů a podporuje vyšší nabíjecí výkon 175 kW, což znamená, že nabíjení z 10 na 80 % trvá kolem 27 minut.

Interiér kopíruje větší Enyaq více než věrně a není to vůbec špatně.

Za volantem jako doma

Ať si říká, kdo chce, co chce. Na elektromobilech je pro 95 % řidičů příjemné to, jakým způsobem jezdí. Samozřejmostí je extrémně tichý chod elektromotorů, což na druhou stranu klade zvýšené nároky na odhlučnění kabiny od podvozku a aerodynamického šumu, především jsou ovšem skvělé bezprostřední reakce vozu na pokyny řidičovy pravé nohy. I takový relativně lidový elektromobil, jakým je nový Elroq, totiž jede, dámy prominou, jako píchlé divoké prase.

Řízení sice nedává prakticky žádnou zpětnou vazbu, je ale příjemně hbité a zvláště na točitých okreskách dá dokonce pocítit dlouho nepoznaný pocit radosti z jízdy běžně vyhrazený jen sportovním verzím spalovacích modelů. Do Elroqu si můžete přikoupit také adaptivní tlumiče, což z něj dělá i nečekaně pohodlný vozík pro cesty po pražském Žižkově.

Přiznejme si ale, že tato „fíčura“ je možná až moc zbytečný luxus. Auto je výborně stabilní i bez nich, a pokud jde čistě o silniční užití, troufám si říct, že Elroq strčí staršího benzinového sourozence jménem Karoq do kapsy. V lehčím terénu to ovšem zas může být o něčem jiném. Nevím, zatím jsme nezkoušeli.

Posezení tu věru není špatné.

Pokud jde o vnitřní prostor, ten nejen vypadá, ale z hlediska architektury je stejný jako ten v Enyaqu. Což v zásadě není špatná zpráva. K vidění je tedy přístrojová kaplička s malým displejem, která dává prostor ještě pro head-up displej. Ta je zasazená v palubní desce se středovým ostrůvkem, ze kterého ční gigantická obrazovka multimediálního systému. Je tu samozřejmě i vyvýšená středová konzole s miniaturním voličem jízdních režimů, držáky na nápoje, USB-C konektory, spousta přihrádek na blbiny atd. atd.

Pár novinek se přesto najde. Třeba volant nese po novu místo tradičního loga s okřídleným šípem jen nápis Škoda. Jinak jde jen o detaily, i když příjemné. Head-up displej s vloženou realitou umí před příliš blížící se překážkou varovat promítnutím vykřičníku, přibylo parkování na dálkové ovládání, se kterým vůz umí zajet do podélného i příčného stání. Příjemná je funkce „teplo“, kdy se automaticky spouští vyhřívání sedadel i volantu, pokud je venku chladno.

Fajnové kompaktní auto za cenu stejně velkého spalováku téže značky. To je Elroq.

Kdo chce kam...

Novinku už je možné objednávat. Se základní cenovkou 765 900 Kč se v porovnání s jinými elektromobily jeví být model z Mladé Boleslavi konkurenceschopný. Na českém trhu patří dokonce mezi šest nejlevnějších elektromobilů. Levnější je pouze čínské, ale velmi dobré MG4, které začíná na 749 900 Kč. Ostatní modely jako Volkswagen ID.3, MG ZS EV, Hyundai Kona Electric, Peugeot 2008 a SsangYong Torres EVX jsou dražší.

Nejdražší verzí je zatím First Edition za 1 339 000 Kč, která nabízí stylové doplňky, parkování prostřednictvím aplikace nebo adaptivní podvozek. Tato verze je dostupná pouze s větší baterií. Z příplatkové výbavy stojí za zmínku například head-up displej s rozšířenou realitou, umělá inteligence ChatGPT integrovaná do hlasového ovládání, dálkové ovládání parkovacích manévrů mobilem či schopnost auta zapamatovat si parkování, respektive příjezd ke konkrétnímu místu na vzdálenost 50 metrů.

Elroq má všechny předpoklady výrobci pravdivě ukázat, jak moc zákazníci o elektrická auta opravdu stojí – cenová (skoro) parita s konvenčním Karoqem, který nyní trhá prodejní rekordy, nebyla jistě nastavena náhodně. S předpokladem dalšího rozvoje nabíjecí infrastruktury se elektrický kompakt jeví perspektivně do městského a příměstského provozu, ideálně pokud má člověk možnost volně nabíjet doma i v práci.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Legendární De Tomaso Pantera geniálně kloubí italskou jemnost s americkou brutalitou. Jezdí božsky

Zlámalová vysvětluje: Jak se může krize Volkswagenu promítnout do podmínek českých zaměstnanců Škody

Za volantem Porsche východu: Kupé Rapid je dodneška poslední škodovácký sporťák

sinfin.digital