Toyota se po hybridech chystá ve velkém šlápnout i do elektromobility. Představí tři nové modely

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Největší světová automobilka naprosto ovládla trh s hybridními pohony, v čisté elektromobilitě ale měla dosud jisté rezervy. V rámci firemní filozofie nabízet zákazníkům co možná nejširší výběr druhů pohonu se v letošním roce zaměří na rozšíření nabídky elektrických modelů Toyota i Lexus. V Bruselu jsme si je mohli prohlédnout na vlastní oči.

Před nedávnem proběhla médii zpráva, že Toyota uspěla ve státní zakázce pro Českou republiku na nákup 515 elektrických vozidel bZ4X, což je vzhledem k tomu, že jde o dosud jediný elektromobil značky se spíše průměrnými parametry, možné hodnotit jako „majstrštyk“. 

Do budoucna ale japonský výrobce neponechává nic náhodě, což ukázal na evropském nahlížení do blízké budoucnosti zvaném po japonsku Kenshiki Forum, které se už tradičně konalo v Bruselu.

Elektřina v kurzu

Zatímco dosud hrály prim hybridy, letos se Toyota chystá postoupit do další fáze a uvést na evropský trh tři nové elektrické modely, přičemž další chystá na příští rok. Do elektrifikace se zapojuje i její prémiová značka Lexus. 

Během prezentace v Bruselu Toyota představila tři SUV spadající do segmentů B, C a D, tedy elektrické alternativy k modelům Yaris Cross, C-HR a RAV4. Nejmenší z nich, Urban Cruiser, vychází z indického Suzuki e-Vitara a představuje cenově dostupnější variantu elektromobility.

Model Urban Cruiser s indickými kořeny má být jedním z nejdostupnějších elektromobilů na trhu.

Větší pozornost však vzbuzuje model C-HR+, který sice svým vzhledem připomíná klasický C-HR, ale technicky jde o odlišný vůz. Má delší rozvor o 11 cm a celkově je delší o 16 cm. Zajímavostí jsou kliky dveří – zatímco u spalovací varianty jsou zapuštěné, elektrická verze je má tradiční.

Tvůrci modelu přiznávají, že v minulosti byli při vývoji příliš opatrní, například omezili frekvenci rychlého nabíjení, aby chránili baterii. Postupem času se ale ukázalo, že taková míra opatrnosti nebyla nutná.

Toyota se zaměřuje na využití pohonu všech kol u elektrických modelů. Mnohé z novinek proto nabízejí možnost dvou elektromotorů, obvykle za příplatek. Automobilka se také snaží zákazníky nalákat na desetiletou záruku na baterii s garancí maximálního poklesu kapacity o 30 %, přičemž podmínkou je každoroční kontrola v servisu. Tato nabídka však nemusí být dostupná ve všech zemích.

Inovace i pro Lexus

Pozadu s rozšiřováním diverzity pohonů logicky nezůstává ani Lexus, prémiová značka Toyoty, která letos modernizuje model RZ, sourozence Toyoty bZ4X. Lexus přináší několik prvků, které u běžných modelů Toyota nenajdeme – například volitelný systém řízení bez mechanické vazby (steer-by-wire). Tento systém umožňuje otočit volantem maximálně o 200 stupňů od jednoho krajního dorazu k druhému – něco jako v letadlech Airbus.

Další zajímavou funkcí je virtuální manuální řazení pomocí pádel pod volantem. Systém simuluje pocit řazení tím, že při podřazení zpomaluje reakci vozu. Jaká je cílová skupina pro tuto funkci, však zatím není jasné.

Futuristický volant v Lexusu RZ

Toyota také klade důraz na uživatelskou přívětivost ovládání. Vrací se ke klasickým fyzickým ovladačům, které ale vlastně nikdy úplně neopustila, což platí i pro modernizovaný model bZ4X. Ten si ponechává svůj původní název, prošel však významnými vylepšeními.

Mezi hlavní technické inovace bZ4X patří předehřívání baterie a zkrácení doby nabíjení. Přestože maximální nabíjecí výkon zůstává na 150 kW, Toyota slibuje, že nabíjení bude dvakrát rychlejší než u předchozí verze. Tento rozdíl by měl být ještě výraznější v zimních podmínkách. 

Design vozu prošel modernizací, která jej činí vizuálně atraktivnějším a odpovídá současným trendům.

Budoucnost: městská miniatura FT-Me

Jedním z potenciálních trumfů Toyoty do budoucna je model FT-Me – ultrakompaktní městský elektromobil zaměřený na maximální ekologii. Tento vůz měří pouhých 2,5 metru a zabírá méně místa při parkování než běžná auta. Navíc díky nízké hmotnosti a menší baterii spotřebuje třikrát méně energie než většina ostatních elektromobilů.

Toyota FT-Me, budoucí alternativa pro město

Toyota se při vývoji tohoto modelu zaměřila na maximální využití recyklovaných materiálů a ekologických řešení, včetně solárního panelu na střeše. Za ideálních podmínek může tento panel přidat až 30 km dojezdu denně.

Segment malých elektromobilů, které lze řídit už od 15 let, v Evropě zatím ovládá koncern Stellantis s modely jako Citroën Ami. Jejich prodeje jsou však stále relativně nízké ve srovnání s klasickými elektromobily. Toyota se touto cestou snaží přinést inovativní řešení pro městskou mobilitu budoucnosti.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Test nejprodávanějšího auta všech dob v základní verzi: Benzinová Toyota Corolla žije a nechává žít

Toyota: Výroba devadesáti hybridů je stejně ekologická jako jeden elektromobil

Ze suterénu na trůn: Toyota během deseti let ovládla pořadí dovozců aut na český trh

sinfin.digital