KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Po létech strádání sklízí největší světový výrobce zasloužené ovoce také na českém trhu. Kombinace široké nabídky aut, velké variability pohonů i efektivního marketingu dává Toyotě mocnou zbraň proti všem druhům konkurence. Střízlivě se dá odhadovat, že vydobytý náskok Japoncům ještě pár let vydrží. Co chystají na letošek, se pochlubili na výroční tiskové konferenci.
Rok 2015: Skromná výroční tisková konference, nedůstojná světového výrobce (tehdy, před deseti lety) č. 2 odhaluje nelichotivý fakt, že hrdí Japonci jsou na českém trhu až sedmnáctí v pořadí, pokud jde o nová auta. Nepříliš atraktivní modely Auris, Avensis či dřívější Prius nebyly s to konkurovat na euforické vlně se vezoucím dieselům z evropského chovu, pohánějící pestrou paletu klasických i SUV modelů. Hybridům Toyota se všichni konkurenti smějí.
Rok 2025: Opulentní setkání v prestižní pražské Kunsthalle zhusta navštívené významnými osobnostmi ze světa byznysu, kultury i sportu. Toyota a její luxusní odnož Lexus korunují své tažení za diverzitu pohonů prvním místem mezi importéry. Ředitel Peleška hovoří od pultíku stále stejný, snad jen trochu víc nad věcí a méně při těle.

Nelze nechválit
Zatímco celý trh s osobními a lehkými užitkovými vozy v roce 2024 rostl jen mírně (pod čtyři procenta), Toyotě se podařilo prodat 21 804 nových aut. To je nárůst o celých 10 procent oproti roku 2023. Toyota se zároveň stala nejúspěšnějším importérem v České republice z pohledu samostatné značky.
„Obě naše značky Toyota a Lexus loni zažily opravdu rekordní rok. Stojí za ním celá řada faktorů, od široké nabídky modelů se všemi typy pohonů odpovídající přání zákazníků přes konkurenceschopnou akční nabídku až po skvělou práci naší prodejní sítě,“ řekl na tiskové konferenci generální ředitel Martin Peleška.
Dodal přitom, že v řadě segmentů patří mezi desítku nejlépe prodávaných vozů. Například Toyota Aygo je ve třídě A první, Toyota Highlander mezi E SUV druhá a Toyota Yaris Cross v B SUV třetí.
Velmi zajímavý růst zaznamenal také Lexus. „Během čtyř let jsme se dostali na čtyřnásobek. Zatímco v roce 2017 jsme prodali jen 309 nových aut, v roce 2024 to už bylo 2321 vozů,“ řekl na tiskové konferenci šéf značky Lexus pro Českou republiku Jakub Květoň.

Nová láska taxikářů i státních úředníků
Když Toyota v roce 1997 vyjela s prvním sériovým hybridním vozem Prius, kapitáni evropského autoprůmyslu se na podivně vyhlížející vozidlo jen blahosklonně usmívali. Sázka na hybrid se ale Japoncům mnohonásobně vyplatila. Dnes jsou verze s hybridním pohonem nosným pilířem všech modelů Toyota a Lexus prodávaných v Evropě. A mnohé Toyoty dnes už bez hybridu nekoupíte vůbec, protože prostě není důvod.
Sen taxikářů? Dříve to bývala Škoda Superb nebo Volkswagen Passat v „tédéíčku“, které jsou dodnes pro mnoho konzervativních Čechů čímsi na způsob automobilového svatého grálu. Teď ale „dročkaři“ houfně přesedají do hybridní Toyoty Camry, která jezdí potichounku a „skoro zadarmo“ při příznivých pořizovacích nákladech. Na fleetovém trhu se posunula na vynikající druhé místo. Mezi její největší firemní klienty patří aktuálně společnosti Uber, Liftago, Bolt nebo Anytime.
Hybridy se staly všeobecně uznávanou alternativou – ideálním kompromisem násilně tlačené elektromobility.
Díky široké nabídce hybridů navíc dosahuje Toyota/Lexus nízkých flotilových emisí, takže si může dovolit i nadále vyrábět ryze sportovní benzinové modely, kterých už se většina ostatních automobilek pod tlakem na snižování emisí vzdala.
Skutečně pozoruhodného úspěchu se loni Toyotě podařilo dosáhnout s jejím dosud jediným ryze elektrickým modelem bZ4X. Uspěla v tendru, na základě kterého dodá státním institucím v příštích dvou letech až 515 těchto elektromobilů, které mezi ryze elektrickou konkurencí svými parametry nijak zásadně nevyčnívají.

Jen držet pozice?
V Toyotě věří, že loňská úspěšná čísla letos udrží, ale navenek nedávají znát touhu hnát se ještě výš. Japonská značka letos uvede nový ryze elektrický model Urban Cruiser, který se bude nabízet v kategorii B SUV. Auto bude mít dvě velikosti baterie (49, resp. 61 kWh), přičemž by mělo nabídnout dojezd až 400 km na jedno nabití.
To ale nebude zdaleka jediná novinka. „Během následujících 15 měsíců uvedeme hned sedm nových modelů. Půjde o hybridy, plug-iny i BEV. Víc k tomu říci bohužel ještě nemohu,“ řekl k programu na rok 2025 produktový manažer Václav Zikmund.
Už teď je ale jisté, že se Toyota bude nadále věnovat i sportu. České zastoupení automobilky totiž pokračuje v podpoře českého sportu a parasportu jako oficiální partner Českého olympijského výboru a Českého paralympijského výboru. S oběma organizacemi spolupracuje od roku 2018, resp. 2019 a za tu dobu podpořila už řadu lokálních projektů a individuálních sportovců. Zajímavostí je, že zatímco na světové úrovni Toyota spolupráci s paralympioniky ukončila, české zastoupení s těmi českými pokračuje.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.