Žijeme v době emocí a mezi ty, koho je nutné chránit, patří i demokracie a svoboda slova, říká v rozhovoru pro INFO.CZ eurokomisařka pro transparentnost a hodnoty, místopředsedkyně budoucí Evropské komise Věra Jourová. I v nové roli chce důkladně sledovat počínání sociálních sítí a hledat zlatou cestu mezi bezbřehou volností, která otevírá cestu manipulacím, a přísnými pravidly, jenž se nutně mění v cenzuru internetu. Jourová konstatuje: Nechci být arbitr pravdy, ale nějaká pravidla nutná jsou.

V dřívějších vystoupeních jste zmiňovala, že se v nové Evropské komisi chcete ze své pozice věnovat i svobodě tisku. 30 let po sametové revoluci se Česko propadlo o několik příček v žebříčku sestavovaném Reportéry bez hranic a podobný trend se týká i dalších středoevropských zemí. Co hodláte dělat?

Já se budu zaměřovat na země, které mi podle aktuálně zpracovaných dat vyjdou jako problémové. Na jaře budeme mít nový monitoring, do té doby si budu mapovat situaci sama stát od státu. Samozřejmě se budu dívat do svého regionu, ale i jinam. Určitě nejsem z těch, kteří si vyberou takového fackovacího panáka a jdou po něm.

Chci rozumět situaci v celé Evropě a jsem zvědavá, co nám nová data, která se týkají právních podmínek, ochrany nezávislé žurnalistiky, politických zásahů, ekonomické koncentrace médií a inkluze, řeknou. Z výsledků v roce 2017 jsme viděli, že ani jeden stát není úplně za hvězdu v transparentnosti. Byly tam státy, kde jsme zaznamenali střední rizika zejména ohledně ekonomické koncentrace médií, to byl případ Maďarska. Na základě toho výzkumu budu v kontaktu s národními parlamenty a s vládami. Mé kompetence jsou co se týče médií velmi omezené, ale použiji i svou možná neformální autoritu k tomu, aby upozorňovala na to, že pokud si zabijeme nezávislou žurnalistiku, zabijeme kus naší demokracie. 

Pokud se posuneme k digitálním platformám, jak vnímáte zprávu, že Facebook vystavil politikům v podstatě bianco šek na to, že u něj mohou nakupovat i lživou politickou reklamu?

Pro mě je překvapivé, jak se platformy sociálních sítí liší ve svém postoji vůči politickým reklamám. Máme tady prohlášení Facebooku, naopak máme prohlášení Twitteru, že vůbec politické reklamy nepřipustí. Já to beru tak, že tyto platformy poskytují svým uživatelům nějaký privátní prostor, kde zkrátka funguje editoriální politika vlastníka této platformy. Tak to zkrátka je.

Jiná věc je to, že platformy takovým přístupem budou do značné míry ovlivňovat veřejné mínění, možná i výsledek voleb. Já se zaměřuji na to, zda bychom my v Evropské komisi měli přijít s pravidly minimálních standardů, které budou ze zákona dané a které tyto platformy nebudou moci ani v rámci jejich editoriální svobody překročit. A taková pravidla zatím nejsou.

Šéf ČRo: Ve veřejnoprávním médiu se vzdáváte práv a svobod. Kolegové si to musí uvědomit

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital