GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Stát neustále ostatní cepuje k efektivitě a spravedlivé hospodářské soutěži, sám se tak ale chová jen málokdy. Pozoruhodný je třeba případ Balíkovny, ztrátového státního podniku, jehož provoz stále dotujeme z našich daní.
Má stát provozovat pivovar, bazén a síť čerpacích stanic? Jasně že ne. Nejde o strategické služby a v rukou soukromníka se těmto podnikům bude dařit násobně líp. To samé platí i o Balíkovně, doručovací službě, která se nedávno vyčlenila z České pošty. Stát sice privatizaci Balíkovny stále připravuje (a pro pořádek, jedním ze zájemců má být i majitel INFO.CZ Daniel Křetínský), proces se však vleče.
Cenová strategie na hraně ekonomické reality
Balíkovna je od letošního dubna od Pošty organizačně oddělená, stále ale zůstává ve vlastnictví státu. Představa při jejím vydělení byla přibližně taková, že se podnik transformuje v moderního a samostatně fungujícího hráče na rychle rostoucím trhu logistiky. A toho pak stát výhodně prodá. Očekávání však zaostávají za realitou – když na veřejnost pronikla čísla, ukázalo se, že ona „zisková služba“ je asi miliardu ve ztrátě.
Právě v tomto bodě se objevuje cenový paradox. Podnik s takovou finanční výsledovkou totiž v poslední době dramaticky snižuje ceny za doručování zásilek. Data ukazují, že cena doručení přes Balíkovnu u velkých e-shopů v posledních měsících výrazně klesla; jen mezi červencem a říjnem 2025 se snížila o vysoké jednotky korun na zásilku. Praxe tak ukazuje, že Balíkovna nabízí doručení levněji než většina konkurentů – a dokonce levněji, než kolik stojí osobní vyzvednutí zboží u některých obchodníků.
Některým obchodním partnerům navíc Balíkovna nabízí smluvní ceny hluboko pod tržní úrovní, zcela mimo ekonomickou realitu.
Zatímco mluvčí České pošty Matyáš Vitík tuto cenovou strategii před časem označil za „standardní marketingový nástroj“, z pohledu daňového plátce nejde o žádný marketing, ale o systematické podstřelování cen, které v důsledku zaplatíme my všichni.
Paradox infrastruktury a ceny
Jak přesně vypadá cenotvorba Balíkovny, je pochopitelně obchodní tajemství, řada věcí se však dá jednoduše dovodit. Jednou z nich je třeba to, že Balíkovna na rozdíl od svých konkurentů nemá vlastní výdejní boxy, ale využívá soukromé sítě (typicky třeba Alza boxy), za což jejím provozovatelům platí dodatečný poplatek za každou zásilku.
Navzdory těmto dodatečným nákladům je však v mnoha e-shopech stále nejlevnější volbou dopravy. Paradoxně tak dochází k situaci (respektive alespoň k důvodné úvaze), že čím víc balíků Balíkovna doručí, tím větší ztrátu generuje. A o tolik víc peněz pak vytáhne lidem z peněženky.
První místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček v této souvislosti už dříve pro server Echo24 uvedl, že je přesvědčen o nekalých praktikách Balíkovny. Podle Havlíčka se Balíkovna cíleně připravuje pro prodej a vnitropodnikové účetnictví České Pošty je optimalizováno tak, aby se ukázala její vyšší ztráta.
Dopad na trh a daňové poplatníky
Jak to všechno souvisí se spravedlivou hospodářskou soutěží zmíněnou v úvodu textu? Jednoduše. Situace kolem státní Balíkovny minimálně vytváří dojem, že stát na dluh dotuje vlastní podnik, jehož ekonomické výsledky ovlivňují tržní podmínky a fungování soukromých přepravců, kteří operují bez veřejných podpor. A to je velké ne-ne.
Stát tu skutečně není od toho, aby vařil pivo, provozoval bazén, dotoval redundantní služby a házel soukromníkům dumpingové ceny pod nohy. Naopak. Jeho úkolem je nastavit férové a pro-tržní podmínky a minimální bariéry, které přinesou otevřenou soutěž a konkurenci a v důsledku benefit jak pro zákazníky Balíkovny, tak pro daňové plátce, který se konečně zbaví tohoto miliardového břemene.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












