Jaromír Soukup na trhu časopisů vidí oživení. Na stánky se vrací Instinkt i Mladý svět

Loňský rok znamenal pro tuzemský časopisový trh čistku, když v souvislosti s covidovou krizí zanikla řada titulů. Letos bychom mohli sledovat opačný trend. Na konci ledna mediální byznysmeni vrací na trh některé tituly, vydavatelství Jaromíra Soukupa Empresa Media dokonce hovoří o oživení.

Na trh se nevracejí žádné lehké váhy. Vydavatelství Jaromíra Soukupa Empresa Media po více než roce obnovuje vydávání časopisu Instinkt, nejprve týdeníku, postupně měsíčníku, který byl z trhu stažen v říjnu 2019. Vydavatelství A11 Aleše Zavorala zase přichází s nultým číslem legendárního časopisu Mladý svět, který samostatně přestal vycházet v roce 2005; jeho licenci nedávno vydavatel koupil právě od Jaromíra Soukupa.

Samostatné první číslo Mladého světa sice zamíří do trafik až v polovině února, podle redakčního plánu však ve čtvrtek vychází nulté číslo. „Tento týden vychází časopis Tradiční české a slovenské značky, který spadá do nově vzniklé Edice Mladý svět. V rámci ní budeme na trh uvádět samostatné speciály. Rádi bychom pod tuto značku zařadili i knihy nebo podcasty,“ vysvětluje pro INFO.CZ ředitel strategického rozvoje vydavatelství A11 Jan Kulich.

Kteří šéfredaktoři oba vzkříšené tituly povedou, vydavatelství na dotaz INFO.CZ neodpověděla. „Redakci nicméně máme téměř kompletní, stále ale nabíráme externí autory. Každý týden nám přijde mnoho žádostí s nabídkou na spolupráci. Do konce tohoto týdne máme naplánováno ještě několik pohovorů,“ uvedl Kulich. K očekáváním, která od znovuobnoveného periodika ve vydavatelství A11 mají, dodal: „Jsme sami zvědaví, jak časopis zafunguje. Snažíme se o co nejlepší zalistování, zajištěné máme i přednostní vystavení. Ze strany inzerentů je zájem velký, a i proto jsme se rozhodli založit Edici Mladý svět. U Tradičních českých a slovenských značek jsme museli dokonce téměř zdvojnásobit rozsah.“   

Oba tituly se na trh vrátí v poměrně vysokém nákladu. Alespoň pro začátek. Mladý svět by měl startovat s tištěným nákladem 45 tisíc vydání, u Instinktu sice není přesné číslo známé, Empresa však oznámila, že chce titul vydávat ve vyšším nákladu, než když před rokem a půl končil. Tehdy měl tištěný náklad přes 41 tisíc výtisků. „Po Instinktu zůstala na trhu mezera, kterou se nikdo nepokusil zaplnit, a právě proto vracíme všem čtenářkám a čtenářům jejich tolik oblíbený titul,“ uvádí Empresa Media, podle které „tuzemský printový trh zažívá oživení“.

Mezi tematicky srovnatelné printové tituly patří například společenský měsíčník Týden, který rovněž vydává Soukupova Empresa Media. Ten vycházel podle posledních dostupných dat z listopadu loňského roku nákladem přes 18 tisíc výtisků, u týdeníků jsou podobné tituly Reflex (tištěný náklad 51,5 tisíc výtisků) či Téma (64 tisíc výtisků).

Paradoxně, oba znovuobnovené časopisy vycházely donedávna sloučené. Mladý svět naposledy v Česku samostatně vyšel v roce 2005, poté jej společnost Good Harvest patřící do impéria Ivana Zacha GES (ovládá například televizi Prima) odprodala realitnímu magnátovi Sebastianu Pawlovskému a jeho vydavatelství Mediacop. Pawlovský pak Mladý svět sloučil s vlastním časopisem Instinkt; následně ochranná známka k Mladému světu přešla s prodejem portfolia Mediacopu v roce 2011 pod Jaromíra Soukupa a jeho vydavatelství Empresa Media. Od něj je loni na podzim koupil Aleš Zavoral z vydavatelství A11.

sinfin.digital