Lvům v Cannes vládla umělá inteligence. Znamená pro kreativní průmysl živou vodu, nebo zatracení?

Někdo kdysi spočítal, že na Cannes Lions, nejprestižnější reklamní festival světa, přijíždí okolo 80 procent největších zadavatelů reklamy. Podobný poměr myslím platí i pro reklamní skupiny, média, sociální sítě a Big tech. Cannes Lions jsou kromě oslavy těch nejlepších reklam světa i předzvěstí trendů, které v reklamě, marketingu a médiích budou v dalších měsících dominovat, ovšem Čecha, kterého by to zajímalo, abys ve francouzském letovisku pohledal.

Ano, zjednodušuju. A čest výjimkám! Dobrá zpráva je, že Česko mělo na letošních Lvech dva porotce, což je vzhledem k prestiži soutěže a množství světových prací, které u nás vznikají, mírně řečeno nečekané. Pro tuzemský kreativní průmysl je to ale pochopitelně jen dobře. V (před)porotě kategorie PR tak práce hodnotil Ivo Půr z Hero & Outlaw (rozhovor z Cannes najdete ZDE), v hlavní porotě kategorie Outdoor zasedla Dora Pružincová, šéfka kreativy agentury DDB. 

Shodou okolností, dvě práce, které letos v Cannes uspěly (pochopitelně v jiných kategoriích) a vezou do Česka bronzového lva, pocházejí právě z těchto dvou agentur. Hero & Outlaw – ve spolupráci s McCann Prague – uspěla se svým Dnem beze spěchu, DDB zase s kampaní Turbokaddy. Na místě je velká gratulace jak oceněným kampaním, tak i dalším přihláškám – jít s kůží na trh do Cannes, na mezinárodní soutěž, srovnávat se s elitou, to je přesně to, co český (nejen) reklamní trh potřebuje, aby rostl. 

O něco horší zprávou už je, že počet přihlášených prací i delegátů z Česka, kteří na Lvy do Cannes vyjeli, bylo letos minimum, ani ne dvě desítky. Soudě dle účasti, Češi se o to, co se děje ve světě, nezajímají. Tím ale přicházejí jak o trendy, o inspiraci, které je v Cannes tradičně plno, ale i o zajímavá propojení. Vyrazit na Lvy sice není pro agentury a zadavatele nic levného, delegátský pas začíná na čtyřech tisících eurech, přesto myslím, že dlouhodobě se jim účast bohatě vyplatí. 

Dovolím si totiž tvrdit, že většina podobných akcí, konferencí a festivalů, které se zabývají médii a reklamou, se koná hlavně proto, aby si lidé v oboru rozdali pár cen, poplácali se po ramenou a nafotil se obsah na firemní LinkedIn. Pardon za upřímnost, ale jen málokde vidíte takovou odtrženost od reality, než když se šéfové největších českých mediálních domů na podiu zaujatě baví o budoucnosti médií – a nikdo se ani nezeptá, proč jsou jejich vydavatelství v deseti až stamilionových ztrátách. A marketingové akce? I ty mají své problémy, třeba když se podíváte na boj o moc v Asociaci komunikačních agentur.

Lvi v Cannes jsou v tomto ohledu přece jen trochu jiní. Zaprvé: jezdí sem skutečně decision-makeři, výkonní ředitelé firem jako Yahoo, Nvidia, Axel Springer, VaynerMedia či mnoha dalších. Když nemůže přijet CEO, vyšle, jako v případě Mety či Googlu, alespoň dostatečně silnou náhradu z boardu. Sečteno, podtrženo, v Cannes se scházejí ty nejtěžší váhy kreativního byznysu a během celého týdne budete mít problém zorganizovat si program tak, abyste nepřišli o nějakou zajímavou přednášku. 

Kromě asi pěti hlavních scén přímo na Cannes Lions totiž ty největší brandy jako Meta, Wall Street Journal, MasterCard či Kantar organizují vlastní stage se svými hosty – buď na jachtách, v opulentních pronajatých vilách, anebo přímo na obrandovaných plážích.  

„České PR je zahleděné samo do sebe, jsme malý trh bez ambic,“ říká Ivo Půr, který pro Hero & Outlaw veze bronzového lva z Cannes Lions

Cannes Lions je pochopitelně i o soutěži – o ocenění těch nejlepších kampaní minulého roku a o načerpání inspirace. Není problém se na den či dva „zavřít“ do nejspodnějšího patra Paláce na promenádě a jen si procházet tyto práce – nudit se nebudete. A pochopitelně, strávit červnový týden v Cannes je také „zatraceně příjemné“, jak glosoval reklamní veterán Scott Galloway. „Riviéra, skvělé jídlo, slunce, krásná promenáda a rosé, které teče proudem,“ zrekapituloval Galloway při živém natáčení jednoho ze svých podcastů.

Co mě osobně ale na Cannes Lions baví nejvíc – a proč se také snažím do Cannes na Lvy pravidelně jezdit – je ponoření se do „wordcloudu“ témat, který delegáti těžké váhy oboru nastíní – a který naznačí, jaké budou trendy v dalších měsících a jak se k nim největší hráči v oboru stavějí.

sinfin.digital